Luchtvaart groeit snel: +8,4 procent
Grootste luchthaven van Nederland is Schiphol met 68,4 miljoen passagiers. Eindhoven Airport is de tweede luchthaven van Nederland en verwerkte in 2017 bijna 5,7 miljoen passagiers. Rotterdam The Hague volgde met ruim 1,7 miljoen reizigers. Het sterkste groeide de luchthaven Groningen Eelde (+32 procent), gevolgd door Eindhoven (+19 procent) en Schiphol (+8 procent).
Weer record voor Schiphol
Amsterdam Schiphol had in 2017 met 68,4 miljoen opnieuw een recordaantal passagiers, 7,7 procent meer dan het jaar ervoor. Al sinds 2009 ziet Schiphol het aantal aangekomen en vertrokken passagiers jaarlijks toenemen. Het aantal vliegtuigbewegingen (starts en landingen) steeg met 3,7 procent tot bijna 497 duizend bewegingen in 2017. Dit ligt net onder de afgesproken norm van het Aldersakkoord uit 2008, waarin werd vastgelegd dat Schiphol tot 2020 niet meer dan 500 duizend vliegbewegingen per jaar mag uitvoeren. Dat het aantal passagiers sneller stijgt dan het aantal vliegbewegingen hangt samen met het gebruik van grotere vliegtuigen en een hogere bezettingsgraad per vlucht.
Figuur 1: Passagiers op Schiphol Airport
Bron: CBS
Schiphol is met 68,4 miljoen passagiers de derde luchthaven binnen de Europese Unie. De Amsterdamse luchthaven is daarmeena Londen Heathrow (75,8 miljoen) en Parijs Charles de Gaulle (66,0 miljoen) een belangrijk Europees knooppunt, maar blijft de luchthaven van Frankfurt (60,7 miljoen) voor.
Figuur 2: Passagiers op Europese luchthavens
Bron: Eurostat
Sterke groei passagiersvervoer op Eindhoven
Eindhoven, de tweede luchthaven van Nederland, zag in 2017 bijna 5,7 miljoen reizigers aankomen of vertrekken, ruim 19 procent meer dan in 2016. Dit is de sterkste groei sinds 2012 voor deze luchthaven. Via Rotterdam The Hague vlogen ruim 1,7 miljoen passagiers, bijna 5,4 procent meer dan in 2016. Groningen Eelde liet met ruim 32 procent de sterkste groei zien. Op Maastricht Aachen daalde het aantal passagiers met 5,1 procent; wel werd meer vracht vervoerd. Groningen en Maastricht vervoeren relatief weinig passagiers: slechts 0,5 procent van alle vliegpassagiers vloog via deze luchthavens.
Wat betekent de luchtvaart voor de Nederlandse economie?
De bijdrage van het ‘vervoer door de lucht’ (ruwweg de vliegmaatschappijen) aan de Nederlandse economie is ongeveer een half procent. De toegevoegde waarde van het vervoer door de lucht kromp in 2009 sterk, maar groeide daarna sterk en lag in 2016 al 45 procent hoger dan het niveau van voor de crisis. De werkgelegenheid is daarentegen gekrompen. In 2016 waren er in het vervoer door de lucht 22 duizend vte’s actief, 3 duizend minder dan in 2006.
Wat stoot de Nederlandse luchtvaart uit?
In 2016 stootte de Nederlandse luchtvaartsector bijna 13 miljard kilo aan CO2 uit, inclusief de uitstoot in buitenlandse luchtruimen. De uitstoot van buitenlandse maatschappijen die op Nederland vliegen, zit er niet in. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale CO2-uitstoot door de Nederlandse economie ligt de laatste jaren rond de 6,5 procent. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale uitstoot van broeikasgassen, in zogeheten broeikasgasequivalenten, is kleiner, minder dan 6 procent. Dit komt omdat de luchtvaart weinig lachgas en methaan uitstoot.
Figuur 3: CO2-uitstoot Nederlandse luchtvaart
Bron: CBS