01-03-2016: Inaugurele rede Frans Melissen en Xander Lub

Inaugurele rede Frans Melissen en Xander Lub

Frans Melissen en Xander Lub, beiden lector aan de Academy of Hotel Management and Facility Management van NHTV Breda, houden dinsdag 1 maart hun inaugurele rede. Deze feestelijke aangelegenheid, die start om 12.30 uur, geeft een inkijk in het gedrag van mensen ten opzichte van elkaar en hun omgeving. Uiteraard in het licht van hospitality.


Waarom gedragen mensen zich zoals ze zich gedragen? Dit is het thema dat de inaugurele redes van Frans Melissen en Xander Lub verbindt. ‘Sustainable and meaningful experiences’; ervaringen die mensen aanspreken en onthouden, maar tegelijkertijd bijdragen aan een betere wereld, is een van de belangrijkste onderzoeksthema’s van de Academy of Hotel Management and Facility Management. Daarin staat het ontwikkelen en toepassen van slimme, duurzame hospitality principes centraal.


Frans Melissen: 4th generation sustainable business models

In zijn rede legt Frans uit waarom bedrijven een cruciale rol spelen in het realiseren van duurzame ontwikkeling. De manier waarop bedrijven deze rol invullen, kun je grofweg verdelen in drie vormen: drie generaties duurzame businessmodellen. Hoe ingenieus en goedbedoeld veel van deze initiatieven ook zijn, we moeten helaas constateren dat dit nog niet tot een echte doorbraak heeft geleid. Daarom pleit Frans voor het toepassen van businessmodellen die een stap verder gaan: vierde generatie duurzame businessmodellen. Deze modellen zijn gebaseerd op het toepassen van het concept ‘naïve, native and narrative intelligence’.


Xander Lub: Truly understanding people as core business

Xander Lub legt uit waarom het begrijpen van gebruikers (zoals klanten, gasten, patiënten) essentieel is in de hedendaagse samenleving en in het bijzonder voor de gastvrijheidsindustrie. De gastvrijheidsbranche heeft een steeds complexere taak gekregen in creëren van meer betekenisvolle ervaringen voor gasten. Waarom weten wij nog zo weinig over wat mensen echt beweegt? En hoe kan dit in de toekomst beter doorgrond worden? Xander Lub gaat in op de kansen die "design thinking” hierin biedt: voor onderzoek, voor onderwijs en voor bedrijfsleven.


Workshops

Naast de inaugurele redes worden zes workshops aangeboden die een afspiegeling vormen van het onderzoek waar de onderzoekers binnen de twee lectoraten zich op richten.

Het volledige programma en mogelijkheid tot inschrijven kunt u vinden via de website van NHTV. Het gehele programma is Engelstalig.



Meer informatie op: http://www.nhtv.nl/kennis-onderzoek/congressen-en-symposia/inaugural-speeches.html
Topics:Onderzoek

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.