Welkom bij de eerste CELTH Nieuwsbrief
Met veel plezier bieden wij u hierbij de eerste nieuwsbrief van CELTH aan. Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (kortweg CELTH) is een van de 35 Centres of Expertise in Nederland. Het is het enige Centre op gebied van de gastvrijheidsindustrie. Centres zorgen voor samenwerking tussen hogescholen en de markt, met als doel de kennis die binnen de hogescholen ontwikkeld wordt beter beschikbaar te maken voor de markt en tegelijkertijd het onderwijs actuele impulsen vanuit de markt te geven. Daar werkt CELTH nu 2,5 jaar aan en er zijn al duidelijk zichtbare resultaten. Om in die met professionals in de markt en young professionals -de aankomende afstuderenden- te delen, starten we nu deze tweemaandelijkse nieuwsbrief.
|
|
CELTH-onderzoek naar oplossingen voor bezoekersdruk in steden
Steeds meer steden merken dat inwoners zich tegen toerisme verzetten. Dat is althans wat in de pers verschijnt. Begin 2015 startte CELTH daarom in nauwe samenwerking met zes ‘top league’ Europese toeristensteden een onderzoek naar de mogelijkheden van het tegengaan respectievelijk beheersen van bezoekersdruk. Het onderzoek werd gesteund door de European Tour Operator Association (ETOA), de Europese vereniging van reisorganisatoren en de reisindustrie.
Het onderzoek in Amsterdam, Barcelona, Berlijn, Kopenhagen, Lissabon en München is bijna afgerond. Er vindt nog een kwantitatief gedeelte onder bezoekers plaats, maar de hoofdlijnen van de uitkomsten tekenen zich al af. Er blijken verschillende oplossingsrichtingen te zijn, en er zijn een serie voorbeelden van acties uit een benchmark met de steden gekomen. In het voorjaar verwacht CELTH met de resultaten naar buiten te kunnen komen.
Aansluitend start een tweede deel van de serie CELTH onderzoeken naar een duurzame ontwikkeling van destinaties met wat kleinere steden en bestemmingen, die grote bezoekersaantallen of pieken daarin hebben. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met de projectleider, Dr. Ko koens, k.koens@celth.nl. De datum waarop de onderzoeksresultaten naar buiten komen wordt aangekondigd op www.nritmedia.nl/agenda/
|
|
De vaste gast verdient uw aandacht!
Begin dit jaar rondde CELTH het project ‘Toekomst van de vaste gast’ af. Een grootschalig onderzoek naar een relatief onbekend marktsegment in toerisme: gasten met een eigen vakantie-accommodatie. Onbekend maakt vaak onbemind, maar dat blijkt niet terecht: Nederland telt ruim 1 miljoen vaste gasten die jaarlijks € 2,26 miljard uitgeven. Kijkend naar marktontwikkelingen, verwacht CELTH dat het aantal vaste gasten licht gaat krimpen in de komende jaren. Maar ondernemers kunnen de gast wel aan zich binden, door slim in te spelen op kansen in de markt. Ter inspiratie ontwikkelde CELTH, samen met beleidsmakers en ondernemers CELTH een aantal scenario’s, die volop ideeën aanreiken. Meer weten? Lees het volledige rapport op www.celth.nl/vastegast.
|
|
Nieuwe waarde creëren in de verblijfsrecreatie
Cijfers over vraag en aanbod op campings en bungalowparken laten zien dat de Nederlandse verblijfsrecreatiemarkt verzadigd is. CELTH bereidt momenteel een project voor, dat op zoek gaat naar nieuwe ontwikkelrichtingen voor de verblijfsrecreatie. Kunnen we, door te kijken naar megatrends in de samenleving en door vernieuwend consumentenonderzoek, komen tot een nieuwe relevantie voor de gast en daarmee nieuwe kansen voor de sector? De vraagstelling van het project is bepaald in gesprekken met Recron, Center Parcs, Roompot Vakanties, Landal GreenParks, Molecaten en Libéma. Het project gaat naar verwachting in het voorjaar van 2016 van start. Meer weten? Neem contact op met Diana Korteweg Maris.
|
|
Leven lang gastvrij leren
De gastvrijheidssector maakt zich sterk voor het verder uitdragen van een gastvrije houding binnen én buiten de sector, teneinde de gast in Nederland overal en altijd met excellente gastvrijheid te kunnen verrassen.
Het verrassen van de gast is alleen mogelijk met excellente service, vakmanschap en aandacht voor de gast. Uiteindelijk is het de mens (de werknemer in de gastvrijheidssector) die de beleving echt maakt en werkelijke gastvrijheid kan bieden. Het stimuleren van Excellente gastvrijheid vindt o.a. plaats door middel van de actie-agenda Human Capital. Human Capital is een onderwerp waarop werkgevers en onderwijs bijeenkomen in het streven naar excellente gastvrijheid.
Doel
Doel van deze actie-agenda is het stimuleren en faciliteren van persoonlijke ontwikkeling en vakmanschap van zowel huidige als toekomstige werknemers in de gastvrijheidseconomie. Randvoorwaardelijk hierbij is goed werkgeverschap, bestaande uit goede arbeidsvoorwaarden en het bieden van toekomstperspectief en lagere lasten op arbeid.
Aanleiding
De wensen, behoeften en het gedrag van de gast zijn continu aan verandering onderhevig, om de gast optimaal van dienst te zijn, is professionalisering van de branche noodzakelijk. Daarnaast is het personeelsverloop in de gastvrijheidssector relatief hoog. Met name als de economie weer gaat aantrekken en de vraag naar arbeid stijgt, zal de sector het moeilijk krijgen om personeel aan zich te binden. Werkgevers hebben dus de uitdaging om hun werknemers continu te boeien en de mogelijkheid te geven zich verder te ontwikkelen.
Sleutelproject
Het sleutelproject Leven Lang gastvrij Leren richt zich op deze twee belangrijke zaken; hoe kunnen werknemers continu op de hoogte blijven van de wensen en behoeften van de gast en wat kunnen werkgevers doen om goede werknemers te behouden/aan te trekken.
Voortgang
Er hebben verkennende interviews plaatsgevonden bij verschillende branche organisaties in de gastvrijheidssector. Daarnaast is ook gesproken met specifieke organisaties gericht op gastvrijheid zoals hotels en attractieparken. Het afnemen van deze verkennende interviews is bijna afgerond. De resultaten van deze verkennende fase bieden de basis om de vragen ook breder uit te zetten bij verschillende hogescholen die elk ondernemers benaderen binnen hun netwerk in de sector.
Werkconferentie
Het totale aanbod van informatie dat vergaard is via de interviews en vragenlijsten zal als basis dienen voor een werkconferentie waarvoor de verschillende respondenten en belangrijke branche vertegenwoordigers uitgenodigd zullen worden. Deze werkconferentie dient om de sector bewust te maken van de resultaten van het onderzoek, het belang van het onderwerp en de (toekomstige) mogelijkheden rondom leven lang leren in de gastvrijheidssector.
|
|
Onderzoeksthema's van CELTH in vaktijdschrift Recreatie & Toerisme
Er is een onderzoeksagenda van CELTH, waarin vier onderzoeksthema’s worden uitgewerkt. De coördinatoren van de onderzoekslijnen geven er hun visie op en leggen de doelstellingen uit. Juist binnen CELTH wordt kennis en onderzoek gecombineerd met ervaring in de markt, om tot pasklare oplossingen voor de uitdagingen van ondernemers en organisaties te komen. Maar ook met overheden worden uitdagingen aangegaan. Meer valt te lezen in het recente artikel in Toerisme &Recreatie. Dit artikel kun je hier lezen.
|
|
|
|
CELTH is erop gericht om kennis over leisure, toerisme en hospitality te ontwikkelen en verspreiden, zodat dit domein nog beter in staat is om de duurzame economische ontwikkeling van de Nederlandse samenleving mede aan te jagen. Alle activiteiten van CELTH zijn gericht op de volgende thema's:
- (toekomstig) consumentengedrag
- nieuwe verdienmodellen en waardecreatie
- product- en bestemmingsontwikkeling in een complexe omgeving
- duurzame ontwikkeling en ondernemerschap binnen de gastvrijheidsindustrie
|
|
Celth is een initiatief van:
|
|
In samenwerking met:
|
|
|
|
Colofon
Deze nieuwsbrief verschijnt vier maal per jaar en wordt verstuurd aan relaties van CELTH:
CELTH
p/a NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Postbus 3917
4800 DX Breda
info@celth.nl
|
|
|