Geplaatst op: 14-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Stabiel halfjaar voor Nederlandse logiesaccommodaties

Stabiel halfjaar voor Nederlandse logiesaccommodaties
Nederlandse logiesaccommodaties hebben in de eerste jaarhelft van 2013 (januari - juni) 15,8 miljoen gasten ontvangen. Dat zijn er evenveel als in de eerste zes maanden van 2012. Het aantal overnachtingen steeg met een half procent naar 40,7 miljoen. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Inkomend toerisme compenseert teruglopende binnenlandse vraag
Het aantal Nederlandse gasten dat verbleef in een hotel, bungalowpark, camping of groepsaccommodatie daalde met 1,5% naar 9,8 miljoen. Gelukkig steeg het aantal gasten uit het buitenland met 3,0% zodat het totaal aantal gasten de eerste jaarhelft nog licht (+0,15%) kon toenemen. Buitenlandse gasten verbleven iets langer want het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten steeg met 3,6% iets sterker dan de toename van het aantal buitenlandse gasten (+3,0%) in Nederlandse logiesaccommodaties.

Tabel 1: Ontwikkeling van gasten en overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties, 1e jaarhelft 2013 t.o.v. 1e jaarhelft 2012

2013-1

Ontwikkeling

Gasten



  Binnenland

9.852

-1,52%

  Buitenland

5.990

3,04%

  Totaal

15.842

0,15%




Overnachtingen


  Binnenland

26.901

-0,93%

  Buitenland

13.836

3,55%

  Totaal

40.736

0,54%


Goed eerste halfjaar voor bungalowparken
Van alle logiesaccommodaties deden vooral de huisjesterreinen goede zaken. Zij zagen het aantal gasten met 1,7% stijgen en het aantal overnachtingen zelfs met 4,3%. Met de kampeerterreinen ging het de eerste jaarhelft een stuk minder. Zij zagen het aantal gasten met 6,4% dalen en het aantal overnachtingen met 6,3%. Ook groepsaccommodaties hadden een matige eerste jaarhelft. Zij zagen het aantal gasten met 7,2% teruglopen. Zij verbleven wel iets langer want het aantal overnachtingen daalde met slechts 4,5%. Hotels noteerden een lichte groei in zowel aantallen gasten (+1,2%) als aantallen overnachtingen (+1,1%).

Tabel 2: Ontwikkeling van gasten en overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties, 1e jaarhelft 2013 t.o.v. 1e jaarhelft 2012
, naar type accommodatie

Gasten 2013-1

Ontwikkeling

Overnachtingen 2013-1

Ontwikkeling

Hotels

10.268

1,21%

17.569

1,07%

Kampeerterreinen

1.529

-6,37%

6.996

-6,33%

Huisjesterreinen

3.342

1,70%

14.454

4,26%

Groepsaccommodaties

701

-7,15%

1.719

-4,50%

Totaal

15.841

0,15%

40.738

0,55%


Sterke groei uit Belgiƫ en Aziƫ
Vooral het aantal gasten uit Belgiƫ +7,4%) steeg de eerste jaarhelft sterk. In totaal registreerden Nederlandse logiesaccommodaties 751.000 Belgische gasten. Ook de voor Nederland belangrijke Duitse markt (1,6 miljoen gasten) deed het met een groei van 3,7% in aantallen gasten goed. Het aantal toeristen uit Groot-Brittanniƫ stabiliseerde zich op 823.000. Andere sterke groeimarkt is Aziƫ met 416.000 toeristen (+15,6%). Uit Spanje (-9,8%) en Amerika (-5,3%) kwamen minder toeristen naar Nederland.

Alleen groei in West-Nederland
De bescheiden nationale groei (+0,15%) van het aantal gasten in logiesaccommodaties is niet overal gelijkelijk verdeeld. De verschillen binnen Nederland zijn groot. Zo groeide het aantal gasten in West-Nederland met 3,8% waarbij zowel Noord- (-5,9%) als Oost-Nederland (-4,2%) minder gasten wist aan te trekken. Naar Zuid-Nederland kwamen 1,8% minder toeristen. Binnen de landsdelen zien we evenwel grote verschillen. Zo bleef in Noord-Nederland Friesland stabiel (+0,3%) waar Drenthe (-9,0%) en Groningen (-12,6%) fors verloren. In Oost-Nederland een vergelijkbare situatie waar Flevoland sterk (+9,1%) wist te groeien en Overijssel (-4,0%) en Gelderland (-6,3%) de klappen opvingen. In West-Nederland zorgde vooral Noord-Holland (+5,2%) voor de groei. Maar ook Zuid-Holland (+3,1%) kon nog goed mee. Het toerisme in Utrecht bleef met +0,7% redelijk stabiel. In Zuid-Nederland wist alleen Zeeland (-0,5%) het verlies beperkt te houden. Het aantal gasten in Noord-Brabant (-2,5%) en Limburg (-1,1%) kachelde wat harder achteruit.

Tabel 3: Ontwikkeling van gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, 1e jaarhelft 2013 t.o.v. 1e jaarhelft 2012, naar bestemming

Gasten 2013-1

Ontwikkeling

Groningen

242

-12,64%

Friesland

708

0,28%

Drenthe

736

-9,02%

Overijssel

785

-4,03%

Flevoland

289

9,06%

Gelderland

1.524

-6,27%

Utrecht

622

0,65%

Noord-Holland

4.889

5,19%

Zuid-Holland

1.930

3,10%

Zeeland

847

-0,47%

Noord-Brabant

1.648

-2,54%

Limburg

1.619

-1,10%



Topics:Toerisme
Trefwoorden: gasten, overnachtingen, logiesaccommodaties, hotels, campings, bungalowparken, groepsaccommodaties, verblijfsrecreatie, cbs, sla

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiƫle injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...