Geplaatst op: 16-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Jongerencultuur dance-muziek interessant voor grote merken

Jongerencultuur dance-muziek interessant voor grote merken
De dance-industrie is naar schatting op dit moment wereldwijd goed voor ruim 5,7 miljard dollar. De komende vier jaar groeit deze industrie naar schatting met ongeveer 1 miljard dollar tot een wereldwijde industrie die in 2017 bijna 6,7 miljard dollar groot zal zijn. Vorig jaar becijferde EVAR al dat met dance-muziek in Nederland ruim een half miljard euro is gemoeid en de dance-industrie goed is voor ongeveer 7.000 fulltime banen.

Dance-industrie 5,7 miljard dollar groot
Met de dance-industrie gaat het op dit moment wereldwijd voor de wind. De muziekstroming mag zich verheugen in een groeiende belangstelling van een breed publiek van jongeren en jongvolwassenen. Vooral in Noord- en Zuid-Amerika liggen op dit moment de grootste kansen voor de dance-industrie, maar ook in Azië bloeit dance als muzikale stroming. Aan de vooravond van het Amsterdam Dance Event (ADE.), van 16 tot en met 20 oktober, laten ramingen van economisch advieskantoor EVAR Advisory Services zien dat de wereldwijde dance-industrie op dit moment ruim 5,7 miljard dollar groot is.

Veel te winnen voor Nederland
Ap Reinders, directeur van EVAR Advisory Service stelt dat er voor Nederland veel te winnen valt op het gebied van dance-muziek. Ruim 60 procent van de wereldwijde waarde van de dance-industrie (4,2 miljard dollar) komt voor rekening van festivals en evenementen. 

Jongerencultuur
Sponsoring houdt gelijke tred met de populariteit van de muziekstroming en zal naar schatting over vier jaar wereldwijd ruim 1 miljard dollar bedragen. "Een logische ontwikkeling omdat het veel meer is dan alleen de muziek; het is een jongerencultuur die bijzonder interessant is voor grote merken", legt Reinders uit. De creativiteit van de dance-industrie, de verwevenheid met andere sectoren zoals ICT en media maar zeker ook de aantrekkingskracht van festivals en evenementen op een relatief jonge en koopkrachtige doelgroep: het zijn allemaal aspecten die volgens EVAR economisch gewicht in de schaal leggen.

Trefwoorden: muziekstromingen, muziekindustrie, jongerenculturen, dance, evenementen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...