Geplaatst op: 31-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

In 2025 bijna 16 miljoen buitenlandse toeristen in Nederland

In 2025 bijna 16 miljoen buitenlandse toeristen in Nederland
Jos Vranken (NBTC) biedt minister Kamp van Economische Zaken het toekomstperspectief 'Destinatie Holland 2025' aan

In 2025 bezoeken naar verwachting bijna 16 miljoen buitenlandse verblijfstoeristen Nederland. Dat is een groei van zo’n 30% ten opzichte van de 12,2 miljoen toeristen die in 2012 ons land aandeden. Dit komt neer op een gemiddelde groei van zo’n 2% per jaar. Dit blijkt uit het toekomstperspectief ‘Destinatie Holland 2025’ dat op 31 oktober door NBTC Holland Marketing werd gepresenteerd in het World Forum in Den Haag.


Aantal buitenlandse toeristen in Nederland groeit
Het aantal buitenlandse toeristen aan Nederland is, op een aantal dips na, de afgelopen decennia gegroeid. Voor de komende jaren verwacht NBTC verdere groei; tot 2018 een gemiddelde groei van 2,4% per jaar, daarna vlakt de groei af naar gemiddeld 1,6% per jaar tot 2025.


Groei vanuit BRIC-landen, babyboomers en social travelling
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "De verwachte groei kan voor een belangrijk deel worden verklaard door de relatief hoge groei vanuit de opkomende reismarkten (BRIC-landen). Deze landen kenmerken zich door aanhoudende economische groei, waardoor internationaal reizen voor een steeds grotere groep inwoners mogelijk wordt. Voor de meer ontwikkelde reismarkten (Europa) geldt dat de komende jaren de welvarende babyboomers een belangrijke bijdrage leveren aan de groei van het internationaal toerisme. Een groeiende groep actieve senioren die tijd en geld hebben om te reizen zal ons land bezoeken. Daarnaast biedt de verdere groei en ontwikkeling van social travelling kansen. Ook dit is een groeiende groep individuele reizigers die eerder geneigd is om van gebaande paden af te gaan en daarmee op internationaal onontdekte plekken van ons land terecht komt.”


China nieuwkomer top-5 herkomstlanden bezoekers
Het geschetste perspectief zorgt voor een aantal verschuivingen in de top vijf van landen waar de meeste bezoekers vandaan komen. Duitsland blijft met ruim 3,5 miljoen bezoekers in 2025 op nummer één staan. België en het Verenigd Koninkrijk wisselen van plek: België stijgt naar de tweede plaats met ruim 2,2 miljoen bezoekers. Het Verenigd Koninkrijk komt met 2 miljoen bezoekers op de derde plek. De Verenigde Staten blijven op de vierde plek met ruim 1,3 miljoen bezoekers. China is de grootste stijger van plaats negen naar vijf. De top-10 van de grootste herkomstlanden is als bijlage toegevoegd.


Inkomend toerisme levert belangrijke bijdrage aan gewenste banengroei Nederland
"We verwachten ruim 800.000 Chinezen in 2025, een verviervoudiging van het huidige aantal. Mede gezien het grotere aandeel bezoekers van buiten Europa, stijgen de bestedingen zelfs harder dan de bezoekersaantallen. Intercontinentale bezoekers besteden over het algemeen meer dan gemiddeld tijdens hun bezoek in Nederland. De totale bestedingen stijgen naar zo’n € 12,4 miljard in 2025 ten opzichte van € 7,3 miljard in 2012. Als gevolg daarvan zal ook de werkgelegenheid groeien. In 2012 zorgde het inkomend toerisme voor zo’n 60.000 banen, in 2025 zijn dat er in potentie 80.000. Het inkomend toerisme levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de gewenste banengroei in Nederland,” meldt Vranken.


Samenwerking essentieel voor verzilveren kansen
Ondanks het geschetste perspectief van 16 miljoen buitenlandse bezoekers in 2025 benadrukt NBTC dat de realisatie daarvan sterk afhankelijk is van een aantal voorwaarden. 

Vranken: "Het is mooi om te zien dat de groei die de sector tot nu toe heeft weten te realiseren, ook de komende jaren mogelijk geacht wordt. Echter, deze groei is niet vanzelfsprekend. De concurrentie is groot en groeiende en doet het op een aantal terreinen zelfs beter. Zo liggen er de nodige uitdagingen op het gebied van de beschikbaarheid, bereikbaarheid, beleving, bekendheid en betaalbaarheid van de bestemming ‘Holland’. Toerisme is een aaneenschakeling van belevingen en ervaringen. Het is essentieel dat betrokken partijen samenwerken want alleen dan kunnen we de kansen daadwerkelijk verzilveren.”


Toekomstperspectief vormt basis toekomstige markbewerking
NBTC gebruikt het toekomstsperspectief ‘Destinatie Holland 2025’ als basis voor de toekomstige internationale marktbewerking en zal daarbij de verbinding maken met en tussen andere belangrijke spelers. Een van de toekomstige speerpunten is de spreiding van bezoekers in tijd en ruimte. Vranken: "Bij de geschetste groei neemt de noodzaak toe om de beschikbare capaciteit optimaal te benutten en bottlenecks te voorkomen. Bijvoorbeeld door gasten te verleiden (ook) op andere momenten naar Nederland te reizen en/of andere plekken te bezoeken.”

Link: http://magazine2025.nbtc.nl/nl/magazine/5982/736026/cover.html
Trefwoorden: onderzoek, toekomst, perspectief, groei, toerisme, nbtc, marketing

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...