In 2025 bijna 16 miljoen buitenlandse toeristen in Nederland
In 2025 bezoeken naar verwachting bijna 16 miljoen buitenlandse verblijfstoeristen Nederland. Dat is een groei van zo’n 30% ten opzichte van de 12,2 miljoen toeristen die in 2012 ons land aandeden. Dit komt neer op een gemiddelde groei van zo’n 2% per jaar. Dit blijkt uit het toekomstperspectief ‘Destinatie Holland 2025’ dat op 31 oktober door NBTC Holland Marketing werd gepresenteerd in het World Forum in Den Haag.
Aantal buitenlandse toeristen in Nederland groeit
Het aantal buitenlandse toeristen aan Nederland
is, op een aantal dips na, de afgelopen decennia gegroeid. Voor de komende
jaren verwacht NBTC verdere groei; tot 2018 een gemiddelde groei van 2,4% per
jaar, daarna vlakt de groei af naar gemiddeld 1,6% per jaar tot 2025.
Groei vanuit BRIC-landen, babyboomers en social travelling
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "De verwachte groei kan voor een
belangrijk deel worden verklaard door de relatief hoge groei vanuit de
opkomende reismarkten (BRIC-landen). Deze landen kenmerken zich door
aanhoudende economische groei, waardoor internationaal reizen voor een steeds
grotere groep inwoners mogelijk wordt. Voor de meer ontwikkelde reismarkten
(Europa) geldt dat de komende jaren de welvarende babyboomers een belangrijke
bijdrage leveren aan de groei van het internationaal toerisme. Een groeiende
groep actieve senioren die tijd en geld hebben om te reizen zal ons land
bezoeken. Daarnaast biedt de verdere groei en ontwikkeling van social
travelling kansen. Ook dit is een groeiende groep individuele reizigers die
eerder geneigd is om van gebaande paden af te gaan en daarmee op internationaal
onontdekte plekken van ons land terecht komt.”
China nieuwkomer top-5 herkomstlanden bezoekers
Het geschetste perspectief zorgt voor een aantal
verschuivingen in de top vijf van landen waar de meeste bezoekers vandaan
komen. Duitsland blijft met ruim 3,5 miljoen bezoekers in 2025 op nummer één
staan. België en het Verenigd Koninkrijk wisselen van plek: België stijgt naar
de tweede plaats met ruim 2,2 miljoen bezoekers. Het Verenigd Koninkrijk komt
met 2 miljoen bezoekers op de derde plek. De Verenigde Staten blijven op de
vierde plek met ruim 1,3 miljoen bezoekers. China is de grootste stijger van
plaats negen naar vijf. De top-10 van de grootste herkomstlanden is als bijlage toegevoegd.
Inkomend toerisme levert belangrijke bijdrage aan gewenste banengroei Nederland
"We verwachten ruim 800.000 Chinezen in 2025, een verviervoudiging van het
huidige aantal. Mede gezien het grotere aandeel bezoekers van buiten Europa,
stijgen de bestedingen zelfs harder dan de bezoekersaantallen.
Intercontinentale bezoekers besteden over het algemeen meer dan gemiddeld
tijdens hun bezoek in Nederland. De totale bestedingen stijgen naar zo’n € 12,4
miljard in 2025 ten opzichte van € 7,3 miljard in 2012. Als gevolg daarvan zal
ook de werkgelegenheid groeien. In 2012 zorgde het inkomend toerisme voor zo’n
60.000 banen, in 2025 zijn dat er in potentie 80.000. Het inkomend toerisme
levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de gewenste banengroei in
Nederland,” meldt Vranken.
Samenwerking essentieel voor verzilveren kansen
Ondanks het geschetste perspectief van 16 miljoen
buitenlandse bezoekers in 2025 benadrukt NBTC dat de realisatie daarvan sterk
afhankelijk is van een aantal voorwaarden.
Vranken: "Het is mooi om te zien dat de groei die de sector tot nu toe heeft weten te realiseren, ook de komende jaren mogelijk geacht wordt. Echter, deze groei is niet vanzelfsprekend. De concurrentie is groot en groeiende en doet het op een aantal terreinen zelfs beter. Zo liggen er de nodige uitdagingen op het gebied van de beschikbaarheid, bereikbaarheid, beleving, bekendheid en betaalbaarheid van de bestemming ‘Holland’. Toerisme is een aaneenschakeling van belevingen en ervaringen. Het is essentieel dat betrokken partijen samenwerken want alleen dan kunnen we de kansen daadwerkelijk verzilveren.”
Toekomstperspectief vormt basis toekomstige markbewerking
NBTC gebruikt het toekomstsperspectief
‘Destinatie Holland 2025’ als basis voor de toekomstige internationale
marktbewerking en zal daarbij de verbinding maken met en tussen andere
belangrijke spelers. Een van de toekomstige speerpunten is de spreiding van
bezoekers in tijd en ruimte. Vranken: "Bij de geschetste groei neemt de
noodzaak toe om de beschikbare capaciteit optimaal te benutten en bottlenecks
te voorkomen. Bijvoorbeeld door gasten te verleiden (ook) op andere momenten
naar Nederland te reizen en/of andere plekken te bezoeken.”
- Download:Download top 10 (docx, 112.66 KB)