Geplaatst op: 01-11-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: NRIT Magazine 2013-4

Minister Kamp neemt nieuwe sectorvisie in ontvangst

Topteam gastvrijheidseconomie: 'Veel parels, nu nog een ketting'

Minister Kamp neemt nieuwe sectorvisie in ontvangst
Gisteren heeft Theo Ruijs, voorzitter van het topteam gastvrijheidseconomie, het rapport ‘Vinden, Verrassen en Verbinden’ aangeboden aan minister Kamp van Economische Zaken. Deze visie op de Nederlandse gastvrijheidseconomie voor 2025 is het resultaat van een ‘topsector-proof’ benadering, waarbij op verzoek van de minister het topteam gastvrijheidseconomie met de achterban een startdocument heeft opgesteld waarin de visie en ambities van de sector zijn verwoord.


Vinden, Verrassen en Verbinden

Vinden, verrassen en verbinden zijn de drie kernwoorden waar de visie aan is opgehangen. Vinden betekent overal, altijd, het beste, passende aanbod op één platform beschikbaar. Verrassen gaat uit van excellente gastvrijheid met innovatief aanbod en verrassende concepten. Daarbij leiden nieuwe business modellen en samenwerkingsverbanden tot nieuwe vraag en zo, nieuwe betalende gasten. Verbinden gaat over het ontsluiten van deze nieuwe, bekende en verborgen parels. Immers, de gast stelt zelf een ketting van belevenissen samen, dwars over bestaande ketens en geografische grenzen heen. We hebben veel parels maar moeten volgens voorzitter Theo Ruijs nu nog een ketting maken.


Sector telt echt mee voor de Nederlandse economie

Volgens het topteam biedt Nederland door zijn afwisseling veel diverse belevenissen per vierkante kilometer. De Nederlandse gastvrijheidseconomie beschikt over veel sterke iconen die tot de verbeelding spreken zoals de kust, het water, de klassiekers, unieke steden, attractieparken, dance, topmusea, verrassende natuur en volop evenementen en festivals. Binnen dit rijke landschap met grote cultuurhistorische waarde en sterke iconen hebben meer dan 50.000 ondernemers in de gastvrijheidseconomie een sector opgebouwd die meetelt. Meetelt in banen, omzet en toegevoegde waarde. Zo zijn we de derde werkgever van Nederland, de zesde sector qua omzet en als we kijken naar de toegevoegde waarde die investeringen in de sector geven, dan staan we ook op een zesde plaats.


Nederland raakt achterop

Toch gaat het niet goed. De laatste jaren groeit de sector slechts beperkt. Hoewel het aantal buitenlandse toeristen dat naar Nederland komt groeit, blijft de ontwikkeling van het internationaal verblijfstoerisme in Nederland achter bij wereldwijde en Europese ontwikkelingen. De bestemming Nederland ondervindt grote en groeiende internationale concurrentie. Daarbij komt dat het aandeel binnenland in de vakanties van de Nederlanders geleidelijk terugloopt. De sector staat daarmee voor de collectieve uitdaging om het bezoek te stimuleren en de bestedingen te verhogen. Daarnaast worden ondernemers met een uitdagende realiteit geconfronteerd op maar liefst vier fronten. Ze hebben te maken met een snel veranderend speelveld, overaanbod, een toenemende vraag naar veiligheid en verduurzaming en een beperking van de ondernemersruimte.


Prachtig perspectief voor Nederland in 2025

Ondanks deze uitdagingen is het topteam er in geslaagd over deze uitdagende realiteit heen te stappen en een mooi perspectief voor de Nederlandse gastvrijheidseconomie te schetsen. In 2025 is Nederland voor inkomende en binnenlandse gasten uitgegroeid tot een bestemming waarin per vierkante kilometer de grootste diversiteit aan belevenissen ter wereld is te vinden. De gast vindt eenvoudig een bij zijn behoeften passende verrassende belevenis in Nederland, waarbij aanbod op lokaal, regionaal en nationaal niveau via netwerken met elkaar verbonden is. Het aanbod is ook verrassend persoonlijk. Want het is overal ‘on the spot’ op te vragen op basis van thema, stemming en plaats. Vinden is het nieuwe devies, zoeken bestaat niet meer. En het aanbod is verrassend gastvrij. Want de gastvrijheid in Nederland heeft een grote vlucht genomen. Bedrijven concurreren niet op prijs, niet op kwaliteit, maar op gastvrijheid. Er is algemene waardering voor het ambacht, voor vakmanschap. Dit betaalt zich uit in aandacht en authenticiteit, gebaseerd op liefde voor de gast en voor het vak. Gasten krijgen een persoonlijke bejegening. Want de mens is en blijft de kern van de gastvrijheidseconomie.


Optimaal gaan inspelen op de nieuwe consument

Dit mooie toekomstperspectief kan volgens het topteam alleen worden gerealiseerd als de sector optimaal inspeelt op de veranderende behoeften van de gast. Deze wil vinden, is continu verbonden met technologie en wil overal, altijd kunnen beschikken over op maat gemaakt aanbod. De nieuwe gast denkt in nieuwe modellen, person-to-person, gebaseerd op transparantie en authenticiteit.


Sector moet de verbinding zoeken

De gastvrijheidssector moet dit doen door verbinding te zoeken binnen de keten. Intensief samenwerken vanuit een gemeenschappelijk belang: de gast een unieke beleving bieden en samen meer bezoek en meer bestedingen stimuleren. Ook met partijen buiten de sector moeten nieuwe verrassende verbindingen worden gelegd. Hierdoor worden nieuwe iconen gecreëerd en verborgen parels ontsloten. Dit leidt tot innovatief en onderscheidend aanbod, zonder dat hele grote investeringen nodig zijn. Daarnaast moet de sector zich heroriënteren en kiezen voor focus. Niet meer van hetzelfde, maar kiezen voor onderscheidende waarde. Dit leidt tot een selectie van aanbod van wereldklasse.


De sector van de toekomst wordt gebouwd op onderlinge samenwerking

Samen met overheden moet worden ingezet op lagere regeldruk waardoor ondernemers meer kunnen investeren, innoveren en beter concurreren. Met kennisinstellingen moet intensief worden samengewerkt om opleidingen beter aan te laten sluiten op de toekomstige vraag. Het ‘land van ontelbare belevenissen’ wordt dan ook niet gebouwd op nog meer onderlinge concurrentie. Het wordt volgens het topteam gebouwd op nauwe samenwerking. Met elkaar en met nieuwe spelers. In nieuwe, verrassende coalities.


Op naar fase 2

Met deze visie zit het werk er voor het topteam nog lang niet op. Dit startdocument omvat concrete bouwstenen en initiatieven die de Nederlandse concurrentiekracht van de gastvrijheidssector versterken en de samenwerking in de gouden driehoek (ondernemers, kennisinstellingen, overheden) borgen. In fase 2 moet de visie en ambitie worden getoetst met ondernemers en worden vertaald in uitgewerkte actieagenda’s die het uitvoeringsplan vormen voor de sector. In fase 3 staat de implementatie en uitvoering van de actieagenda’s centraal.

Link: http://www.gastvrij-nederland.nl/images/StartdocumentGastvrijheidseconomieDEFINITIEF.PDF
Topics:Beleid
Trefwoorden: topsectoren, gastvrijheidseconomie, beleid, toekomstvisie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...