Minder Belgische dagtoeristen in zomerperiode 2013
In de ruime zomerperiode april-september 2013 is zowel het aantal dagtrips als de uitgaven die Belgen maakten voor hun dagtrips teruggelopen. Een daguitstap is binnen dit onderzoek gedefinieerd als een in binnen- of buitenland ondernomen uitstapje van minstens vier uur voor recreatieve doeleinden zonder dat daar een overnachting mee gepaard gaat.
Daling aantal dagtrips
In de zes maanden tussen april en september 2013 ondernamen alle Belgen samen ongeveer
119 miljoen dagtrips. Dit betekent een daling met iets minder dan 3 miljoen dag
trips of met 2 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor.
Minder dagtrips en lagere besteding per uitstap
Ook de besteding per dagtrip liep terug. Belgen gaven in de zomer van 2013
gemiddeld 30,80 euro uit per daguitstap tegenover 31,40 euro in de zomer 2012.
Ook dit is een daling met 2 procent. De combinatie van een kleiner aantal
dagtrips en een lagere besteding per uitstap leidt tot een daling van de totale
bestedingen voor dagtrips met 4 procent. Toch gaven Belgen in die 6 maanden
bijna 3,7 miljard euro uit voor hun daguitstapjes.
Openluchtrecreatie populair doel uitstapjes
Bijna 40 procent van alle uitstapjes hebben openluchtrecreatie als doel met
vooral zonnen, wandelen en fietsen als belangrijkste activiteit. Op de tweede
plaats komt het winkelen voor plezier of funshoppen (19%). Minder populair zijn
de zomerdaguitstapjes gericht op het bijwonen van een evenement (15%), het
bezoeken van een attractie (pretparken, dierentuinen, speeldorpen, enz. 14%) of
culturele activiteiten en het bezoeken van bezienswaardigheden (stadsbezoek,
museum, monument, bijwonen van voorstelling, enz. 11%).
Toename bestedingen bezoek aan attracties en fun shoppen
De evolutie was niet hetzelfde in alle sectoren binnen het dagtoerisme. Onder
andere onder invloed van het mooie zomerweer nam de openluchtrecreatie en het
bezoek aan evenementen toe. De ontwikkeling was globaal negatief voor het bezoek
aan attracties, cultuur, het bezoek aan bezienswaardigheden en fun shopping. In
twee sectoren nam de besteding per uitstap toe: bij het bezoek aan attracties
en het fun shoppen. In alle andere sectoren daalde de gemiddelde besteding.
Tot slot daalde het globaal bedrag aan bestedingen in alle segmenten met uitzondering van het bezoek aan evenementen waar de bestedingen globaal op peil bleven.