Geplaatst op: 27-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Minder Belgische dagtoeristen in zomerperiode 2013

Minder Belgische dagtoeristen in zomerperiode 2013

In de ruime zomerperiode april-september 2013 is zowel het aantal dagtrips als de uitgaven die Belgen maakten voor hun dagtrips teruggelopen. Een daguitstap is binnen dit onderzoek gedefinieerd als een in binnen- of buitenland ondernomen uitstapje van minstens vier uur voor recreatieve doeleinden zonder dat daar een overnachting mee gepaard gaat.


Daling aantal dagtrips
In de zes maanden tussen april en september 2013 ondernamen alle Belgen samen ongeveer 119 miljoen dagtrips. Dit betekent een daling met iets minder dan 3 miljoen dag trips of met 2 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor.



Minder dagtrips en lagere besteding per uitstap
Ook de besteding per dagtrip liep terug. Belgen gaven in de zomer van 2013 gemiddeld 30,80 euro uit per daguitstap tegenover 31,40 euro in de zomer 2012. Ook dit is een daling met 2 procent. De combinatie van een kleiner aantal dagtrips en een lagere besteding per uitstap leidt tot een daling van de totale bestedingen voor dagtrips met 4 procent. Toch gaven Belgen in die 6 maanden bijna 3,7 miljard euro uit voor hun daguitstapjes.


Openluchtrecreatie populair doel uitstapjes
Bijna 40 procent van alle uitstapjes hebben openluchtrecreatie als doel met vooral zonnen, wandelen en fietsen als belangrijkste activiteit. Op de tweede plaats komt het winkelen voor plezier of funshoppen (19%). Minder populair zijn de zomerdaguitstapjes gericht op het bijwonen van een evenement (15%), het bezoeken van een attractie (pretparken, dierentuinen, speeldorpen, enz. 14%) of culturele activiteiten en het bezoeken van bezienswaardigheden (stadsbezoek, museum, monument, bijwonen van voorstelling, enz. 11%).


Toename bestedingen bezoek aan attracties en fun shoppen
De evolutie was niet hetzelfde in alle sectoren binnen het dagtoerisme. Onder andere onder invloed van het mooie zomerweer nam de openluchtrecreatie en het bezoek aan evenementen toe. De ontwikkeling was globaal negatief voor het bezoek aan attracties, cultuur, het bezoek aan bezienswaardigheden en fun shopping. In twee sectoren nam de besteding per uitstap toe: bij het bezoek aan attracties en het fun shoppen. In alle andere sectoren daalde de gemiddelde besteding.


Tot slot daalde het globaal bedrag aan bestedingen in alle segmenten met uitzondering van het bezoek aan evenementen waar de bestedingen globaal op peil bleven.


Trefwoorden: dagtoerisme, recreatie, bestedingen, bezoekers, onderzoek, WES, dagrecreatie

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

04/12/24
Nieuwe voorzitter en ambassadeur voor Varend Corso
Varend Corso Westland krijgt een nieuwe voorzitter. Irma Smits neemt de voorzittershamer over van Ro...
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...
03/12/24
Exclusief voor leden
Cathay Pacific naar Brussel en München
Vanaf de zomer 2025 breidt airline Cathay Pacific haar netwerk uit met rechtstreekse vluchten tussen Hongkong-München en Hongkong-Brussel. Voor het eerst voegt de luchtvaartmaatschappij München toe aan haar portfolio, terwijl ook de route vanuit Brussel weer wordt hervat.
03/12/24
De genomineerden voor de Horecava Awards 2025 zijn bekend!
De winnaars voor de horecava Innovation en de Horecava Sustainability Award worden bekend gemaakt tijdens de opening Horecava 2025.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
03/12/24
Bluebird-index wijst Frankrijk aan voor beste sneeuwomstandigheden
Hoewel de grote meerderheid van de sneeuwliefhebbers (60%) de ervaring van een wintersportvakantie onvervangbaar vindt, onafhankelijk van hoeveel sneeuw er zou vallen, wacht (33%) op een duidelijke sneeuwgarantie alvorens een vakantie te boeken, volgens cijfers van reisorganisatie Sunweb.
03/12/24
Exclusief voor leden
Omzet vrijetijdssector groeit met vijf procent in derde kwartaal
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector is in het derde kwartaal van 2024 met zo’n vijf procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit nieuwe gegevens van het CBS.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...