Geplaatst op: 10-07-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: NRIT Magazine 2014-3

De consument aan de macht

Verslag van CELTH at Work-bijeenkomst

De consument aan de macht
Vorige week werd bij de Kamer van Koophandel in Amsterdam de eerste editie van CELTH at Work georganiseerd. Deze workshop voor lectoren, docenten en onderzoekers van de bij CELTH betrokken onderwijsinstituten, trok met 50 deelnemers veel belangstelling, waaronder enkele gasten vanuit het werkveld. Het thema van de dag was ‘de consument van morgen. De organisatoren hadden een aantrekkelijk ochtendprogramma verzorgd met drie inleiders die elk op hun eigen vakgebied de consument van morgen belichtten. In de middag was er in vier discussietafels ruimte voor verdieping.


De dag werd geopend door CETLH-directeur Hans Dominicus die de aanwezigen bijpraatte over de nieuwe organisatiestructuur met vier taskforces en de tot nu toe behaalde successen. CELTH gaat zich de komende periode nog nadrukkelijker richten op de wensen van het bedrijfsleven en is druk bezig allerhande partnerships te vormen.


Hedwig Wassing, Cool Experience: Sector heeft een beperkte wil om te veranderen

Eerste spreker was Hedwig Wassing van Cool Experience. Volgens Wassing gaat het bij innovatie in het bedrijfsleven vaak over dingen sneller en efficiënter doen maar wordt daarmee de essentie van innovatie gemist en dat is dat we dingen anders moeten doen.


Customer journey minder lineair

De customer journey die we graag willen doorgronden wordt volgens Wassing continu minder lineair en steeds meer asynchroon. Het volgen van de customer journey wordt daardoor bijna onmogelijk. Daar komt ook nog eens bij dat één persoon verschillende wensen en eisen aan een reis stelt als hij of zij in een andere rol zit. Zo zal iemand aan een zakenreis andere eisen stellen dan aan een vakantie met het hele gezin. Het gaat volgens Wassing niet om de consument maar om de conshuman.


Reiswereld heeft voorsprong

Wassing putte vooral inspiratie uit het Shopping 2020 project waar hij bij betrokken is. Volgens Wassing maken we een ongekende shift mee naar digitaal en op afstand kopen. Voor veel sectoren staat die ontwikkeling nog in de kinderschoenen maar in de reiswereld hebben we de eerste fase van die shift al doorgemaakt. Wij zitten nu in de fase van shake out en consolidatie. Wij zijn daarbij het voorbeeld voor veel retailers. Dat wij voorop hebben gelopen in deze transitie komt omdat we:

  • geen fysieke goederen hoeven te distribueren
  • geen hoge toetredingsdrempel hebben
  • producten makkelijk zijn te vergelijken
  • een hoge interesse hebben bij de consument
  • producten makkelijk toegankelijk zijn
  • een gemiddeld hoge transactiewaarde hebben.

Wassing was ook kritisch op de sector: "Nieuwe startups hebben een groot deel van de markt gegrepen en we hebben er gewoon bijgestaan.”


Marges staan onder druk

Wassing maakt zich momenteel vooral zorgen om de marges die onder druk staan en onze beperkte wil om te veranderen. Ondanks de sterk gewijzigde distributie blijft het in de optiek van Wassing nog steeds om het realiseren van een transactie en de conversieratios:

  • Welke kanalen gebruik je?
  • Wat kost de juiste traffic?
  • Wat is je conversieratio?
  • Wat is het gemiddelde transactiebedrag?
  • Wat is het percentage return visitors?
  • Wat is je marge?

Bedrijven moeten in de visie van Wassing een duidelijke focus hebben op het optimaliseren van de marge. Daarbij moeten ze zich realiseren dat ze minder dan ooit de controle hebben maar gelukkig wel aan de knoppen kunnen draaien.


Grote platformen en specialisten die dichtbij de klant staan overleven

Grote vraag blijft natuurlijk wie er op dit slagveld gaat overleven. Volgens Wassing zijn dat bedrijven die dichtbij de klant staan. De winnaars zijn de grote platforms die herkenbaar zijn voor de klant en door slim gebruik te maken van technologie op de juiste tijd het juiste aanbod presenteren of juist kleine spelers die door een intieme relatie de harten van de klanten veroveren. Dat de grote platformen groeien is niet zo verwonderlijk. Zij zijn gemakkelijk te gebruiken en worden door de consument vertrouwd. De grote vijf (Google, Apple, Amazon, etc.) controleren de markt steeds meer. Daarnaast kunnen bedrijven die dichtbij het product staan ook succesvol zijn. Zij hebben bijvoorbeeld de controle over de beschikbaarheid en prijs van het product of zijn specialisten die exclusieve distributierechten hebben.


CELTH kan grote rol spelen in pretotyping

Wassing had aan het eind van zijn betoog nog wel een paar opmerkelijke tips voor de zaal vol onderzoekers: "Stop met onderzoeken op papier en test ideeën gewoon in de praktijk.” Hij brak daarbij een lans voor zogenaamd pretotyping. Daarbij onderzoek je feitelijk gedrag van de consument bij een nieuw product of dienst en niet de intenties. Als illustratief voorbeeld noemde hij een kiosk met Nespresso koffiecups. Nespresso had het idee om een geautomatiseerde kiosk te bouwen waaruit de consument koffiecups kan kopen. Voordat het bedrijf investeerde in de benodigde techniek, bouwde het een kiosk met daarin onzichtbaar twee medewerkers. Zo kon Nespresso de klantbeleving bieden en uittesten, terwijl de investeringen in het prototype beperkt bleven. Volgens Wassing kan CELTH een grote rol spelen in pretotyping in onze sector.


Olivier Ponti, Amsterdam Marketing: De juiste informatie op de juiste tijd

Daarna was het de beurt aan Olivier Ponti van Amsterdam Marketing. Hij mag daar leiding geven aan de afdeling onderzoek met 2 fte. Dat betekent dat je slim moet opereren om te weten te komen wat de toerist aan de Metropool Amsterdam beweegt. Na een overzicht van de onderzoeksactiviteiten van Amsterdam Marketing waar het delen van informatie aan stakeholders en informatieleveranciers centraal staat, concentreerde Ponti zich op de schat aan data die de ‘I Amsterdam Cardoplevert.


Onderzoek verbetert beleving van product

Elke keer wanneer toeristen de kaart gebruiken, wordt dat geregistreerd. Vorig jaar werden 130.000 kaarten verkocht en daarmee is de database met al deze transacties gigantisch. Het duurde even voordat de onderzoekers de moed verzameld hadden in de data te duiken maar de conclusies bleken zeer bruikbaar in het verbeteren van de kaart en de beleving van het product Amsterdam voor de toerist. Zo werd duidelijk dat mensen musea en attracties in een bepaald gebied bezoeken en minder thematisch. Toeristen die bijvoorbeeld het Tassenmuseum bezoeken, gaan ook naar het fotomuseum Foam dat in dezelfde buurt ligt. Met de data kon Amsterdam Marketing bezoekersprofielen ontwikkelen en correlaties zien. Op basis van deze gegevens is het aanbod aangepast. Als uitsmijter had Ponti nog een tip voor de aanwezigen. "Ontwikkel dashboards zodat mensen de juiste informatie op de juiste tijd krijgen zodat ze actie kunnen ondernemen.”


Roland van Kralingen, Innoa: Ontwikkel je eigen radarstation

Als laatste plenaire spreker betrad Roland van Kralingen het podium. Hij begon zijn betoog met zichzelf te diskwalificeren. Zeventig procent van de startende bedrijven waar hij bij betrokken is mislukt, 20% is succesvol en 10% misschien op termijn. Hiermee wilde hij aangeven dat innoveren en investeren in nieuwe markten een lastige klus is. Hoopgevend is dan wel weer dat de 20% successrate het verlies op de 70% mislukkingen meer dan goed maakt.


Zoek binnen een bestaande markt een nieuw segment

Als je nieuwe producten of diensten wilt ontwikkelen dan moet je in de optiek van Van Kralingen allereerst een uitstekend inzicht in markttrends en -ontwikkelingen hebben. Op basis daarvan kom je tot goede ideeën. Zo kwam H&M met betaalbare mode van gerenommeerde modeontwerpers en Cirque du Soleil met een circus voor volwassenen. Volgens Van Kralingen is de essentie van innovatie het vinden van een nieuw segment binnen een bestaande markt. Daarbij moet je vaak niet de eerste zijn maar wel de beste. Denk bijvoorbeeld aan de iPod van Apple. Zij hadden niet de eerste MP3-speler maar wel de beste. En zo is Airbnb een nieuw segment in een bestaande markt van het aanbieden van een overnachtingsgelegenheid. Volgens Van Kralingen steken we veel te veel energie in marketing en te weinig in het zoeken naar nieuwe segmenten binnen bestaande markten. Daarvoor moeten we ons denken veranderen en meer letten op lifestyledrivers. Het gaat volgens Van Kralingen om waarde toe te voegen: "Als je product een commodity is, dan heb je een probleem.”


Goede bedrijven zijn beter verbonden met de buitenwereld

Ieder bedrijf moet volgens Van Kralingen zijn eigen radarstation bouwen waar de signalen uit de sector én daarbuiten worden opgevangen. Pas dan kun je nieuwe inzichten ontwikkelen. "Bedrijven die dat goed doen, zijn beter verbonden met de buitenwereld, beschikken daardoor over superieure informatie en ontwikkelen een beter inzicht.” Als laatste had Van Kralingen nog een paar tips voor de zaal waarin hij in feite zijn betoog mooi samenvatte:

  • Blijf verbonden met de buitenwereld
  • Lees de goede magazines en blijf op de hoogte
  • Doe een jaarlijkse hot product scan: een scan van alle opvallende en nieuwe producten of diensten die het afgelopen wereldwijd in jouw branche geïntroduceerd zijn
  • Bepaal de belangrijkste trends

Van Kralingen besloot zijn betoog met een geleend citaat: "Ik zoek geen mensen die goed regels kunnen naleven maar mensen die ze kunnen veranderen.”


Middagprogramma

Na de lunch werd tijdens vier discussietafels ingezoomd op enkele vraagstukken met betrekking tot "de consument van morgen":

  • van big data naar kennis en actie
  • Het zapgedrag van de consument
  • De consument op zoek naar geluk
  • Nieuwe markten

Tijdens deze tafels is verkend wat belangrijke vraagstukken rondom deze onderwerpen, om zo richting te geven aan de onderzoeksagenda van CELTH in samenwerking met een partijen in het werkveld. Dit wordt na de zomer verder uitgewerkt.

Topics:CELTH

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.
10/02/25
Meer aandacht voor voetgangersveiligheid
Voor het eerst sinds jaren is er tijdens het Commissiedebat Verkeersveiligheid op 11 februari prominent aandacht voor het verbeteren van voetgangersveiligheid. Directeur VeiligheidNL Martijntje Bakker pleit voor meer aandacht voor de vele enkelvoudige ongevallen.
10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
09/02/25
5 veelvoorkomende problemen met huisjes op vakantieparken
Vakantieparken zijn voor veel mensen een ideale manier om te ontspannen en te genieten van een welverdiende pauze. Echter, niet alles verloopt altijd vlekkeloos. Veel vakantiegangers en eigenaren van vakantiehuisjes krijgen te maken met terugkerende problemen die de ervaring kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende issues, zodat eigenaren van de parken en woningen deze problemen kunnen voorkomen om hun klanten geweldige vakantie-ervaringen te geven.
07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...