Geplaatst op: 06-08-2014
Auteur: Richard de Bruin
Regionaal Bureau voor Toerisme Rivierenland

Toeristenbureau van de toekomst

Toeristenbureau van de toekomst

Een regio die zijn toerisme serieus neemt kan niet zonder een coördinerende organisatie; het Toeristenbureau. Veel van dit soort organisaties zijn opgezet in een tijd waarin internet nog nauwelijks een rol speelde en de ondersteuning van de lokale VVV uit gewoonte in de begroting werd opgenomen. "Die omstandigheden zijn inmiddels flink veranderd en dat vraagt om een organisatie die veel flexibeler is.", laat Richard de Bruin, directeur van Toeristisch Bureau Rivierenland, weten.


Rol binnen een groter geheel
Het toeristenbureau van de toekomst heeft een duidelijk doel: de economie van een gebied versterken door de toeristische ontwikkeling te stimuleren. Daar profiteren niet alleen toeristische en recreatieve bedrijven van, maar de hele lokale economie. De Bruin licht toe: "Het toeristenbureau speelt daarin een coördinerende rol. Zij zorgen er voor dat betrokken partijen, zoals overheden en bedrijven, gefaciliteerd worden om samen te werken en ontwikkeltrajecten uit te voeren.”


Compacte organisatie
De Bruin heeft zijn samenstelling van een effectief toeristenbureau duidelijk voor ogen: "Als je effectief wilt zijn moet je de organisatie vooral compact houden. De hoofdlijnen kun je uitzetten met vaste club van deskundige mensen. Daar omheen bouw je een flexibele schil van personen en bedrijven die de uitvoering voor hun rekening nemen. Dit zorgt voor een gezonde kosten-efficiënte bedrijfsvoering. "De exploitatie van een VVV kantoor hoort in de visie van De Bruin niet tot de kerntaken van het toeristenbureau: "Als de VVV’s een zelfstandige exploitatie hebben, dan wordt door gemeente en bedrijfsleven gezamenlijk bekeken of een vestiging voldoende meerwaarde heeft. De gastvrijheidsfunctie van een VVV kantoor is onnodige ballast voor een toeristenbureau. Er is wel sprake van een intensieve samenwerking met een VVV, waarbij het toeristenbureau een ondersteunende en faciliterende rol heeft .”


Vier pijlers
Het toekomstgericht toeristenbureau is volgens De Bruin gebouwd op vier pijlers:

1. Kennis

2. Ontwikkeling

3. Informatie

4. Marketing


Deze formule wordt in Rivierenland al in de praktijk toegepast. De projectmanagers ervaren het als een handige kapstok om projecten mee te toetsen en de voortgang te bewaken.


Kennis is volgens de Bruin de basis van alle ontwikkelingen: "Als je niet weet waar behoefte aan is, of in kaart hebt waar je sterke en zwakke punten liggen, dan zal elke keuze voor een ontwikkeling deels een gok zijn. Informatie verzamelen en onderzoek behoren tot de basistaak van het toeristenbureau. Aan de hand daarvan bepaal je je strategie en maak je keuzes over nieuwe ontwikkelingen. De kennis is ook belangrijk voor de bedrijven en gemeenten in de regio; en het personeel van het toeristenbureau. Zij kunnen hier gebruik van maken om gefundeerde beslissingen te nemen. "


Stilstand is achteruitgang. Vandaar dat een regio vrijwel continu met ontwikkeling bezig dient te zijn. De kennis uit de eerste stap vormt de basis van toekomstige ontwikkeling; o.a. in nieuw productaanbod, maar ook technische ontwikkeling die bedrijven efficiënter maken, hoort daar bij. De Bruin: "Ontwikkeling is vooral keuzes maken. Ook ‘nee’ zeggen hoort daar bij.” Om de organisatie slank te houden kiest De Bruin er in de praktijk vaak voor om de uitvoering van ontwikkelprojecten uit te besteden en de regie in eigen huis te houden.


Informatie wordt gezien als alle content die nodig is in de vorm van tekst, beeld en geluid. Het toeristenbureau beschikt over een database met ‘content’ die wordt verspreid via diverse kanalen; inspelend op de behoefte van de gasten. Het vergaren en bijhouden is zeer arbeidsintensief, vandaar dat er kritisch gekeken wordt naar de relevantie. De Bruin licht toe: "We hebben als belangrijkste doel om bezoekers zo snel mogelijk naar ondernemers door te sturen. De informatie die daarvoor nodig is, moeten we in huis hebben. Informatie is op internet weinig exclusief, dus vaak is een doorlink voldoende en hoeven we niet alles zelf bij te houden. "


De marketing, die in veel organisaties centraal staat, is bij het ‘toeristenbureau van de toekomst’ het resultaat van de voorgaande drie stappen. Voor dit onderdeel zijn er veel mogelijkheden om de uitvoering uit te besteden. Ook hier geldt dat de strategie in handen ligt van de projectmanagers die bepalen op welke wijze de gasten op de meest efficiënte manier kunnen worden verleid tot een bezoek aan (een van de bedrijven in) de regio.


In de aanpak is sprake van een continu proces. Na afloop van een project worden de resultaten geëvalueerd. Dat leidt tot kennis over vervolgstappen. Zo ontstaat een lerende organisatie die continu werkt aan verbetering.


Conclusie
Veel van de huidige toeristenbureaus kennen een verouderde organisatiestructuur. Door te werken met een compacte organisatie kan een toeristenbureau veel sneller inspelen op ontwikkelingen in de markt. In deze structuur worden veel werkzaamheden flexibel uitbesteed en ontstaan samenwerkingsverbanden op basis van effectiviteit. De ontwikkelstructuur op basis van vier pijlers zorgt voor houvast bij partijen die in de projecten participeren.

Link: http://rivierenland.biz/
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, productontwikkeling, rbt, regionale bureaus voor toerisme, rivierenland

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...