Geplaatst op: 11-08-2014
Auteur: Marc Gerlings

Honderd jaar kamperen in Nederland

Honderd jaar kamperen in Nederland

Van 8 tot en met 12 oktober vindt in de Jaarbeurs in Utrecht de 50e Kampeer & Caravan Jaarbeurs plaats. Het vakantiegevoel op de beurs is onder meer zichtbaar in de vorm van de tentoonstelling ‘Honderd jaar kamperen in Nederland’ en de wedstrijd 'Kamperen van de toekomst'.

Verder kunnen bezoekers - omringd door Italiaanse sferen - de nieuwste modellen campers, caravans, (voor)tenten en accessoires bekijken en uitproberen. Daarnaast zijn er gratis clinics te volgen, handige kampeertips tevinden en proefritten te maken. Tussendoor ontspannen kan op een van devele gezellige Toscaanse terrasjes.


Honderd jaar kamperen in Nederland geeft een nostalgische terugblik op alle ontwikkelingen die het vrijbuiterleven in ons land de afgelopen eeuw doormaakte; van hoe het ooit begon en was, tot het laatste nieuws van vandaag. Tegelijkertijd is een creatieve impressie te zien van het futuristische kamperen, met nominaties naar aanleiding van de wedstrijd ‘Kamperen van de toekomst!’. Hiervoor kan iedereen met een rijke fantasie tot en met 18 september 2014 een antwoord insturen op de vraag ‘Hoe kamperen we in 2114?’, met een tekening, knutselwerk, maquette, foto, schrijfsel of anders. De winnaars maken kans op een overnachting op de Urban Campsite Amsterdam 2015, een rondleiding door de nieuwe fabriek van Tabbert of een meet & greet met de ontwerper van de Caravisio. Meer informatie over die wedstrijd is te vinden op de website.

Primeur accessoire van het jaar
Bovendien kent de Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2014 een primeur met de ANWB-verkiezing van de kampeeraccessoire van het jaar. De bepaling van de nominaties hiervoor is in volle gang en deze worden voor aanvang van de beurs bekendgemaakt, waarna de winnaar tijdens de beurs uitgeroepen wordt. Ook kan een gelukkige bezoeker een caravan winnen die de ANWB weggeeft.


Meer aandacht voor noviteiten en campers
Het vakantiegevoel van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs begint al bij de ingang, waar de hele entreehal is omgetoverd tot een pittoresk Italiaans stadje. Van daaruit gaat de reis verder en loopt het thema ‘Bella Italia’ als een rode draad door de beurs. In de volgende hallen wordt het exposantenaanbod afgewisseld met gezellige Toscaanse terrasjes en pleintjes waar typisch Italiaanse versnaperingen zorgen voor extra sfeer en heerlijke geuren. Het aanbod is dit jaar completer dan ooit, meent de beursorganisatie: tenten worden toegevoegd aan het assortiment en is meer aandacht voor noviteiten en design. Ook nieuw is het speciale buscamperplein. Toeristische informatie krijgt een aanvulling met stedentrips en in een makelaarsstand van de BOVAG kunnen bezoekers terecht voor informatie over de aanschaf van een occasion.


Clinics en workshops
Om de ervaring compleet te maken, is er ook veel (inter)actie te beleven tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, met een scala aan clinics, presentaties en workshops. Onder andere in het Kampeertheater, waar onderwerpen voorbij komen als camperhuren, beveiliging van kampeermiddelenen de installatie van een schotelantenne. Buiten is het mogelijk om een cursus achteruit rijden met de caravan te volgen. Daarnaast kunnen bezoekers ook ‘gewone’ testritjes maken met een camper, luchtvering ervaren, de Aveco campersimulator uitproberen of in de werkplaats van de BOVAG zien hoe de onderhoudsbeurt van een kampeermiddel in zijn werk gaat. En natuurlijk kunnen de laatst digitale snufjes op kampeergebied niet uitblijven. Op de app square komen handige apps van de ANWB, ACSI en NKC aan bod.
Trefwoorden: Kampeer & Caravan Jaarbeurs, noviteiten, design, accessoire van het jaar

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...