Geplaatst op: 09-09-2014
Auteur: Marc Gerlings

Hotels noteren gezonde resultaten

Hotels noteren gezonde resultaten

De bezettingsgraad van de Nederlandse hotelmarkt is het afgelopen jaar opnieuw gestegen.

Dit blijkt uit het HOSTA 2014 rapport, dat vanmiddag wordt gepresenteerd door adviesbureau Horwath HTL. De gemiddelde kamerprijs is vorig jaar nog gedaald, maar zal naar verwachting dit jaar hoger uitkomen. Door de relatief stabiele marktresultaten en de positieve verwachtingen, neemt de belangstelling van investeerders voor hotelvastgoed toe.


Bezettingsgraad neemt toe
Het onderzoek is door Horwath HTL uitgevoerd onder 364 drie-, vier- en vijfsterren hotels in Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad in 2013 is gestegen van 66,7% tot 67,5%. Na een lichte daling in 2012 wordt de stijgende lijn, die in 2010 is ingezet, hiermee hervat.

Gevaar: daling kamerprijzen
De gemiddelde kamerprijs is in 2013 echter opnieuw gedaald, van € 97 tot € 95. Het is het tweede jaar van dalende kamerprijzen op rij. In 2011 was nog sprake van een stijging, nadat de kamerprijzen tussen 2007 en 2010 sterk waren gedaald. Als gevolg van de dalingen ligt de gemiddelde kamerprijs nu 13% onder het niveau van 2007.

Optimisme overheerst
De Nederlandse hoteliers zijn optimistisch over de vooruitzichten voor 2014 en 2015. Uit de resultaten van het HOSTA 2014 rapport blijkt dat de hoteliers verwachten dit jaar opnieuw een hogere bezettingsgraad te behalen, namelijk 68,9%. Ook de gemiddelde kamerprijs zal naar verwachting weer stijgen, naar € 97. Voor volgend jaar wordt verwacht dat de resultaten verder zullen toenemen, naar 70,9% bezetting bij een gemiddelde kamerprijs van € 98.

Sterkste stijging in Amsterdam
In de regio Amsterdam & Schiphol steeg de gemiddelde bezettingsgraad in het afgelopen jaar met 2,3 procentpunten, van 76,7% tot 79,0%. De gemiddelde kamerprijs daalde licht, van € 118 tot € 117. Amsterdam lijkt hiermee opnieuw het voortouw te nemen in het herstel van de Nederlandse hotelmarkt. De komende jaren zal de bezettingsgraad naar verwachting verder stijgen, naar 80,5% in 2014 en 81,0% in 2015. De gemiddelde kamerprijs neemt in de prognoses van de Amsterdamse hoteliers ook weer toe, naar € 120 dit jaar en € 122 volgend jaar.

Toenemende investeringen in hotelvastgoed
Investeren in hotelvastgoed blijkt de afgelopen jaren steeds aantrekkelijker te zijn geworden. De resultaten in de hotelmarkt zijn nog wisselvallig, maar vanuit een vastgoedperspectief stabiel. Zeker in vergelijking met andere vastgoedmarkten als kantoren en woningen doet de hotelmarkt het hiermee goed. De interesse voor hotelvastgoed is hierdoor sterk toegenomen. Dit blijkt onder meer uit de hoge prijzen die worden betaald voor luxe tophotels in wereldsteden, de zogenaamde ‘trophy assets’. Zo zijn het St. Regis Bal Harbour in Miami en Le Grand Hotel Paris elk verkocht voor circa. 1 miljoen dollar per hotelkamer, en het Park Hyatt New York zelfs voor 1,85 miljoen dollar per hotelkamer. In Nederland werd het InterContinental Amstel Hotel verkocht, naar verluidt voor circa € 800.000 per kamer.

HOSTA 2014
Het HOSTA 2014 rapport is een publicatie van adviesbureau Horwath HTL. Het rapport geeft de resultaten weer van de hotellerie in Nederland, België en Luxemburg. Aan het onderzoek hebben ruim 450 drie-, vier- en vijfsterrenhotels in de Benelux meegewerkt.

Trefwoorden: hotels, hotel, Hosta, kamerprijs, hotelaanbiedingen, vastgoed hotel, hotellerie

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...