Geplaatst op: 09-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Broeikasgassen bereiken recordhoogte

Broeikasgassen bereiken recordhoogte

De broeikasgassen hebben in 2013 een recordhoogte bereikt. Dat werd vooral veroorzaakt door een toename van kooldioxide (CO2). Dat heeft het Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) vandaag bekend gemaakt. Deze organisatie roept dan ook op tot een gecoördineerde wereldwijde aanpak van de ‘verwoestende’ klimaatverandering.


Sinds 1984 zijn de CO2-emissies nog nooit zo snel gestegen als in de periode 2012-2031. Die snelle stijging werd veroorzaakt door toenemende uitstoot en het beperktere vermogen van de aarde om CO2 op te nemen. In 2013 was de concentratie van CO2 142% hoger dan in de pre-industriële samenleving van 1750.


Geen twijfel over wetenschappelijke basis

"Ons klimaat is zonder enige twijfel aan het veranderen en wordt het weer extremer”, zegt WMO Secretary-General Michel Jarraud in een verklaring. "Dat is het gevolg van menselijk handelen zoals het verbranden van fossiele brandstoffen.”


Het is vijf voor twaalf

Uit het onderzoek van de WMO blijkt overduidelijk dat de concentratie kooldioxide in de atmosfeer scherp stijgt. "We moeten deze trend keren door de uitstoot van CO2 te verminderen”, stelt Jarraud die tegelijkertijd een duidelijke waarschuwing uitspreekt: "Het is vijf voor twaalf.” Volgens Jarraud hebben we de kennis en de middelen om de stijging van de temperatuur binnen de twee graden te houden: "Daarmee geven we onze planeet en onze kinderen en kleinkinderen een toekomst.” Onwetendheid kan in de optiek van Jarraud geen excuus meer zijn om geen actie te ondernemen.


In het nieuwste Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd dat vorige week is verschenen een uitgebreid hoofdstuk over trends in duurzaam ondernemen. Hieronder alvast de conclusie van de auteurs:


In dit hoofdstuk is een poging gedaan ondernemers hulp te bieden bij het toewerken naar een bedrijfsvoering die toekomstbestendig is, doordat zij op de noden en wensen van zowel bedrijf, medewerkers, klanten als milieu en maatschappij ingaan. De mogelijkheden daartoe zijn divers, soms makkelijk (maar lang niet altijd) en zullen vaak een omdenken vergen. De ontwikkelingen en veranderingen in de reisbranche in 2013 maken eens te meer duidelijk dat bijvoorbeeld een touroperator sowieso niet meer van een vast model, met name qua bestemmingen, uit kan gaan. Een duurzaam toeristisch ondernemer die dit als kans ziet zal beter op schommelingen in de markt, de maatschappij en het milieu voorbereid zijn. Daarbij helpt het wellicht om te onthouden dat gastheerschap en duurzaamheid niet een tegenstelling hoeven te zijn; de combinatie van beide biedt juist kansen voor nieuwe, toekomstbestendige businessmodellen.


Last but not least moet de link met toeristisch en gastvrijheidsonderwijs gelegd worden. Als duurzaam ondernemen de toekomst heeft, is het essentieel dat de huidige generatie toerisme- en hospitalitystudenten hier rijkelijk kennis mee maakt. Potentiële gevolgen voor mens en milieu, MVO/DTO en duurzaam gastheerschap zouden in elke opleiding standaard onderwezen moeten worden. Daarnaast zouden hogescholen en universiteiten naar het eigen beleid kunnen kijken: doen wij zelf wel voldoende aan MVO, moeten onze studenten wel zo ver weg op excursie, is ons personeel voldoende in MVO/DTO geschoold, et cetera. Studenten zijn immers net toeristen: zij komen bij hun instituut ook in een nieuwe omgeving en staan dus ook open voor nieuwe belevenissen, impulsen en ervaringen. Het katalysatoreffect van positieve ervaringen met duurzaamheid tijdens de opleiding zou weleens heel groot kunnen zijn.

Link: https://www.wmo.int/pages/mediacentre/press_releases/pr_1002_en.html
Trefwoorden: duurzaam toerisme, broeikasgassen, co2

CELTH





||| Nieuws |||

12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...