Geplaatst op: 09-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Broeikasgassen bereiken recordhoogte

Broeikasgassen bereiken recordhoogte

De broeikasgassen hebben in 2013 een recordhoogte bereikt. Dat werd vooral veroorzaakt door een toename van kooldioxide (CO2). Dat heeft het Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) vandaag bekend gemaakt. Deze organisatie roept dan ook op tot een gecoördineerde wereldwijde aanpak van de ‘verwoestende’ klimaatverandering.


Sinds 1984 zijn de CO2-emissies nog nooit zo snel gestegen als in de periode 2012-2031. Die snelle stijging werd veroorzaakt door toenemende uitstoot en het beperktere vermogen van de aarde om CO2 op te nemen. In 2013 was de concentratie van CO2 142% hoger dan in de pre-industriële samenleving van 1750.


Geen twijfel over wetenschappelijke basis

"Ons klimaat is zonder enige twijfel aan het veranderen en wordt het weer extremer”, zegt WMO Secretary-General Michel Jarraud in een verklaring. "Dat is het gevolg van menselijk handelen zoals het verbranden van fossiele brandstoffen.”


Het is vijf voor twaalf

Uit het onderzoek van de WMO blijkt overduidelijk dat de concentratie kooldioxide in de atmosfeer scherp stijgt. "We moeten deze trend keren door de uitstoot van CO2 te verminderen”, stelt Jarraud die tegelijkertijd een duidelijke waarschuwing uitspreekt: "Het is vijf voor twaalf.” Volgens Jarraud hebben we de kennis en de middelen om de stijging van de temperatuur binnen de twee graden te houden: "Daarmee geven we onze planeet en onze kinderen en kleinkinderen een toekomst.” Onwetendheid kan in de optiek van Jarraud geen excuus meer zijn om geen actie te ondernemen.


In het nieuwste Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd dat vorige week is verschenen een uitgebreid hoofdstuk over trends in duurzaam ondernemen. Hieronder alvast de conclusie van de auteurs:


In dit hoofdstuk is een poging gedaan ondernemers hulp te bieden bij het toewerken naar een bedrijfsvoering die toekomstbestendig is, doordat zij op de noden en wensen van zowel bedrijf, medewerkers, klanten als milieu en maatschappij ingaan. De mogelijkheden daartoe zijn divers, soms makkelijk (maar lang niet altijd) en zullen vaak een omdenken vergen. De ontwikkelingen en veranderingen in de reisbranche in 2013 maken eens te meer duidelijk dat bijvoorbeeld een touroperator sowieso niet meer van een vast model, met name qua bestemmingen, uit kan gaan. Een duurzaam toeristisch ondernemer die dit als kans ziet zal beter op schommelingen in de markt, de maatschappij en het milieu voorbereid zijn. Daarbij helpt het wellicht om te onthouden dat gastheerschap en duurzaamheid niet een tegenstelling hoeven te zijn; de combinatie van beide biedt juist kansen voor nieuwe, toekomstbestendige businessmodellen.


Last but not least moet de link met toeristisch en gastvrijheidsonderwijs gelegd worden. Als duurzaam ondernemen de toekomst heeft, is het essentieel dat de huidige generatie toerisme- en hospitalitystudenten hier rijkelijk kennis mee maakt. Potentiële gevolgen voor mens en milieu, MVO/DTO en duurzaam gastheerschap zouden in elke opleiding standaard onderwezen moeten worden. Daarnaast zouden hogescholen en universiteiten naar het eigen beleid kunnen kijken: doen wij zelf wel voldoende aan MVO, moeten onze studenten wel zo ver weg op excursie, is ons personeel voldoende in MVO/DTO geschoold, et cetera. Studenten zijn immers net toeristen: zij komen bij hun instituut ook in een nieuwe omgeving en staan dus ook open voor nieuwe belevenissen, impulsen en ervaringen. Het katalysatoreffect van positieve ervaringen met duurzaamheid tijdens de opleiding zou weleens heel groot kunnen zijn.

Link: https://www.wmo.int/pages/mediacentre/press_releases/pr_1002_en.html
Trefwoorden: duurzaam toerisme, broeikasgassen, co2

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...