Geplaatst op: 15-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerisme blijft knallen

Update met herkomst en bestemming

Toerisme blijft knallen
Nederlandse logiesaccommodaties beleven tot nu toe een uitstekend eerste halfjaar. Het aantal gasten steeg met 7,1% naar 16,9 miljoen waarbij het aantal overnachtingen met 6,0% zich ook positief ontwikkelde. In totaal brachten gasten het eerste halfjaar van 2014 bijna 43 miljoen nachten in Nederlandse logiesaccommodaties door. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
  • Gasten +7,1%
  • Overnachtingen +6,0%
  • Inkomend toerisme +11,0%
  • Binnenlands toerisme +4,8%
Groei in bijna alle segmenten
Het is opvallend dat vrijwel alle logiesaccommodaties positief presteren. Alleen de groepsaccommodaties blijven achter. Kampeerterreinen konden voor het eerst in jaren weer groeicijfers noteren. Zij zagen in de eerste jaarhelft van 2014 maar liefst 126.000 extra gasten en noteerden daarmee met plus van 8,3% de grootste groei. Hotels en pensions waren met een groei van 7,5% in aantallen gasten een mooie tweede, op de voet gevolgd door huisjesterreinen met een groei van 7,2%. Omdat de meeste gasten in de eerste jaarhelft in hotels verbleven (10,9 miljoen) was in dat logiessegment de groei in absolute aantallen gasten met 767.000 het grootst.

Tabel 1: Gasten en overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties, 1e jaarhelft 2013-2014 (x 1.000)


Vooral inkomend toerisme groeit fors
De groei van het Nederlands toerisme wordt vooral gevoed door een toename van het inkomend toerisme. Het aantal gasten uit het buitenland steeg met 11,0% naar 6,6 miljoen. Toch groeide ook het binnenlands toerisme met 4,8% bovengemiddeld. In de eerste jaarhelft is met 10,3 miljoen gasten het binnenlands toerisme dominant. Het aantal overnachtingen van buitenlanders in Nederlandse logiesaccommodaties groeide in de eerste jaarhelft met 10,8%. De binnenlandse overnachtingen met 3,5%.

Forse groei uit belangrijkste herkomstlanden

De voor Nederland belangrijke herkomstlanden België (+11,3%) en Duitsland (+15,2%) deden het uitstekend. Uit deze landen kwamen respectievelijk 834.000 en 1,8 miljoen toeristen naar ons land. Het toerisme uit het Verenigd Koninkrijk groeide met 10,2% naar 900.000. Maar ook uit intercontinentale bestemmingen wist Nederland veel meer gasten aan te trekken. Zo groeide het toerisme uit Azië (+14,3%) en Australië en Oceanië (+14,3%) en Afrika (+15,5%) sterk. Uit het werelddeel Amerika kwamen 6,3% meer toeristen naar ons land.


Tabel 2: Gasten uit de belangrijkste herkomstlanden, 1e jaarhelft 2013-2014 (x 1.000)



Prima jaarhelft voor Zeeland

Vooral Zeeland heeft een prima eerste halfjaar achter de rug. Er kwam maar liefst een kwart meer toeristen (+24,0%). Ook Groningen (+12,0%) en Noord-Holland (+10,8%) deden het prima. Van de andere grote binnenlandse spelers deed ook Zuid-Holland het erg goed met een groei van 8,3% in aantallen gasten. Beneden het gemiddelde scoorden Gelderland (+3,4%) en Limburg(+1,1%). Noord-Brabant had met een achteruitgang van 2,0% een teleurstellende eerste jaarhelft achter de rug.


Tabel 3: Gasten naar provincie, 1e jaarhelft 2013-2014 (x 1.000)

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlandse toerisme, logiesaccommodaties

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...