Jaren van de waarheid voor de verblijfsrecreatie
Na drie slechte zomers profiteren Nederlandse vakantieparken
dit jaar optimaal van het mooie weer. Maar helaas maakt één zwaluw nog geen
zomer. Dat schrijft Rabobank in haar nieuwste BrancheBarometer Vakantieparken. Daarin signaleert Rabobank een aantal trends:
- Accent op beleving, thematisering of bijzondere concepten
- Integratie van dagrecreatie met verblijfsrecreatie en vice versa
- Steeds grotere parken en verhuurorganisaties
- Vakantiewoning wordt liever gehuurd dan gekocht
- Met (groot)ouders en (klein)kinderen gezamenlijk op vakantie
Fundamentele mismatch
Volgens de bank zorgt het toenemend aantal vakantiebungalows voor een fundamentele mismatch tussen vraag en aanbod. Rabobank verwacht verder dat er grote verschillen zullen ontstaan in performance en kwaliteit van de parken. De komende jaren wordt het kaf van het koren gescheiden.
Gematigd positief voor vakantieparken
Op de lange termijn is de prognose voor de bungalowparken gematigd positief. Nederland is een populair vakantieland waardoor de vraag naar bungalows stabiel blijft. De sector heeft wel last van een sterke verzadiging van de markt welke tot blijvende prijsdruk leidt.
Negatieve prognose voor campings
Voor de campings is de prognose van Rabobank negatief. De bank verwacht dat de vraag naar traditioneel kamperen structureel zal blijven dalen omdat de consument steeds meer luxe en comfort wenst. Positief voor deze deelsector is dat het aanbod voor het eerst in jaren afneemt.
Kritische consument
Omdat de consument op de ‘kleintjes let’ is deze gevoelig
voor kortingsacties. Mede door de internettransparantie
ontstaat een stevige prijsconcurrentie en dalende marges. De consument is daarbij kritisch op kwaliteit en laat zich
in toenemende mate door reviews leiden. Bedrijven die niet aan de verwachtingen van de consument voldoen krijgen geen positieve reviews en komen daardoor in een negatieve spiraal terecht.
Onderscheidende concepten
Alleen ondernemers die blijven investeren in de kwaliteit van hun bedrijf en onderscheidende concepten zullen een toekomst hebben. De pijn in de sector zit vooral in verouderde bungalowparken en traditioneel ingerichte kampeerterreinen.