Geplaatst op: 12-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Jaren van de waarheid voor de verblijfsrecreatie

Jaren van de waarheid voor de verblijfsrecreatie

Na drie slechte zomers profiteren Nederlandse vakantieparken dit jaar optimaal van het mooie weer. Maar helaas maakt één zwaluw nog geen zomer. Dat schrijft Rabobank in haar nieuwste BrancheBarometer Vakantieparken. Daarin signaleert Rabobank een aantal trends:

  • Accent op beleving, thematisering of bijzondere concepten
  • Integratie van dagrecreatie met verblijfsrecreatie en vice versa
  • Steeds grotere parken en verhuurorganisaties
  • Vakantiewoning wordt liever gehuurd dan gekocht
  • Met (groot)ouders en (klein)kinderen gezamenlijk op vakantie

Fundamentele mismatch

Volgens de bank zorgt het toenemend aantal vakantiebungalows voor een fundamentele mismatch tussen vraag en aanbod. Rabobank verwacht verder dat er grote verschillen zullen ontstaan in performance en kwaliteit van de parken. De komende jaren wordt het kaf van het koren gescheiden.


Gematigd positief voor vakantieparken

Op de lange termijn is de prognose voor de bungalowparken gematigd positief. Nederland is een populair vakantieland waardoor de vraag naar bungalows stabiel blijft. De sector heeft wel last van een sterke verzadiging van de markt welke tot blijvende prijsdruk leidt.


Negatieve prognose voor campings

Voor de campings is de prognose van Rabobank negatief. De bank verwacht dat de vraag naar traditioneel kamperen structureel zal blijven dalen omdat de consument steeds meer luxe en comfort wenst. Positief voor deze deelsector is dat het aanbod voor het eerst in jaren afneemt.


Kritische consument

Omdat de consument op de ‘kleintjes let’ is deze gevoelig voor kortingsacties. Mede door de internettransparantie ontstaat een stevige prijsconcurrentie en dalende marges. De consument is daarbij kritisch op kwaliteit en laat zich in toenemende mate door reviews leiden. Bedrijven die niet aan de verwachtingen van de consument voldoen krijgen geen positieve reviews en komen daardoor in een negatieve spiraal terecht. 


Onderscheidende concepten

Alleen ondernemers die blijven investeren in de kwaliteit van hun bedrijf en onderscheidende concepten zullen een toekomst hebben. De pijn in de sector zit vooral in verouderde bungalowparken en traditioneel ingerichte kampeerterreinen.

Link: https://www.rabobank.nl/images/bb_vakantiecentra_defdef_29675150.pdf
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, toekomstverkenningen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...