Geplaatst op: 12-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Jaren van de waarheid voor de verblijfsrecreatie

Jaren van de waarheid voor de verblijfsrecreatie

Na drie slechte zomers profiteren Nederlandse vakantieparken dit jaar optimaal van het mooie weer. Maar helaas maakt één zwaluw nog geen zomer. Dat schrijft Rabobank in haar nieuwste BrancheBarometer Vakantieparken. Daarin signaleert Rabobank een aantal trends:

  • Accent op beleving, thematisering of bijzondere concepten
  • Integratie van dagrecreatie met verblijfsrecreatie en vice versa
  • Steeds grotere parken en verhuurorganisaties
  • Vakantiewoning wordt liever gehuurd dan gekocht
  • Met (groot)ouders en (klein)kinderen gezamenlijk op vakantie

Fundamentele mismatch

Volgens de bank zorgt het toenemend aantal vakantiebungalows voor een fundamentele mismatch tussen vraag en aanbod. Rabobank verwacht verder dat er grote verschillen zullen ontstaan in performance en kwaliteit van de parken. De komende jaren wordt het kaf van het koren gescheiden.


Gematigd positief voor vakantieparken

Op de lange termijn is de prognose voor de bungalowparken gematigd positief. Nederland is een populair vakantieland waardoor de vraag naar bungalows stabiel blijft. De sector heeft wel last van een sterke verzadiging van de markt welke tot blijvende prijsdruk leidt.


Negatieve prognose voor campings

Voor de campings is de prognose van Rabobank negatief. De bank verwacht dat de vraag naar traditioneel kamperen structureel zal blijven dalen omdat de consument steeds meer luxe en comfort wenst. Positief voor deze deelsector is dat het aanbod voor het eerst in jaren afneemt.


Kritische consument

Omdat de consument op de ‘kleintjes let’ is deze gevoelig voor kortingsacties. Mede door de internettransparantie ontstaat een stevige prijsconcurrentie en dalende marges. De consument is daarbij kritisch op kwaliteit en laat zich in toenemende mate door reviews leiden. Bedrijven die niet aan de verwachtingen van de consument voldoen krijgen geen positieve reviews en komen daardoor in een negatieve spiraal terecht. 


Onderscheidende concepten

Alleen ondernemers die blijven investeren in de kwaliteit van hun bedrijf en onderscheidende concepten zullen een toekomst hebben. De pijn in de sector zit vooral in verouderde bungalowparken en traditioneel ingerichte kampeerterreinen.

Link: https://www.rabobank.nl/images/bb_vakantiecentra_defdef_29675150.pdf
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, toekomstverkenningen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...