Geplaatst op: 19-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerismesector groeit dankzij inkomend toerisme

Toerismesector groeit dankzij inkomend toerisme

De bijdrage van de toerismesector aan het bbp van Nederland is gegroeid van 3,2 procent in 2010 tot 3,6 procent in 2013. Deze groei komt vooral omdat er meer buitenlandse toeristen naar Nederland komen en meer buitenlandse boekingen bij Nederlandse bedrijven worden gedaan. Dit maakt het CBS vandaag bekend. 


In 2013 gaven toeristen 65 miljard euro uit in de Nederlandse economie. Voor kenners is dit een opmerkelijk getal omdat eerder werd uitgegaan van 38 miljard euro. Het CBS heeft de afgelopen periode de statistiek, voor kenners bekend onder de naam Tourism Satellite Account, geheel herzien en vanaf 2010 volgens de nieuwe methode herrekend. Het belang van toerisme voor de Nederlandse economie wordt door betere statistische bronnen en een bredere afbakening van de sector beter in kaart gebracht. Voor velen eindelijk een harde erkenning van de sector. 


Figuur 1: Ontwikkeling bestedingen toerisme



Meer buitenlandse toeristen

Het bedrag dat toeristen uitgaven in de Nederlandse economie is in de afgelopen 3 jaar met ruim 9 procent gestegen tot 65 miljard euro in 2013. Dit komt voornamelijk doordat de prijzen in deze periode zijn gestegen met 6 procent. Ook nam het aantal buitenlandse toeristen toe en steeg het aantal buitenlandse boekingen bij Nederlandse bedrijven, zoals online boekingen van vliegreizen en hotels. In 2013 verwelkomde Nederland 12,8 miljoen buitenlandse toeristen in hotels en dergelijke, 5 procent meer dan het jaar ervoor. Nederlanders houden als toerist in eigen land hun hand meer op de knip. Dit is in lijn met de totale consumptie van huishoudens die, na een lange periode van krimp, pas de afgelopen drie maanden stabiliseert.


Horeca zorgt voor veel werkgelegenheid in de toerismesector

In de toerismesector hebben veel mensen een parttimebaan, omgerekend naar voltijdbanen is de sector in 2013 goed voor 357 duizend voltijdbanen. Dat zijn er 20 duizend meer dan in 2010. De horeca zorgt binnen de toeristische sector voor de meeste werkgelegenheid. Overige goederen en diensten, zoals vervoer over land en de detailhandel zijn goed voor een kwart van de werkgelegenheid in de toerismesector. Daarnaast dragen activiteiten in de kunst- en cultuursector, sport, recreatie en gokwezen bij aan de toeristische werkgelegenheid (ongeveer 22 procent). De luchtvaart en reisbemiddeling dragen voor 6 procent bij. De reisbemiddeling in Nederland profiteert van de stijging in online boekingen, terwijl de traditionele reisbemiddeling economisch bezien minder presteert.


Reactie NBTC

Inkomend toerisme is een groeisector en NBTC is blij dat de TSA-cijfers het belang van de sector onderstrepen. Het is een van de weinige sectoren die ook tijdens de crisis volumegroei weet te realiseren. De sector levert een wezenlijke bijdrage aan de Nederlandse economie. Uit het Toekomstperspectief ‘Destinatie Holland 2025’ van NBTC blijkt dat Nederland in 2025 in potentie 16 miljoen bezoekers kan ontvangen. "Deze groei moeten we willen verzilveren. In 2025 stijgen de totale bestedingen van buitenlandse verblijfsbezoekers naar zo’n 12,4 miljard euro. Als gevolg daarvan groeit ook de werkgelegenheid naar zo’n 80.000 banen. Kortom, internationale bezoekers dragen substantieel bij aan inkomen, werkgelegenheid en voorzieningen in ons land”, aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.


Groei niet vanzelfsprekend

Groei en zelfs marktbehoud zijn geen vanzelfsprekendheid. "Het is van belang dat we onze bestemming blijvend op de kaart zetten bij internationale bezoekers, zeker ook op de lange termijn. Daarom is het nodig om meerjarig, structureel en consequent te investeren in Holland-marketing. Een prachtig perspectief lonkt, maar het behalen van dit resultaat vraagt om een ophoging van het publieke budget. Alleen zo kunnen we de kansen die het toerisme ons land biedt duurzaam verzilveren”, aldus Vranken.


Link: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/macro-economie/publicaties/artikelen/archief/2014/2014-4132-wm.htm
Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...