Geplaatst op: 19-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerismesector groeit dankzij inkomend toerisme

Toerismesector groeit dankzij inkomend toerisme

De bijdrage van de toerismesector aan het bbp van Nederland is gegroeid van 3,2 procent in 2010 tot 3,6 procent in 2013. Deze groei komt vooral omdat er meer buitenlandse toeristen naar Nederland komen en meer buitenlandse boekingen bij Nederlandse bedrijven worden gedaan. Dit maakt het CBS vandaag bekend. 


In 2013 gaven toeristen 65 miljard euro uit in de Nederlandse economie. Voor kenners is dit een opmerkelijk getal omdat eerder werd uitgegaan van 38 miljard euro. Het CBS heeft de afgelopen periode de statistiek, voor kenners bekend onder de naam Tourism Satellite Account, geheel herzien en vanaf 2010 volgens de nieuwe methode herrekend. Het belang van toerisme voor de Nederlandse economie wordt door betere statistische bronnen en een bredere afbakening van de sector beter in kaart gebracht. Voor velen eindelijk een harde erkenning van de sector. 


Figuur 1: Ontwikkeling bestedingen toerisme



Meer buitenlandse toeristen

Het bedrag dat toeristen uitgaven in de Nederlandse economie is in de afgelopen 3 jaar met ruim 9 procent gestegen tot 65 miljard euro in 2013. Dit komt voornamelijk doordat de prijzen in deze periode zijn gestegen met 6 procent. Ook nam het aantal buitenlandse toeristen toe en steeg het aantal buitenlandse boekingen bij Nederlandse bedrijven, zoals online boekingen van vliegreizen en hotels. In 2013 verwelkomde Nederland 12,8 miljoen buitenlandse toeristen in hotels en dergelijke, 5 procent meer dan het jaar ervoor. Nederlanders houden als toerist in eigen land hun hand meer op de knip. Dit is in lijn met de totale consumptie van huishoudens die, na een lange periode van krimp, pas de afgelopen drie maanden stabiliseert.


Horeca zorgt voor veel werkgelegenheid in de toerismesector

In de toerismesector hebben veel mensen een parttimebaan, omgerekend naar voltijdbanen is de sector in 2013 goed voor 357 duizend voltijdbanen. Dat zijn er 20 duizend meer dan in 2010. De horeca zorgt binnen de toeristische sector voor de meeste werkgelegenheid. Overige goederen en diensten, zoals vervoer over land en de detailhandel zijn goed voor een kwart van de werkgelegenheid in de toerismesector. Daarnaast dragen activiteiten in de kunst- en cultuursector, sport, recreatie en gokwezen bij aan de toeristische werkgelegenheid (ongeveer 22 procent). De luchtvaart en reisbemiddeling dragen voor 6 procent bij. De reisbemiddeling in Nederland profiteert van de stijging in online boekingen, terwijl de traditionele reisbemiddeling economisch bezien minder presteert.


Reactie NBTC

Inkomend toerisme is een groeisector en NBTC is blij dat de TSA-cijfers het belang van de sector onderstrepen. Het is een van de weinige sectoren die ook tijdens de crisis volumegroei weet te realiseren. De sector levert een wezenlijke bijdrage aan de Nederlandse economie. Uit het Toekomstperspectief ‘Destinatie Holland 2025’ van NBTC blijkt dat Nederland in 2025 in potentie 16 miljoen bezoekers kan ontvangen. "Deze groei moeten we willen verzilveren. In 2025 stijgen de totale bestedingen van buitenlandse verblijfsbezoekers naar zo’n 12,4 miljard euro. Als gevolg daarvan groeit ook de werkgelegenheid naar zo’n 80.000 banen. Kortom, internationale bezoekers dragen substantieel bij aan inkomen, werkgelegenheid en voorzieningen in ons land”, aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.


Groei niet vanzelfsprekend

Groei en zelfs marktbehoud zijn geen vanzelfsprekendheid. "Het is van belang dat we onze bestemming blijvend op de kaart zetten bij internationale bezoekers, zeker ook op de lange termijn. Daarom is het nodig om meerjarig, structureel en consequent te investeren in Holland-marketing. Een prachtig perspectief lonkt, maar het behalen van dit resultaat vraagt om een ophoging van het publieke budget. Alleen zo kunnen we de kansen die het toerisme ons land biedt duurzaam verzilveren”, aldus Vranken.


Link: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/macro-economie/publicaties/artikelen/archief/2014/2014-4132-wm.htm
Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...