Nieuwe marketingorganisatie voor Friesland van start
Het rommelt enorm in de regionale promotie-organisaties van Nederland. Organisaties verdwijnen maar ook nieuwe clubs ontstaan. Zo ook in Friesland. Daar is de nieuwe organisatie Merk Fryslân van start gegaan.
De nieuwe organisatie is vanaf nu verantwoordelijk voor de brede regiomarketing van de provincie en bouwt de activiteiten van Beleef Fryslân, Fan Fryslân en voormalig Tourist Info Fryslân verder uit. Merk Fryslân werkt aan de toeristische marketing, productontwikkeling en het gastheerschap van de provincie.
Focus
De organisatie werkt aan de toeristische marketing, productontwikkeling en het gastheerschap van de provincie. De Waddeneilanden worden hierbij als apart merk vermarkt. Daarnaast pakt Merk Fryslân de marketing voor Leeuwarden Culturele Hoofdstad op. Verder worden marketingactiviteiten voor de onderwerpen wonen, werken en studeren uitgewerkt.
Budget
Merk Fryslân gaat met een budget van 1,3 miljoen euro per jaar werken. Daarvan draagt de provincie Friesland het merendeel (1,2 miljoen euro) bij. Gemeenten leveren op basis van inwonersaantallen en overnachtingen een bijdrage van 120.000 euro.
Lovebrand
Direcetur Loek Hogenhout wilFriesland profileren als een Lovebrand: "Onze provincie heeft alle ingrediënten in zich om als Lovebrand gepositioneerd te worden. Een Lovebrand is een merk waar mensen bijzondere en vaak emotionele waarden aan toekennen. Feitelijk zijn we al een Lovebrand, maar claimen en operationaliseren we dat nog onvoldoende."
Koers
De hoofdpunten uit het Strategisch Marketingplan
:
- Drie hoofdtaken: marketing van Friesland en de Wadden in en buiten de provincie; bouwen aan het product Friesland in samenwerking met ondernemers, gemeenten, provincie en andere stakeholders; ontwikkelen en faciliteren gastvrijheid als onderscheidend kenmerk voor onze provincie.
- Centrale rol: verbindende schakel tussen ondernemers(organisaties) en andere relevante partners, gemeenten en provincie.
- Kernwaarden Friesland: ‘rust’, ‘authentiek’, ‘vrijheid’ en ‘open’. Extra aandacht voor 'verrassend'.
- Ontwikkeling Lovebrand Friesland.
- Verbreding imago van 'watersportgebonden' naar 'watersport, wandelen, fietsen, cultuur, culinair', met water als rode draad.
- Thema's varen, wandelen, fietsen, cultuur, culinair als startpunt voor communicatie met (potentiële) bezoekers. Combinatie met brede regio-informatie.
- Friesland en Wadden worden gepositioneerd als twee afzonderlijke sterke merken.
- Marketing Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 als onderscheidend podium voor stad Leeuwarden, Friesland en de Wadden.
- Intensivering inzet direct en online marketing (ontwikkeling databases; samenhang met CH2018).
- Doorontwikkeling strategie persreizen.
- Primaire doelgroepen toerisme: Friesland, Nederland, België, westelijke strook Duitsland. Pilots met betrekking tot internationalisering; samenhang met Culturele Hoofdstad 2018.
- Zakelijk toerisme: acquisitie (inter)nationale congressen en evenementen.
- Studeren: faciliteren en ondersteunen ambities ten aanzien van groei aantal studenten.
- Werken: positionering Friesland als vestigingsplaats voor nieuwe bedrijven.
- Wonen: positionering Friesland als woongebied voor huidige en toekomstige bewoners.
Topics:Marketing
Trefwoorden: promotie, gastheerschap, productontwikkeling, friesland, rbt, regionaal bureau voor toerisme