Geplaatst op: 08-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2014 van start

Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2014 van start

Vandaag is de 50ste editie van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2014 in Utrecht van start gegaan. De beurs is van woensdag 8 oktober tot en met zondag 12 oktober te bezoeken in de Jaarbeurs in Utrecht.


De vorige editie werd nog geschrapt vanwege onvoldoende belangstelling vanuit de markt. Daarmee zakte het concept van de beurs, het bieden van een totaaloverzicht van het kampeeraanbod, onderuit. De beurs trok met 30.000 belangstellende consumenten volgens VNU Exhibitions Europe wel voldoende bezoekers. Voor de editie 2014 spreekt de organisatie geen verwachting uit. Het feit dat de beurs na een jaar afwezigheid geheel vernieuwd weer terugkeert, spreekt wel vertrouwen uit.


Honderd jaar kamperen

Op deze 50ste editie wordt tevens stil wordt gestaan bij honderd jaar kamperen in Nederland. Voorzitter Leo Diepemaat van de organiserende Kampeer en Caravan Industrie (KCI): "Nederland is kampeerland nummer één, nergens ter wereld zijn er per hoofd van de bevolking zoveel caravans. Met een speciale tentoonstelling geven we in de Jaarbeurs een overzicht van onze campingcultuur. Daarnaast geeft de beurs ook weer traditiegetrouw een compleet overzicht van de nieuwste trends op kampeergebied.”


Vraag naar kamperen blijft, na kleine opleving in 2013, structureel negatief

Hoewel de vraag naar vakanties op toeristische standplaatsen in binnen- en buitenland in 2013 ten opzichte van 2012 een licht herstel liet zien (met 10.000 vakanties) naar 3,387 miljoen, daalde over langere tijd gezien – sinds het topjaar 2002 – de vraag naar toeristische standplaatsen met circa 25 procent. De groei van toeristisch kamperen kwam tussen 2012 en 2013 volledig voor rekening van het buitenland: +3,1 procent. In het binnenland daalde de belangstelling voor toeristisch kamperen, gemeten naar aantallen vakanties, met 2,2 procent. Het aantal overnachtingen herstelde zich licht: van 42,1 miljoen in 2012 tot 43,9 miljoen in 2013. Dat niveau is lager dan in 2011. Hier groeide zowel het aantal overnachtingen in het binnenland (+5,9%) als het aantal in het buitenland (+3,6%). Veel meer achtergrondinformatie over de Nederlandse kampeermarkt in het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2014.


Populariteit camper in de lift

Op de Nederlandse kampeermarkt is vooral de stijgende populariteit van de camper opvallend. Daar waar ons land begin 2009 nog minder dan 60.000 kampeerauto’s telde, is dat cijfer volgende de meest recente gegevens van brancheorganisaties KCI en BOVAG op 1 oktober jongstleden opgelopen tot 89.849. Het totale aantal geregistreerde caravans en campers in Nederland bedroeg op 1 oktober 547.582. Dat cijfer is exclusief lichte caravans en exclusief vouwwagens, die doorgaans geen eigen kenteken hebben en dus ook niet geregistreerd staan, evenals tenten uiteraard.


Tweedehands markt groeit

Ook dit jaar zit de verkoop van zowel nieuwe als gebruikte kampeerauto’s in de lift. Tot en met het derde kwartaal verkocht de branche 1.031 nieuwe en 4.677 gebruikte campers, stijgingen van respectievelijk 1,8% en maar liefst 12,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2013. De verkoop van nieuwe caravans daalde met 5,4% tot 4.960, terwijl er 9.945 tweedehands caravans de showrooms uitrolden, een plus van 1,6%.


De beurs

Dat de Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2014 een veelzijdig aanbod van kampeermiddelen onder één dak heeft, staat voorop. Maar tijdens deze 50e editie mogen bezoekers meer verwachten. Niet alleen omdat de beurs vernieuwd is, waarmee de beleving van het kampeergevoel centraal staat. Met een aantal bijzondere eyecatchers, een nieuwe award uitreiking, de appsquare, de All You Need Is Love-caravan, een weggeefactie, veiling en het Italiaanse thema - inclusief Kampeertheater in de vorm van het Colosseum - is de beurs een echte must see voor kampeerliefhebbers.

Link: http://www.kampeerencaravanjaarbeurs.nl/nl-NL/Bezoeker.aspx
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, campings, beurzen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...