Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2014 van start
Vandaag is de 50ste editie van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2014 in Utrecht van start gegaan. De beurs is van woensdag 8 oktober tot en met zondag 12 oktober te bezoeken in de Jaarbeurs in Utrecht.
De vorige editie werd nog geschrapt vanwege onvoldoende belangstelling vanuit de markt. Daarmee zakte het concept van de beurs, het bieden van een totaaloverzicht van het kampeeraanbod, onderuit. De beurs trok met 30.000 belangstellende consumenten volgens VNU Exhibitions Europe wel voldoende bezoekers. Voor de editie 2014 spreekt de organisatie geen verwachting uit. Het feit dat de beurs na een jaar afwezigheid geheel vernieuwd weer terugkeert, spreekt wel vertrouwen uit.
Honderd jaar kamperen
Op deze 50ste editie wordt tevens stil wordt gestaan bij honderd jaar kamperen in Nederland. Voorzitter Leo Diepemaat van de organiserende Kampeer en Caravan Industrie (KCI): "Nederland is kampeerland nummer één, nergens ter wereld zijn er per hoofd van de bevolking zoveel caravans. Met een speciale tentoonstelling geven we in de Jaarbeurs een overzicht van onze campingcultuur. Daarnaast geeft de beurs ook weer traditiegetrouw een compleet overzicht van de nieuwste trends op kampeergebied.”
Vraag naar kamperen blijft, na kleine opleving in 2013, structureel negatief
Hoewel de vraag naar vakanties op toeristische standplaatsen
in binnen- en buitenland in 2013 ten opzichte van 2012 een licht herstel liet
zien (met 10.000 vakanties) naar 3,387 miljoen, daalde over langere tijd gezien
– sinds het topjaar 2002 – de vraag naar toeristische standplaatsen met circa
25 procent. De groei van toeristisch kamperen kwam tussen 2012 en 2013 volledig
voor rekening van het buitenland: +3,1 procent. In het binnenland daalde de
belangstelling voor toeristisch kamperen, gemeten naar aantallen vakanties, met
2,2 procent. Het aantal overnachtingen herstelde zich licht: van 42,1 miljoen
in 2012 tot 43,9 miljoen in 2013. Dat niveau is lager dan in 2011. Hier groeide
zowel het aantal overnachtingen in het binnenland (+5,9%) als het aantal in het
buitenland (+3,6%). Veel meer achtergrondinformatie over de Nederlandse kampeermarkt in het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2014.
Populariteit camper in de lift
Op de Nederlandse kampeermarkt is vooral de stijgende populariteit van de camper opvallend. Daar waar ons land begin 2009 nog minder dan 60.000 kampeerauto’s telde, is dat cijfer volgende de meest recente gegevens van brancheorganisaties KCI en BOVAG op 1 oktober jongstleden opgelopen tot 89.849. Het totale aantal geregistreerde caravans en campers in Nederland bedroeg op 1 oktober 547.582. Dat cijfer is exclusief lichte caravans en exclusief vouwwagens, die doorgaans geen eigen kenteken hebben en dus ook niet geregistreerd staan, evenals tenten uiteraard.
Tweedehands markt groeit
Ook dit jaar zit de verkoop van zowel nieuwe als gebruikte kampeerauto’s in de lift. Tot en met het derde kwartaal verkocht de branche 1.031 nieuwe en 4.677 gebruikte campers, stijgingen van respectievelijk 1,8% en maar liefst 12,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2013. De verkoop van nieuwe caravans daalde met 5,4% tot 4.960, terwijl er 9.945 tweedehands caravans de showrooms uitrolden, een plus van 1,6%.
De beurs
Dat de Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2014 een veelzijdig aanbod van kampeermiddelen onder één dak heeft, staat voorop. Maar tijdens deze 50e editie mogen bezoekers meer verwachten. Niet alleen omdat de beurs vernieuwd is, waarmee de beleving van het kampeergevoel centraal staat. Met een aantal bijzondere eyecatchers, een nieuwe award uitreiking, de appsquare, de All You Need Is Love-caravan, een weggeefactie, veiling en het Italiaanse thema - inclusief Kampeertheater in de vorm van het Colosseum - is de beurs een echte must see voor kampeerliefhebbers.