Nederlanders weer minder met vakantie
NBTC-NIPO Research verwacht dat het aantal vakanties van Nederlanders dit jaar licht daalt. Dat zou de tweede daling op rij zijn. In 2013 daalde het aantal vakanties met 3,2%. In 2012 konden we nog een kleine groei (+1,1%) noteren. Met het inkomend toerisme gaat het wel goed. NBTC Holland Marketing verwacht dit jaar 8% meer buitenlandse gasten.
- binnenlandse vakanties: -2%
- buitenlandse vakanties: -0,5%
- inkomend toerisme: +8%
In de eerste drie kwartalen van het vakantiejaar 2014 (t/m juni) daalde het aantal binnenlandse vakanties met 2% ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Het aantal buitenlandse vakanties daalde minder sterk (-0,5%). Positieve ontwikkeling voor het binnenland is de redelijk tot goede bezetting in de zomer. Tegelijkertijd laten de boekingscijfers voor buitenlandse vakanties van ANVR een daling in de zomermaanden zien. Overall wordt een lichte daling van het aantal vakanties dat Nederlanders in 2014 ondernemen, verwacht. Dat schrijft NBTC Holland Marketing in haar nieuwste digitale publicatie 'Toerisme in perspectief'.
Figuur 1: Vakanties van Nederlanders naar bestemming
Inkomend toerisme flink in de plus
Voor het inkomend toerisme ziet het er een stuk rooskleuriger uit. Voor 2014 verwacht NBTC Holland Marketing een groei van 8%. Het aantal buitenlandse verblijfstoeristen komt daarmee uit op 13,8 miljoen, een nieuw record. Vooral uit Zuid-Korea (+22%), Zwitserland (+14%), China (+13%), Italië (+12%) en Brazilië (+11%) worden meer toeristen verwacht. De belangrijke herkomstlanden Duitsland (+10%), België (+9%) en Groot-Brittannië (+8%) blijven het ook goed doen.
Figuur 2: Inkomend verblijfstoerisme in Nederland
Het inkomend toerisme wordt positief beïnvloed door de aanhoudend economische groei in de BRIC-landen, verder herstel van de Europese economieën. aanbiedingen van Nederlandse accommodaties en vervoersmaatschappijen om de bezetting op peil te houden. Verder profiteert Nederland van de groeiende belangstelling voor citytrips, de toename van het aantal korte vakanties van Belgen en Duitsers, de promotie van de vele evenementen in 2013 en 2014 en het mooie voorjaar met gunstig vallende feestdagen. Negatief zijn de geopolitieke spanningen en grote wereldevenementen. Daarnaast heeft NBTC Holland Marketing last van de lage investering van de rijksoverheid in de branding en marketing van de bestemming Holland. Dat is gezien de grote en toenemende concurrentie geen goede zaak.
Trefwoorden: vakanties, toerisme, inkomend toerisme