Geplaatst op: 31-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Analyse ING: Opmars buitenlandse toeristen zet door

Analyse ING: Opmars buitenlandse toeristen zet door
Nederland wordt steeds populairder bij buitenlandse toeristen. De afgelopen 10 jaar is het aantal overnachtingen met 25% gestegen tot 31,5 miljoen en er is ruimte voor verdere groei. Dat schrijft ING in haar nieuwste publicatie.

Volgens de bank blijft de potentie van de buitenlandse gast als doelgroep niet onopgemerkt. Tussen accommodatie-aanbieders neemt de concurrentie toe, bijvoorbeeld omdat nieuwe hotelketens en online-aanbieders hun opwachting maken. Bestaande bedrijven staan voor strategische keuzes en merken dat online vindbaarheid essentieel is om van de opmars van de buitenlandse gast te profiteren.

Strategische keuzes zijn noodzakelijk

Nieuwe partijen zorgen dat het bedrijfsmodel van accommodatie-aanbieders op de schop gaat. Waar eerder boekingssites de marktverhoudingen kantelden zorgen platforms als Airbnb momenteel voor veel opschudding. Ondernemers staan voor keuzes; hoe zich te onderscheiden ten opzichte van het steeds grotere aanbod en hoe dit aanbod bij de (buitenlandse) gast aan de man te brengen. Dit kan door te excelleren en investeren in boekingen via eigen kanalen, zoals de website, waarbij online vindbaarheid een must is. Als boekingen vooral via derden lopen worden de eigen inspanning en kosten weliswaar beperkt maar neemt de regie over het contact met de klant echter ook af.


Weten wat de gast wil

Beschikking hebben over de relevante informatie van de gast is van grote waarde voor ondernemers die in hun aanbod de gast nog meer centraal willen stellen. Die kennis is in veel gevallen de sleutel om de binding met de gast voor én na een verblijf te versterken. Jan van der Doelen ING Sectormanager Leisure: "Het draait om het weten te vinden van de gast, die te begrijpen en in eigen taal van dienst te kunnen zijn. Succesvolle bedrijven slagen erin op die manier door het jaar heen een optimale bezetting te realiseren waarbij de binnenlandse en buitenlandse gast elkaar ook kunnen aanvullen”.


Groei wordt ongelijk verdeeld

Lang niet ieder toeristengebied weet in dezelfde mate te profiteren van de toegenomen interesse bij buitenlandse gasten. Amsterdam geniet wereldwijd bekendheid en werkt als een magneet op internationale toeristen. De helft van alle buitenlandse hotelovernachtingen vindt daardoor in de hoofdstad plaats. Accommodaties in Zeeland, Drenthe en Noord-Brabant hebben sinds 1998 relatief het meest geprofiteerd van de toename van buitenlandse gasten. Dit komt vooral omdat Belgische gasten hier tijdens de vakantieperiodes veel meer nachten doorbrengen dan in het verleden.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...