Geplaatst op: 21-11-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerisme naar Vlaanderen zet groeispurt in

Toerisme naar Vlaanderen zet groeispurt in

De eerste zeven maanden van 2014 heeft Vlaanderen 5,3% meer gasten ontvangen dan in dezelfde periode van 2013. Het aantal overnachtingen steeg met 6,4% nog sterker. Dat heeft Toerisme Vlaanderen bekend gemaakt.


In de eerste zeven maanden van het jaar ontving Vlaanderen 6,8 miljoen gasten die 15,2 miljoen overnachtingen realiseerden. Vorig jaar bedroeg de groei in het aantal gasten 2,2% (2013 vs 2012). Vlaanderen zet daarmee een groeispurt in, daarbij zeker geholpen door de internationale aandacht voor de herdenking van WOI.


Minder overnachtingen van Nederlanders

Vooral het binnenlands toerisme groeide met 7,3% meer overnachtingen sterk. Het aantal overnachtingen van buitenlanders zat met +5,6% ook behoorlijk in de lift. Met de belangrijkste buitenlandse markt, Nederland, ging het een stuk minder. Nederlanders realiseerden 1,9% minder overnachtingen in Vlaanderen. Vooral in juli zakte het toerisme vanuit Nederland in (-9,6%).


Groei uit Commonwealth markten

In andere belangrijke herkomstlanden zat wel groei. Het aantal overnachtingen van zowel Fransen (+3,3%), Duitsers (+4,3%) als Engelsen (+5,6%) groeide mooi. Grote groeicijfers kwamen uit India (+37,7%) en Brazilië (+25,3%). Toch gaat het hier om relatief kleine bestemmingen met minder dan 100.000 overnachtingen in de eerste zeven maanden van 2014. Nederlanders realiseerden in die periode in Vlaanderen 1,7 miljoen overnachtingen. Waar de groei uit Rusland is verdwenen zag Vlaanderen vanwege de herdenking van WOI een sterke groei van het aantal toeristen uit andere Commonwealth markten. Zo groeide het toerisme uit Australië met 16,7%.


Alle regio’s profiteren

In Vlaanderen konden alle regio’s mooie groeicijfers presenteren. De sterkste groei kwam vanuit de Vlaamse regio’s (+7,6% gasten), gevolgd door de kunststeden (+4,4%) en de kust (+4,0%).


Link: http://www.toerismevlaanderen.be/sites/toerismevlaanderen.be/files/assets/documents_KENNIS/cijfers/Voorlopige%20cijfers/Samenvatting_kerncijfers_7maanden.pdf
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, vlaanderen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...