Geplaatst op: 24-11-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vlaamse Kust wil haar internationale positie versterken

Vlaamse Kust wil haar internationale positie versterken

Met het nieuwe strategisch beleidsplan voor toerisme en recreatie aan de Vlaamse Kust wil gedeputeerde voor toerisme Franky De Block voorsprong nemen tegenover andere kustbestemmingen. De Vlaamse Kust moet een modelbestemming worden in West-Europa. Dat staat in het strategisch beleidsplan voor de Kust van Westtoer, het provinciale bedrijf voor toerisme en recreatie in West-Vlaanderen.


De Block stelt het als volgt: "In de voorbije vijf jaar hebben we een inhaalbeweging gedaan inzake basisinfrastructuur. Nu moeten we voorsprong nemen en vooral de internationale positie van de Kust versterken. Dit kan door het ontwikkelen van hefboomprojecten met een grote aantrekkingskracht op binnen- en buitenlandse toeristen." Volgens De Block moet de Vlaamse Kust nog hipper en trendier worden: nieuwe beachbars zullen hierin een belangrijke rol spelen. Via vakanties op maat moeten we nog meer inspelen op de verwachtingen van de hedendaagse toerist. De Block pleit voor een open dialoog met het Vlaamse niveau over de inzet van impuls- en promotiemiddelen.


Belangrijkste bestemming in Vlaanderen

Het toerisme aan de Vlaamse Kust is een belangrijke economische sector en genereert een jaaromzet van 2,7 miljard euro. Het kusttoerisme zorgt voor 40.000 fte’s. Het gebied realiseert jaarlijks ruim 28 miljoen overnachtingen in zowel verhuuraccommodaties als tweede woningen. Vlaanderen blijft de belangrijkste markt met 62% van de overnachtingen in commercieel logies en wordt gevolgd door de Waalse en Brusselse markt met 22% van de overnachtingen. Per jaar overnachten circa twee miljoen buitenlandse vakantiegangers aan de Kust in commercieel logies. Het aantal dagtoeristen schommelt jaarlijks tussen 16 en 19 miljoen. De Kust is en blijft hiermee de belangrijkste toeristische bestemming in Vlaanderen.


Internationale hefboomprojecten

Om het internationaal potentieel van de Kust te versterken zijn investeringen nodig in strategische hefboomprojecten die ook als landmark kunnen fungeren. Deze projecten werken imagoversterkend en bieden een grote beeldkwaliteit. Ze hebben per definitie een grote aantrekkingskracht op binnen- en buitenlandse toeristen. Concreet denkt Franky De Block aan een maritieme attractie in Oostende met kustbrede impact, een nieuwe invulling voor de casino's van Middelkerke en Knokke-Heist en een hedendaags design voor de King Beach in Blankenberge. De ingrepen in de kustverdediging, de vernieuwde kusttram en het Natuurcentrum bij het Zwin kunnen uitgroeien tot hefbomen met een grote economische return on investment voor het kusttoerisme. Ook de strategische projectgebieden zoals de Jachthaven in Nieuwpoort, de Oosteroever in Oostende en de Sol in Blankenberge bieden kansen. Op de militaire luchthaven van Koksijde kunnen extra faciliteiten gecreëerd worden voor het aantrekken van kleine vliegtuigen naar het model van Le Touquet.


Beachbars

De Kust moet volgens De Block ook hipper en trendier worden. Het werk in de toeristische kerngebieden van de badplaatsen is nog niet af. Er is zeker ruimte voor extra strandbars. Dit is belangrijk voor het aantrekken van een jonger publiek. Beach bars moeten ook meer mogelijkheden krijgen op het vlak van openingsuren en service. Er zijn nu reeds intenties tot nieuwe beachbars in Oostende en De Haan. Dit veronderstelt een aanpassing van het bestaande provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan strand en dijk. "De Kust is meer dan ooit een bestemming voor de vier seizoenen: dus moeten we nieuwe mogelijkheden bieden voor weeronafhankelijke infrastructuur en voor het upgraden van het shoppingapparaat in het centrum van de badplaatsen", aldus Franky De Block.


Vakanties op maat

Meer dan ooit moet de Kust inspelen op de vragen en behoeften van de moderne toerist. Via de methodologie van service design gaat Westtoer diverse doelgroepen actief bevragen. Bedoeling is vakanties op maat te ontwikkelen voor specifieke doelgroepen zoals de medioren, gezinnen met kinderen, jongeren en senioren. Een zich aanpassende logiessector is hierbij cruciaal: innovatie en differentiatie zijn aandachtspunten voor de hotelsector. Kampeerbedrijven kunnen zich meer profileren als multifunctionele recreatiebedrijven terwijl de verhuur van vakantiewoningen sterker moet gestimuleerd worden. Restaurants en cafés moeten een eigentijds profiel krijgen en meer inzetten op kwaliteit en het gebruik van streekproducten zoals Noordzeevis.


Kustpolders

De kunststad Brugge, het Brugse Ommeland en het herdenkingstoerisme in de Westhoek vormen extra troeven voor de Kust. Via het nieuwe fietsnetwerk in 2016 wil Westtoer de kustfietsroute nieuw leven inblazen en extra mogelijkheden creëren voor de verkenning van het hinterland. Vooral in de kustpolders kan de toerist op een unieke manier natuur en landschap beleven. Dit moet gebeuren met een groot respect voor de aanwezige natuurwaarden.


Kustbrede identiteit met authentieke badplaatsen

Het blijft volgens Westtoer nodig om de kustbrede identiteit in de promotie te voorzien. De volledige Kust biedt een authentieke mix van activiteiten, cultuur, zee, strand, dijkbeleving, natuur, gastronomie, recreatie, evenementen, shopping, sport en andere. Deze unieke mix willen ze sterker in de verf zetten. Ook de complementariteit tussen de badplaatsen blijft een troef. Het

authentieke DNA van de badplaatsen zorgt voor een unieke toeristische meerwaarde.


Open dialoog met Vlaanderen

Het strategisch beleidsplan voor de Kust kwam tot stand in nauwe dialoog met de kustgemeenten en diverse private actoren. Maar ook Toerisme Vlaanderen werkte mee aan de nieuwe beleidsopties. De voorzitter van Westtoer rekent dan ook op een forse steun in de vorm van impulsmiddelen en specifieke promotieacties in het buitenland in lijn met het Vlaamse Regeerakkoord. Franky De Block: "De inhaalbeweging die we de voorbije vijf jaar maakten kon rekenen op € 11 miljoen vanuit het eerste impulsprogramma voor de Kust. In 2013 besteedde Toerisme Vlaanderen € 1,2 miljoen aan buitenlandmarketing. Er is nu nood aan een open dialoog met het Vlaamse niveau over de inzet van investeringsmiddelen en over de buitenlandmarketing. Vlaanderen moet op een transparante manier duidelijk maken hoe en met welke middelen de Kust in het buitenland gepromoot wordt."

Topics:Toerisme
Trefwoorden: kusttoerisme, stranden, boulevards, noordzee, belgie, vlaanderen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.
11/11/24
Exclusief voor leden
Innovatie is sleutel tot de toekomst van hotels
Bijna de helft van de logiesverstrekkers kampt met personeelstekorten. Hierdoor wordt innovatie in de hotelsector onvermijdelijk. Traditioneel hechten hotels veel waarde aan persoonlijke service en zijn vaak terughoudend met technologie. Echter, door de aanhoudende personeelstekorten is automatisering noodzakelijk geworden.
11/11/24
Bezoek NRIT op Recreatie Vakbeurs
Team NRIT is deze week op de RecreatieVakbeurs in Hardenberg. We ontvangen je graag op onze stand onze stand (701) in het bezoekersrestaurant naast de Recreatie Studio. We geven ook twee trendpresentaties en organiseren daar het kennisevent ‘Zet je Regio op de Kaart’.
11/11/24
29% van de vrouwelijke werknemers in horeca ervaart ongewenst gedrag
Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten.

||| Agenda |||

12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...