Geplaatst op: 08-12-2014
Auteur: Adriaan van Liempt, Pieter de Rooij, Marcel Bastiaansen, Famke van den Berg, Huixia Yang
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Publicatie: Vrijetijdstudies 2014-3

De mythe van de linkse hobby

Over het subsidiëren van podiumkunsten en politieke voorkeur

De mythe van de linkse hobby
Rond 2011 is er in Nederland enige consternatie geweest rondom de term ‘linkse hobby’. Deze term viel in een tijd waarin bezuinigingen in de culturele sector besproken werden en in gang werden gezet. Dit artikel gaat de discussie rondom de term zelf niet heropenen, maar beschrijft in hoeverre er sprake is van samenhang tussen politieke voorkeur en voorkeur voor podiumkunsten. Gebruikmakend van bestaande data over vrijetijdsgedrag en politieke voorkeur van het LISS panel van Centerdata hebben wij onderzocht of frequente bezoekers van podiumkunsten gemiddeld (1)links dan wel rechts politiek georiënteerd zijn, (2) een hoger of lager inkomen hebben dan niet-frequente bezoekers, en (3) vaker op politieke partijen stemmen meteen sterk cultureel profiel. We laten zien dat er een zeer beperkte samenhang is tussen bezoekfrequentie enerzijds, en politieke voorkeur, cultureel profiel, en inkomen anderzijds. Als er al significante associaties zijn, dan zijn de gevonden effectgroottes zwak. We concluderen dan ook dat de podiumkunsten geen uitgesproken linkse hobby zijn.

Download hier het complete artikel.
Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: podiumkunsten, politieke voorkeuren, beleid

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...