Geplaatst op: 14-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Omzetgroei horeca maakt pas op de plaats na sterke opleving

Hotels en inkomend toerisme redden branche

Omzetgroei horeca maakt pas op de plaats na sterke opleving

De ING is niet positief over de ontwikkeling van de omzet in de horeca in 2015. De omzet in de horeca zal zich in 2015 naar verwachting stabiliseren. De sterke groei van de verkopen in 2014 (+3%) krijgt volgens de bank nog geen vervolg. Ondanks het uitblijven van groei in 2015 worden ten opzichte van het dieptepunt in 2010 duidelijk meer overnachtingen geboekt in hotels en maaltijden en drankjes verkocht in restaurants en cafetaria’s. Cafés zijn het kind van de rekening van veranderend consumentengedrag. Na een korte opleving in 2014 vanwege het warme weer en het WK voetbal komen de verkopen in 2015 wederom onder druk te staan.


"Consumenten hebben een steeds ruimer horeca-aanbod tot hun beschikking en het aantal alternatieve aanbieders neemt toe. Dit vergroot de kans dat bij ondernemers in de traditionele horeca omzet en marge weglekt en vraagt om overtuigend klantgericht opereren”, stelt Jan van der Doelen, ING Sectormanager Leisure. De sterke groei in de horeca in 2014 is het resultaat van een samenloop van gunstige omstandigheden. In vrijwel alle maanden is het warmer geweest dan in 2013 en ook andere factoren zoals de prestaties van Oranje tijdens het WK-voetbal, de verbetering van het consumentenvertrouwen en de toename van het aantal buitenlandse gasten pakten gunstig uit voor de omzetgroei.

  • Stabilisatie van de horecaomzet in 2015 na sterke groei in 2014;
  • De verbetering van het vertrouwen van de Neder-landse consument en de toenemende populariteit van Nederland bij buitenlandse toeristen werken positief door;
  • Omzetvolume hotels, restaurants en cafetaria’s blijft licht groeien;
  • Cafés merken weer teruggang in 2015.

Figuur 1: Omzetontwikkeling Nederlandse horeca


Vooral cafés trekken omzet horeca omlaag

Ondanks het doorzetten van het economisch herstel maakt de omzetontwikkeling in de horeca in 2015 een pas op de plaats. Cafés leveren een negatieve bijdrage aan de ontwikkeling van het omzetvolume terwijl bij hotels, restaurants en cafetaria’s in 2015 sprake is van stabilisatie of lichte groei.


Hotels belangrijke peiler onder omzetontwikkeling

Vooral in de hotellerie is de grotere toestroom van buitenlandse gasten een belangrijke pijler onder de omzetontwikkeling. Na een sterke groei in 2014 volgt naar verwachting een lichte toename van het omzetvolume in de hotellerie in 2015. De populariteit van Nederland bij buitenlandse toeristen is verder gestegen en ook het aantal Nederlandse gasten dat overnacht stijgt nog licht. Bij een toenemend kameraanbod is de gemiddelde kamerprijs de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven. In 2015 wordt een lichte stijging verwacht.. De prijzen, bezetting en opbrengst per kamer zijn in de regio Amsterdam beduidend hoger dan in de rest van Nederland. Het aanbod groeide in 2014 met meer dan 3%, op dit moment telt Nederland ruim 117.000 hotelkamers. Daarbij daalde het aantal kamers met 1 of 2 sterren.


Figuur 2: Ontwikkeling afzet en gemiddelde kamerprijs Nederlandse hotels


Toenemende concurrentie van binnen en buiten de sector

De concurrentie om de gunst van de consument blijft ook in 2015 hevig. Consumenten zien hun koopkracht weer wat toenemen en worden zekerder over hun baan en over de waardeontwikkeling van hun huis. De afweging tussen schulden aflossen, sparen of consumeren blijft echter actueel. Binnen de horeca winnen restaurants en cafetaria’s aan belang terwijl de populariteit van cafés onder druk staat. Tegelijkertijd trekken branchevreemde partijen potentiële horecaklanten naar zich toe. Zo groeit de particuliere verhuur van woningen aan toeristen en bieden diners op locatie een alternatief voor een etentje in een restaurant. Cafés hebben ondertussen concurrentie van de koffiebar, horecaconcepten in winkels en supermarkten die sterk op prijs concurreren. De dynamiek in de horeca is en blijft groot en inzicht in de wensen en waardering van de klant is essentieel. Daarbij kan de positievere stemming onder consumenten een aanknopingspunt zijn om komend jaar de gemiddelde besteding per bezoek weer te doen toenemen.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafes, cafetarias

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.
12/12/25
KLM wil dat vliegbelasting wordt geïnvesteerd in SAF
KLM steunt de oproep van het vandaag verschenen Wennink-rapport dat gericht is op het sterker maken van de Nederlandse economie in de komende tien jaar, ‘De route naar toekomstige welvaart’ dat de overheid investeert in een nationaal SAF-fonds. KLM ziet het als kans om meer duurzaam vliegen mogelijk te maken. Het vraagt zelfs om de opbrengsten van de vliegbelasting te investeren in SAF.
12/12/25
Exclusief voor leden
Eerste Corendon Courage Awards uitgereikt
Touroperator Corendon heeft op 11 december tijdens MASTERS EXPO de winnaars van de allereerste Corendon Courage Awards bekendgemaakt. Met deze nieuwe prijzen geeft Corendon een podium aan vijf bijzondere persoonlijkheden die uitblinken in moed en daadkracht in de categorieën Creative Artist, Sports, Fearless Founder, Impact Hero en de Oeuvre Award.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...