Geplaatst op: 14-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Omzetgroei horeca maakt pas op de plaats na sterke opleving

Hotels en inkomend toerisme redden branche

Omzetgroei horeca maakt pas op de plaats na sterke opleving

De ING is niet positief over de ontwikkeling van de omzet in de horeca in 2015. De omzet in de horeca zal zich in 2015 naar verwachting stabiliseren. De sterke groei van de verkopen in 2014 (+3%) krijgt volgens de bank nog geen vervolg. Ondanks het uitblijven van groei in 2015 worden ten opzichte van het dieptepunt in 2010 duidelijk meer overnachtingen geboekt in hotels en maaltijden en drankjes verkocht in restaurants en cafetaria’s. Cafés zijn het kind van de rekening van veranderend consumentengedrag. Na een korte opleving in 2014 vanwege het warme weer en het WK voetbal komen de verkopen in 2015 wederom onder druk te staan.


"Consumenten hebben een steeds ruimer horeca-aanbod tot hun beschikking en het aantal alternatieve aanbieders neemt toe. Dit vergroot de kans dat bij ondernemers in de traditionele horeca omzet en marge weglekt en vraagt om overtuigend klantgericht opereren”, stelt Jan van der Doelen, ING Sectormanager Leisure. De sterke groei in de horeca in 2014 is het resultaat van een samenloop van gunstige omstandigheden. In vrijwel alle maanden is het warmer geweest dan in 2013 en ook andere factoren zoals de prestaties van Oranje tijdens het WK-voetbal, de verbetering van het consumentenvertrouwen en de toename van het aantal buitenlandse gasten pakten gunstig uit voor de omzetgroei.

  • Stabilisatie van de horecaomzet in 2015 na sterke groei in 2014;
  • De verbetering van het vertrouwen van de Neder-landse consument en de toenemende populariteit van Nederland bij buitenlandse toeristen werken positief door;
  • Omzetvolume hotels, restaurants en cafetaria’s blijft licht groeien;
  • Cafés merken weer teruggang in 2015.

Figuur 1: Omzetontwikkeling Nederlandse horeca


Vooral cafés trekken omzet horeca omlaag

Ondanks het doorzetten van het economisch herstel maakt de omzetontwikkeling in de horeca in 2015 een pas op de plaats. Cafés leveren een negatieve bijdrage aan de ontwikkeling van het omzetvolume terwijl bij hotels, restaurants en cafetaria’s in 2015 sprake is van stabilisatie of lichte groei.


Hotels belangrijke peiler onder omzetontwikkeling

Vooral in de hotellerie is de grotere toestroom van buitenlandse gasten een belangrijke pijler onder de omzetontwikkeling. Na een sterke groei in 2014 volgt naar verwachting een lichte toename van het omzetvolume in de hotellerie in 2015. De populariteit van Nederland bij buitenlandse toeristen is verder gestegen en ook het aantal Nederlandse gasten dat overnacht stijgt nog licht. Bij een toenemend kameraanbod is de gemiddelde kamerprijs de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven. In 2015 wordt een lichte stijging verwacht.. De prijzen, bezetting en opbrengst per kamer zijn in de regio Amsterdam beduidend hoger dan in de rest van Nederland. Het aanbod groeide in 2014 met meer dan 3%, op dit moment telt Nederland ruim 117.000 hotelkamers. Daarbij daalde het aantal kamers met 1 of 2 sterren.


Figuur 2: Ontwikkeling afzet en gemiddelde kamerprijs Nederlandse hotels


Toenemende concurrentie van binnen en buiten de sector

De concurrentie om de gunst van de consument blijft ook in 2015 hevig. Consumenten zien hun koopkracht weer wat toenemen en worden zekerder over hun baan en over de waardeontwikkeling van hun huis. De afweging tussen schulden aflossen, sparen of consumeren blijft echter actueel. Binnen de horeca winnen restaurants en cafetaria’s aan belang terwijl de populariteit van cafés onder druk staat. Tegelijkertijd trekken branchevreemde partijen potentiële horecaklanten naar zich toe. Zo groeit de particuliere verhuur van woningen aan toeristen en bieden diners op locatie een alternatief voor een etentje in een restaurant. Cafés hebben ondertussen concurrentie van de koffiebar, horecaconcepten in winkels en supermarkten die sterk op prijs concurreren. De dynamiek in de horeca is en blijft groot en inzicht in de wensen en waardering van de klant is essentieel. Daarbij kan de positievere stemming onder consumenten een aanknopingspunt zijn om komend jaar de gemiddelde besteding per bezoek weer te doen toenemen.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafes, cafetarias

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.
11/11/24
Exclusief voor leden
Innovatie is sleutel tot de toekomst van hotels
Bijna de helft van de logiesverstrekkers kampt met personeelstekorten. Hierdoor wordt innovatie in de hotelsector onvermijdelijk. Traditioneel hechten hotels veel waarde aan persoonlijke service en zijn vaak terughoudend met technologie. Echter, door de aanhoudende personeelstekorten is automatisering noodzakelijk geworden.
11/11/24
Bezoek NRIT op Recreatie Vakbeurs
Team NRIT is deze week op de RecreatieVakbeurs in Hardenberg. We ontvangen je graag op onze stand onze stand (701) in het bezoekersrestaurant naast de Recreatie Studio. We geven ook twee trendpresentaties en organiseren daar het kennisevent ‘Zet je Regio op de Kaart’.
11/11/24
29% van de vrouwelijke werknemers in horeca ervaart ongewenst gedrag
Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten.

||| Agenda |||

12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...