Geplaatst op: 19-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Eenderde van de kampeerders wil nieuw kampeermiddel kopen

Groot kampeeronderzoek van KCK

Eenderde van de kampeerders wil nieuw kampeermiddel kopen

Er gloort hoop voor de verkopers van caravans. Precies één op de drie actieve kampeerders is van plan om binnen nu en drie jaar een ander kampeermiddel te kopen. Zo’n 65% kiest voor een caravan. Daarna volgen de camper (21%) en de vouwwagen (9%).


Dat blijkt uit de resultaten van de Grote Kampeer & Caravan Kampioen Koopenquête die vandaag is gepubliceerd. Meer dan 500 kampeerders deden hieraan mee.


Caravan meest gebruikt

Deelnemers aan het onderzoek houden van kamperen en dat doen ze het meest in de caravan (77%) gevolgd door de camper (10%), de vouwwagen (8%) en de tent (6%). Stacaravan, mobilhome, chalet of huisje (1%) sluiten de rij. De meeste kampeerders (84%) bezitten één kampeermiddel en 16% heeft er meerdere. De tent wordt het meest gebruikt als tweede kampeermiddel.


Gemiddelde caravan is acht jaar oud

Caravanners wachten lang voordat ze een andere caravan kopen. De caravan die ze nu bezitten, is gemiddeld acht jaar geleden aangeschaft, in 2007. Sommigen gaan zelfs nog op stap met de caravan die ze in 1980 nieuw hebben aangeschaft: deze hebben de respectabele leeftijd van 35 jaar! Van alle caravans in het onderzoek werd precies de helft nieuw gekocht, de andere helft is tweedehands.


Meeste campers zijn occasions

De campers in het onderzoek werden gemiddeld zeven jaar geleden aangeschaft (in 2008) en de meeste campers zijn – net als de caravans – gekocht bij een merkdealer (43%) of een willekeurige dealer (27%). Een op de vijf campers is bij een particulier gekocht. En in tegenstelling tot de caravans is slechts één van elke vijf campers nieuw gekocht, de meeste campers (80%) zijn occasions.


Prijs niet belangrijkste

Kampeerders die een ander kampeermiddel dan een caravan gaan kopen, letten in het bijzonder op de volgende aspecten: gewicht, kwaliteit, prijs, indeling en comfort. Het meest belangrijke bij de aanschaf van een camper zijn: betrouwbaarheid, indeling, (gebruiks-)gemak, prijs, toilet en keuken. Bij zowel de caravan als de camper staat de prijs dus op de derde plaats.


Kopers gaan niet over één nacht ijs

De nieuwe kampeermiddelen worden niet zomaar gekocht, daar gaat gedegen onderzoek aan vooraf. Informatie wordt ingewonnen bij dealers (21%), shows en beurzen (18%), Kampeer en Caravan Kampioen (16%), anwb.nl/kamperen (9%), andere websites (14%), andere kampeerders (8%) en vrienden of familie (5%). De andere websites die worden geraadpleegd, zijn meestal websites van dealers (29%) en van fabrikanten (28%).


Aankoopkanaal divers

Ruim een derde van de gevraagde kampeerders gaat naar de dealer voor zijn nieuwe of tweedehands kampeermiddel. Iets minder dan een derde bezoekt een willekeurige dealer en weer een derde heeft nog niets besloten. Een enkeling zegt bij een particulier te gaan kopen (3%). De prijs van de meeste caravans zal liggen tussen € 10.000 tot € 15.000. Bij de campers zoeken de meeste kandidaatkopers het in categorie € 30.000 of meer.


Kampeermiddelen worden ook gedeeld

Eén op de vijf kampeerders (20%) heeft er wel eens over nagedacht om de kosten van een kampeermiddel te delen met vrienden of familie om er beiden gebruik van te maken. En precies de helft van hen heeft dat ook wel eens gedaan. De bevindingen zijn over het algemeen positief.


Eenderde heeft wel eens kampeermiddel gehuurd

Van alle deelnemers aan het onderzoek heeft een op de drie ooit weleens een kampeermiddel gehuurd. Vaste kampeermiddelen werden het meest gehuurd, zoals een stacaravan (27%), een chalet of huisje (25%) of een kant-en-klare tent (16%). Toch kozen sommigen ook wel mobiele kampeermiddelen zoals caravans (15%), campers (14%) en vouwwagens (3%). De helft van alle kampeerders die weleens gehuurd heeft, deed dit terwijl hij of zij al een kampeermiddel bezat. De belangrijkste reden daarvoor was omdat het bijvoorbeeld te koud was voor het eigen kampeermiddel, om eens iets anders te proberen (zoals een camper) of omdat men op vakantie was in een verderweg gelegen land en met het vliegtuig reisde.


Het onderzoek

Het onderzoek is in opdracht van en in samenwerking met de redactie van de KCK uitgevoerd door bureauTeraKnowledge® in de maand oktober 2014 door middel van online interviews, afgenomen onder 500 Nederlandse kampeerders.

Link: http://www.anwb.nl/bestanden/content/assets/anwb/pdf/kamperen/2014/uitkomst-kck-koopenquete.pdf
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, kampeermiddel, campers, caravans, tenten

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...