Amsterdam Marketing genomineerd voor Toerisme-Oscars
Frans van der Avert, directeur Amsterdam Marketing: "Als citymarketingorganisatie van Metropool Amsterdam zijn wij zeer vereerd met deze nominatie. Dit zijn de Oscars van de toeristische sector en het bevestigd dat innovatie in het Amsterdamse DNA zit.” De prijsuitreiking vindt plaats op 28 januari 2015 in Madrid. Er worden in vier categorieën prijzen uitgereikt. Het is bijzonder dat Amsterdam in twee categorieën met twee verschillende projecten is genomineerd. In totaal zijn 14 projecten genomineerd. De prijzen worden voor de 11e keer uitgereikt.
Amsterdam Bezoeken, Holland Zien
Het project ‘Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’ loopt al vijf jaar en probeert internationale bezoekers aan Amsterdam te spreiden over de Metropool Amsterdam. Sinds 2009 wordt de Metropool Amsterdam als één integrale en gevarieerde bestemming gepromoot. Boudewijn Bokdam, projectmanager Amsterdam Marketing: "We merken dat steeds meer internationale bezoekers de regio rondom de stad zijn gaan ontdekken. Dit heeft een positief effect op de toeristische werkgelegenheid in de Metropool gehad.” Het project is een samenwerking tussen Stadsregio Amsterdam, 27 gemeenten en twee provincies in Metropool Amsterdam en wordt uitgevoerd door Amsterdam Marketing.
Het project is uitermate succesvol; het aantal internationale bezoekers dat vanuit Amsterdam een bezoek brengt aan de regio is sinds aanvang van het project met bijna 30% toe genomen, en de bijbehorende bestedingen die zij in de regio doen zijn per jaar met bijna 300 miljoen euro gestegen. Sinds bijvoorbeeld het Muiderslot zich ‘Amsterdam Castle’ is gaan noemen is het aantal internationale bezoekers dat een bezoek brengt aan het Muiderslot verdubbeld.
Toerisme groeimarkt
Toerisme is ontzettend belangrijk voor de economie van de
Metropoolregio Amsterdam. Internationale bezoekers dragen bijna 11
miljard euro bij aan de economie, zij zorgen voor 80.000 banen en
helpen het goede voorzieningenniveau in stand te houden. Bovendien is de
toeristische sector een van de weinige sectoren die de komende jaren
nog flink zal blijven groeien. Het wordt het op sommige plekken steeds
drukker, door groei van het aantal inwoners, een toename van het aantal
bezoekers en de groei van bedrijvigheid. Dennis Straat, wethouder
Zaanstad en bestuurlijk trekker van het thema Toerisme van de
Metropoolregio Amsterdam: "Het spreiden van bezoekers over de regio
is daarom niet alleen een economische kans voor de regio, maar biedt ook
verlichting van de druk op bijvoorbeeld het centrum van Amsterdam. Deze
nominatie bevestigt dat we op een innovatieve manier samenwerken om de
regionale economie te versterken.”
Kerncijfers: Amsterdam als congresbestemming
"Met ‘Kerncijfers: Amsterdam als congresbestemming’ doen
we een poging om de doelgroep van onze statistische gegevens te verbreden door
het vergemakkelijken van de complexiteit ervan en het creëren van betrokkenheid”,
aldus Olivier Ponti, manager research Amsterdam Marketing. Hiermee bevindt Kerncijfers:
Amsterdam als congresbestemming’ zich op het snijvlak van technologie,
onderzoek en design. Ponti: "We geven een menselijk gezicht aan statistische gegevens
en het draagt bij aan het doen van heldere bedrijfsvoering.” Nieuwsgierig naar de innovatieve manier van het presenteren van onderzoek? Klik dan hier voor de Prezi-presentatie van Olivier Ponti, met audio!
Over Amsterdam Marketing
Amsterdam Marketing is de citymarketingorganisatie van Metropool Amsterdam, actief op het gebied van promotie, informatie, onderzoek en dienstverlening. De ambitie is om deze regio op de kaart te zetten als één van de vijf meest aantrekkelijke metropolen van Europa voor bewoners, bezoekers en bedrijven. Onder het motto ‘I amsterdam’ profileert Amsterdam Marketing de Metropool Amsterdam als internationale woon- en werkmetropool, aantrekkelijke reisbestemming en proeftuin voor innovaties.
Trefwoorden: amsterdam, awards, zakelijk toerisme. spreiding