Geplaatst op: 29-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Fors meer bezoek aan musea en herinneringscentra Tweede Wereldoorlog

Fors meer bezoek aan musea en herinneringscentra Tweede Wereldoorlog

De Nederlandse musea en herinneringscentra gericht op de periode 1940-1945, hebben in

2014 weer meer bezoekers ontvangen dan het jaar daarvoor. Daarmee werd voor het eerst de grens van één miljoen bezoekers aan deze instellingen gepasseerd.


Bij de dertien instellingen die zijn aangesloten bij de brancheorganisatie Stichting Musea en Herinneringscentra 40-45 (SMH 40-45) werden in 2014 1.027.600 bezoeken geteld, 14% meer dan in 2013. Vorig jaar groeide het aantal bezoekers al met 7%. Volgens SMH 40-45-voorzitter Liesbeth van der Horst is het geen gemakkelijk verhaal dat de musea en herinneringscentra vertellen maar wel zeer relevant: "We doen veel om dat verhaal zo te presenteren dat het een breed publiek aanspreekt. Met succes. Onze musea vertellen emotionele verhalen en tonen bijzondere voorwerpen op belangrijke historische locaties. Dat brengt de geschiedenis dichtbij en raakt de bezoekers. Het is onze ambitie om ze ook aan te zetten tot nadenken en ze te laten beseffen dat onze huidige vrijheid niet vanzelfsprekend is."


Oorzaak

De toename van het bezoek wordt veroorzaakt door een groeiende belangstelling voor oorlogservaringen in eigen land en door de realisatie van aantrekkelijke nieuwe publiekspresentaties. Regionaal profiteerden de instellingen ook van onder andere het toegenomen aantal toeristen in Amsterdam en de manifestaties rond de herdenking van

70 jaar Market Garden in zuidoost Nederland. Ook de gemeenschappelijke tijdelijke tentoonstelling De Tweede Wereldoorlog in 100 Voorwerpen die begin dit jaar in de Rotterdamse Kunsthal plaats vond droeg bij aan de profilering van de individuele musea en herinneringscentra. Deze tentoonstelling, die op initiatief van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, in samenwerking met de SMH 40-45 werd georganiseerd, trok ruim 100.000 extra bezoekers.


Aangesloten instellingen

Bij de SMH 40-45 zijn de volgende instellingen aangesloten: Airborne Museum 'Hartenstein', Oosterbeek -

Bevrijdingsmuseum Zeeland, Nieuwdorp - Fries Verzetsmuseum, Leeuwarden - Herinneringscentrum Kamp Westerbork, Hooghalen - Hollandsche Schouwburg, Amsterdam - Indisch Herinneringscentrum, Arnhem -

Museon, Den Haag -Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945, Groesbeek - Nationaal Monument Kamp Amersfoort, Amersfoort - Nationaal Monument Kamp Vught, Vught - Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum, Overloon - OorlogsVerzetsMuseum Rotterdam, Rotterdam - Verzetsmuseum Amsterdam, Amsterdam.

Link: http://smh-40-45.nl/
Topics:Cultuur
Trefwoorden: musea, herdenken, herinneringscentra

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...