Geplaatst op: 23-04-2015
Auteur: Marc Gerlings

Nederland verdient 10,2 miljard euro met inkomend toerisme

Nederland verdient 10,2 miljard euro met inkomend toerisme

De 14 miljoen internationale bezoekers die in 2014 in Nederland verbleven, besteedden gezamenlijk 10,2 miljard euro aan hun bezoek aan ons land, blijkt uit onderzoek in opdracht van NBTC Holland Marketing.

Henk Kamp neemt onderzoek in ontvangst
Naast accommodatie- en vervoerskosten naar Nederland besteedden bezoekers 2,1 miljard euro aan eten en drinken en 1 miljard euro aan winkelen en souvenirs (zie de infographic onderaan dit artikel). Dit blijkt uit het Onderzoek inkomend toerisme ‘Een nadere blik op de buitenlandse bezoeker’ dat NBTC Holland Marketing donderdag 23 april presenteert. Minister Henk Kamp van Economische Zaken (EZ) neemt de resultaten in ontvangst.


Toeristen gaan naar de stad en het strand
In 2014 kwam bijna 70% van de bezoekers voor een vakantie naar ons land. Dit zijn ruim 9,6 miljoen toeristen. Met name een stedentrip (35%) en een kustvakantie (22%) zijn daarbij populair. De toerist geeft gemiddeld ruim 600 euro uit aan zijn vakantie in Nederland.

Daarnaast kwam ruim een kwart voor een zakelijk bezoek naar Nederland; dat zijn zo’n 3,6 miljoen zakelijke bezoekers. De zakelijke bezoeker geeft gemiddeld ruim 1000 euro uit aan zijn bezoek. De meeste bestedingen worden gedaan aan accommodatie (3,7 miljard), eten en drinken, en vervoer naar Nederland (1,7 miljard). Deze drie categorieën zijn samen goed voor bijna drie kwart van alle bestedingen. Winkelen en souvenirs kopen staat op plek vier.


Weinig nachten maar hoge waardering
De verblijfsduur in Nederland is veelal relatief kort. Meer dan de helft (55%) van alle bezoekers verblijft minder dan 3 nachten in ons land. De waardering van het bezoek aan Nederland is verder omhoog gegaan. Ruim 85% van de bezoekers beoordeelt het bezoek als ‘uitstekend’ of ‘zeer goed’. De informatievoorziening, het prijsniveau en de gebruikersvriendelijkheid van het openbaar vervoer gaven internationale bezoekers als verbeterpunten voor Nederland aan.


Prognose van de groei
Het aantal toeristen en zakenreizigers dat ons land bezoekt is in 15 jaar met zo’n 40% gestegen. In 2014 bezochten zo’n 14 miljoen bezoekers ons land. In 2020 kunnen dat er mogelijk 16 miljoen zijn. Om goed in te kunnen spelen op de kansen die het internationaal toerisme biedt, is informatie over het bezoekgedrag van internationale bezoekers aan ons land van groot belang. Met deze informatie kunnen immers de juiste keuzes worden gemaakt bij de marketing en branding van de bestemming Nederland.

Strategie toerisme spreiden
"De onderzoeksresultaten bieden belangrijke input voor ons marketingbeleid voor de komende jaren. Onze strategie richt zich op duurzame en slimme groei door toerismespreiding. Naast de nu al populaire plekken, brengen wij ook de minder bekende regio’s en bezienswaardigheden onder de aandacht van de toerist. Dat helpt ons ervoor te zorgen dat Nederland ook in de toekomst kan blijven profiteren van de groei van het inkomend toerisme,” aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.


Traditie grootschalig onderzoek
Elke 4 à 5 jaar voert NBTC een grootschalig onderzoek uit naar het inkomend toerisme. In het onderzoek wordt onder andere ingegaan op het bezoekmotief van de buitenlandse bezoeker, het zoek- en boekgedrag, activiteiten die men in Nederland onderneemt, bestedingen en de waardering van het bezoek. Ten behoeve van het Onderzoek inkomend toerisme 2014 zijn 4.300 internationale bezoekers ondervraagd vanuit de hele wereld.


Word lid van het kennisplatform www.nritmedia.nl, meld je hier aan.

Trefwoorden: onderzoek, inkomend toerisme, Henk Kamp, bestedingen, uitgaven, leisure, zakelijk

CELTH





||| Nieuws |||

12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...