Geplaatst op: 17-08-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerisme steeds belangrijker voor Nederlandse economie

Toerisme steeds belangrijker voor Nederlandse economie
De toerismesector speelt een steeds grotere rol in Nederlandse economie. De totale toeristische bestedingen in Nederland zijn vorig jaar gestegen naar 68,3 miljard euro, een stijging van ruim 4% ten opzichte van 2013. Dat meldt het CBS vandaag. Nederland profiteert van de groei van het inkomend toerisme, internationale toerismebedrijven die in Nederland zijn gevestigd en de groei van het binnenlands toerisme. Al met al groeit de toeristische sector sterker dan de Nederlandse economie. De sector wist in 2014 15.000 extra banen te scheppen. In totaal hebben nu 606.000 mensen een (deeltijd)baan in toerisme.


Meer buitenlandse toeristen

Een grote bijdrage aan de groei van de totale toeristische bestedingen komt net als in 2013 op het conto van buitenlandse toeristen. Er kwamen 9% meer buitenlandse toeristen naar Nederland dan een jaar eerder. Het geld dat deze toeristen uitgeven in Nederland (o.a. aan hotels, restaurants en winkels) draagt bij aan de groei van de toegevoegde waarde en de werkgelegenheid.


Profijt van ‘internationaal toerisme’

Daarnaast is er sprake van een toenemend aantal boekingen van buitenlandse toeristen die een accommodatie of ticket boeken bij of via een Nederlands bedrijf. Economisch gezien verdient Nederland wel aan deze boekingen, hoewel deze transacties vaak geen betrekking hebben op een buitenlandse toerist die ook daadwerkelijk afreist naar Nederland.


Nederlandse toerist geeft weer meer geld uit

Ook de Nederlandse toerist geeft weer meer uit. Deze binnenlandse toeristische bestedingen, die zowel op een binnenlandse als een buitenlandse bestemming betrekking kunnen hebben, groeiden ruim 2%.


Figuur 1: Totale toeristische bestedingen in de Nederlandse economie

Bron: CBS


De toerismesector groeit sneller dan de Nederlandse economie

De toerismesector heeft, gemeten in toegevoegde waarde, in de periode 2010-2014 een sterke groei van 9,1% doorgemaakt, terwijl de Nederlandse economie in dezelfde periode met slechts 1,1% groeide. De bijdrage van de toerismesector aan het bbp is mede hierdoor gegroeid naar een totaal van 3,7 procent (24,4 miljard euro).


15.000 extra banen in toerisme

Het aantal banen binnen de toerismesector is in 2014 gestegen met 15.000 naar een totaal van 606.000. Het aantal fte’s (voltijdbanen) steeg ongeveer 8.000 waarmee de groei van het arbeidsvolume op ruim 2% uitkwam. Het arbeidsvolume van de totale Nederlandse economie daalde licht, waardoor het aandeel van de toerismesector dus groter werd.


Ongeveer driekwart van het werk in de toerismesector bestaat uit karakteristieke toerismebanen. Hieronder vallen banen in de horeca, luchtvaart, reisorganisaties- en bemiddeling, kunst en cultuur. Ongeveer een kwart van het werk in de toerismesector bestaat uit overige banen zoals in de detailhandel, het openbaar vervoer en in de taxibranche.


Figuur 2: Werkgelegenheid naar activiteit

Bron: CBS


Toerisme banenmotor horeca

Vorig jaar was de werkgelegenheid in de toerismesector gelijk aan 366.000 fte’s, waarvan 46% in de horeca (o.a. hotels, restaurants, campings, vakantieparken). Het aantal toeristische horecabanen is met 3% gestegen ten opzichte van 2013.


Terwijl het goed gaat met de werkgelegenheid in de horeca nam het aantal fte’s in de luchtvaart, reisbureaus en -bemiddeling juist met 3% af in 2014. Vooral de traditionele reisbureaus hebben te lijden onder het toenemend aantal online boekingen.


In het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 dat binnenkort verschijnt nog veel meer cijfers en informatie over de economische betekenis van toerisme voor de Nederlandse economie. Bestel nu alvast uw exemplaar.

Link: http://www.cbs.nl/
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: economie, economische betekenings, arbeidsmarkt

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.
11/11/24
Exclusief voor leden
Innovatie is sleutel tot de toekomst van hotels
Bijna de helft van de logiesverstrekkers kampt met personeelstekorten. Hierdoor wordt innovatie in de hotelsector onvermijdelijk. Traditioneel hechten hotels veel waarde aan persoonlijke service en zijn vaak terughoudend met technologie. Echter, door de aanhoudende personeelstekorten is automatisering noodzakelijk geworden.
11/11/24
Bezoek NRIT op Recreatie Vakbeurs
Team NRIT is deze week op de RecreatieVakbeurs in Hardenberg. We ontvangen je graag op onze stand onze stand (701) in het bezoekersrestaurant naast de Recreatie Studio. We geven ook twee trendpresentaties en organiseren daar het kennisevent ‘Zet je Regio op de Kaart’.
11/11/24
29% van de vrouwelijke werknemers in horeca ervaart ongewenst gedrag
Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten.

||| Agenda |||

12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...