Geplaatst op: 17-08-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerisme steeds belangrijker voor Nederlandse economie

Toerisme steeds belangrijker voor Nederlandse economie
De toerismesector speelt een steeds grotere rol in Nederlandse economie. De totale toeristische bestedingen in Nederland zijn vorig jaar gestegen naar 68,3 miljard euro, een stijging van ruim 4% ten opzichte van 2013. Dat meldt het CBS vandaag. Nederland profiteert van de groei van het inkomend toerisme, internationale toerismebedrijven die in Nederland zijn gevestigd en de groei van het binnenlands toerisme. Al met al groeit de toeristische sector sterker dan de Nederlandse economie. De sector wist in 2014 15.000 extra banen te scheppen. In totaal hebben nu 606.000 mensen een (deeltijd)baan in toerisme.


Meer buitenlandse toeristen

Een grote bijdrage aan de groei van de totale toeristische bestedingen komt net als in 2013 op het conto van buitenlandse toeristen. Er kwamen 9% meer buitenlandse toeristen naar Nederland dan een jaar eerder. Het geld dat deze toeristen uitgeven in Nederland (o.a. aan hotels, restaurants en winkels) draagt bij aan de groei van de toegevoegde waarde en de werkgelegenheid.


Profijt van ‘internationaal toerisme’

Daarnaast is er sprake van een toenemend aantal boekingen van buitenlandse toeristen die een accommodatie of ticket boeken bij of via een Nederlands bedrijf. Economisch gezien verdient Nederland wel aan deze boekingen, hoewel deze transacties vaak geen betrekking hebben op een buitenlandse toerist die ook daadwerkelijk afreist naar Nederland.


Nederlandse toerist geeft weer meer geld uit

Ook de Nederlandse toerist geeft weer meer uit. Deze binnenlandse toeristische bestedingen, die zowel op een binnenlandse als een buitenlandse bestemming betrekking kunnen hebben, groeiden ruim 2%.


Figuur 1: Totale toeristische bestedingen in de Nederlandse economie

Bron: CBS


De toerismesector groeit sneller dan de Nederlandse economie

De toerismesector heeft, gemeten in toegevoegde waarde, in de periode 2010-2014 een sterke groei van 9,1% doorgemaakt, terwijl de Nederlandse economie in dezelfde periode met slechts 1,1% groeide. De bijdrage van de toerismesector aan het bbp is mede hierdoor gegroeid naar een totaal van 3,7 procent (24,4 miljard euro).


15.000 extra banen in toerisme

Het aantal banen binnen de toerismesector is in 2014 gestegen met 15.000 naar een totaal van 606.000. Het aantal fte’s (voltijdbanen) steeg ongeveer 8.000 waarmee de groei van het arbeidsvolume op ruim 2% uitkwam. Het arbeidsvolume van de totale Nederlandse economie daalde licht, waardoor het aandeel van de toerismesector dus groter werd.


Ongeveer driekwart van het werk in de toerismesector bestaat uit karakteristieke toerismebanen. Hieronder vallen banen in de horeca, luchtvaart, reisorganisaties- en bemiddeling, kunst en cultuur. Ongeveer een kwart van het werk in de toerismesector bestaat uit overige banen zoals in de detailhandel, het openbaar vervoer en in de taxibranche.


Figuur 2: Werkgelegenheid naar activiteit

Bron: CBS


Toerisme banenmotor horeca

Vorig jaar was de werkgelegenheid in de toerismesector gelijk aan 366.000 fte’s, waarvan 46% in de horeca (o.a. hotels, restaurants, campings, vakantieparken). Het aantal toeristische horecabanen is met 3% gestegen ten opzichte van 2013.


Terwijl het goed gaat met de werkgelegenheid in de horeca nam het aantal fte’s in de luchtvaart, reisbureaus en -bemiddeling juist met 3% af in 2014. Vooral de traditionele reisbureaus hebben te lijden onder het toenemend aantal online boekingen.


In het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 dat binnenkort verschijnt nog veel meer cijfers en informatie over de economische betekenis van toerisme voor de Nederlandse economie. Bestel nu alvast uw exemplaar.

Link: http://www.cbs.nl/
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: economie, economische betekenings, arbeidsmarkt

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
08/01/25
Vakantiebeurs mikt op zowel b-to-c als b-to-b
De Vakantiebeurs 2025 is vandaag van start gegaan met de Travel Trade Days. De 54ste editie van deze beurs werd geopend door de minister van buitenlandse zaken, Caspar Veldkamp, samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...