Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-10-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

CELTH spreekt op WTM in Londen

CELTH spreekt op WTM in Londen
Centre of Expertise voor leisure, toerisme & hospitality (CELTH) levert een inhoudelijke bijdrage aan het congresprogramma van de World Travel Market. Deze grote internationale vakantievakbeurs wordt van 2 tot en met 5 november in Londen gehouden. Het congresprogramma is omvangrijk met maar liefst 120 bijeenkomsten.

In één van die sessies over stedelijk toerisme en toeristenbelasting is CELTH-directeur Hans Dominicus één van de sprekers. Toerisme is voor Europese steden een belangrijke vorm van inkomsten en werkgelegenheid. Veel steden heffen een vorm van toeristenbelasting. Meest gebruikte argument is dat toeristen ook van voorzieningen gebruik maken en net als de inwoners daar een bijdrage aan moeten leveren. Maar hoever kun je gaan met toeristenbelasting voordat je jezelf als stad 'uit de markt' prijst? Of zijn toeristen een makkelijk slachtoffer omdat ze geen stemrecht hebben?

In deze sessie wordt op basis van de nieuwste onderzoeken gekeken naar de impact van belastingen op zowel bezoekers als lokale ondernemers. Er wordt ook gekeken naar steden waar geen toeristenbelasting wordt geheven en of het heffen van toeristenbelasting uiteindelijk geen 'fools gold' blijkt te zijn.

Andere sprekers in deze sessie zijn, naast Hans Dominicus van CELTH, die op 4 november om 10:30 lokale tijd plaatsvindt, Malcolm Bell (Chief Executive VisitCornwall) en Joel Villaca (General Manager VIP Movements, Tracoin).
Link: http://www.wtmlondon.com/en/Sessions/14242/City-Tourism-Taxing-the-Tourist
Topics:CELTH
Trefwoorden: celth, stedelijk toerisme, toeristenbelasting

CELTH



||| Nieuws |||

14/04/25
Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
14/04/25
Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
14/04/25
Exclusief voor leden
130 km per uur op drie snelwegen
Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
14/04/25
Exclusief voor leden
Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...