Telegraaf met primeur uit NRIT Trendrapport: 250 kampeerterreinen verdwenen
Vandaag staat
paginagroot het komende NRIT Trendrapport 2015 in dagblad De Telegraaf. Ook de
NOS besteedde aandacht aan het rapport dat een cijfermatige en verdiepende
weergave van de gastvrijheidseconomie geeft. Vooral de vermindering met 250
kampeerterreinen in de afgelopen 5 jaar viel de journalisten op.
Forse daling kampeervakanties
De Telegraaf brengt de stormachtige groei van het inkomend toerisme in beeld.
Daarbij veel aandacht voor de teloorgang van het kamperen. Veel ondernemers
sloten de deuren. De campings die het wel goed doen letten goed op de doelgroepen
en passen hun formules aan. Het aantal kampeervakanties is in 10 jaar tijd met
25% gedaald blijkt uit cijfers van CBS en NBTC. Een forse verschuiving in deze
sector. Het rapport laat zowel inkomend als uitgaand toerisme zien, aangevuld
met veel extra onderzoek waar ondernemers en beleidsmakers veel toepassingen
uit kunnen halen.
Het NRIT Trendrapport komt uit op
17 november 2015 voor de verkoop. De abonnees ontvangen op 18, 19 en 20 november hun exemplaren.
Aan de hand van meer dan 100 tabellen en grafieken worden de ontwikkelingen
cijfermatig toegelicht. Deze zijn aangevuld met visies en inzichten van
toonaangevende branche- en kennisorganisaties uit de sector. Waar mogelijk wordt
een prognose voor 2015, of verder, gegeven.
Dit jaar omvat het NRIT Trendrapport 3 delen. In deel 3 staan de aanvullende
onderzoeken. Het overzicht van de onderwerpen:
- Belevingsbenchmark van dagattracties- Bert Smit en Tjeerd Zandberg
- iBeacons en de customer journey: verbetering van de beleving van de binnenstad van Bergen op Zoom dankzij een app - Marian van der Ent en Martijn Smeenge
- Effectief reageren op online klachten en negatieve reviews: een model voor een gestructureerde en actieve aanpak - Corné Dijkmans
- Voor niets is nog te veel: bedrijven in Toerisme en Recreatie over tien jaar onherkenbaar – Jeroen Vinkesteijn
- De trends in dagattractiesnieuwe marktverdeling, schaalvergroting en transmediale storytelling - Goof Lukken
- Wie eet er van twee walletjes in de recreatiesector: de opkomst van tweezijdige platforms - Tjeerd Zandberg
- Economische impacts van toerisme berekenen met een (uitgebreid) input-outputmodel – Jeroen Klijs
- CARMATOP, een voorbeeld van duurzame samenwerking tussen sector en onderwijs – Eke Eijgelaar en Paul Peeters
- De (on)mogelijkheden van nieuwe data – Jorrit Bijl en Diana Korteweg Maris
- Toerisme en duurzaamheid, Eke Eijgelaar, Paul Peeters, Kim de Bruijn, Rob Dirven en Nico Heerschap
- Cultuur en toerisme – Nico Heerschap
- De ANWB wil leden geluk bieden tijdens dagjes uit – Diana Korteweg Maris en Carin van Berkel
- De belevingswaarde van podiumkunsten – Pieter de Rooij en Marcel Bastiaansen
- Nederlanders houden van fietsen – Carin van Berkel en Jeanette van ’t Zelfde
- Wie is de vaste gast? – Jorrit Bijl en Margreet Toonen