Geplaatst op: 01-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Grote spelers in branche volop met duurzaamheid aan de slag

Verslag van de tweede dag Aihr conferentie Stenden Leeuwarden

Grote spelers in branche volop met duurzaamheid aan de slag
Wat doen bedrijven in de gastvrijheidseconomie concreet aan duurzaamheid? Deze vraag stond centraal op de tweede dag van de conferentie Guests on Earth van de Academy of International Hospitality Research (Aihr) van Stenden. De congresorganisatie had de fine fleur van de branche bereid gevonden hun initiatieven toe te lichten. Accor, Hilton, Landal GreenParks en restaurant De Pleats kwamen graag naar Leeuwarden om te vertellen hoe zij op weg zijn naar een duurzame toekomst. Positief is dat zij vrijwel allemaal acteren op de drie P's waar naast Planet ook People en Profit aandacht krijgen.


Accor doet 21 beloftes aan de wereld

Het spits werd afgebeten door Caro van Eekelen van Accor die dieper inging op het Planet 21-programma van deze wereldwijde hotelketen met ruim 4.000 hotels in 91 landen.


In haar duurzaamheidsprogramma Planet 21doet Accor 21 beloftes rond gezondheid, natuur, CO2, innovatie, locale gemeenschap, werkgeverschap en dialoog. Bij Accor geen vage plannen met boterzachte doelstellingen maar concrete acties die ook echt wat opleveren. Accor werkt het liefst samen met partners aan deze beloftes en voor alle programma's zijn concrete doelen benoemd waar managers ook op worden afgerekend. De doelen zijn wereldwijd bepaald maar hotels mogen dat lokaal invullen. Van Eekelen had een brede waaier aan cases meegenomen naar de conferentie en die passeerden in sneltreinvaart de revue.


Slimme hotelbussen

Mooi voorbeeld is het project rond de hotelbussen vanaf Schiphol. Door samen te werken met andere hotels en de gemeente Haarlemmermeer aan slimmere busroutes zijn 35% minder busritten gemaakt wat resulteerde in 11% minder kilometers en een 7% kostenreductie.


Betere aanpak en samenwerking rond seksuele uitbuiting

Op het gebied van seksuele uitbuiting van minderjarigen heeft Accor in haar Ibishotel bij Schiphol met een nieuwe aanpak opvallende resultaten geboekt. "We dachten dat we het met een signaalkaart goed deden maar het was niet goed genoeg”, vertelde Van Eekelen. Essentie is dat Accor vanuit de hotelsector anders naar gasten kijkt (we willen ze een fijne tijd bezorgen) dan de politie (die vooral gefocust is op signalen dat er iets mis is). "De politie heeft bij hotel Ibis op Schiphol meegedraaid op de receptie en echt onze ogen geopend. We hebben bovendien geleerd dat ook housekeeping een belangrijke signaleringsrol heeft.” Aan de andere kant is er bij de politie ook wat veranderd want die ondernamen bij een melding van vermoeden van prostitutie van minderjarigen geen adequate actie. "Nu komen ze direct en stellen een onderzoek in.”


Gezond en gelukkig personeel

Bij Accor realiseren ze zich ter dege dat gezond en gelukkig personeel een belangrijke rol speelt in de gastbeleving. Tal van maatregelen zijn genomen om daar stappen in te maken. Zo zijn workshops gegeven over beter eten, zijn mensen bewust gemaakt van de guilty pleisure, is er beter eten in de kantine en wordt personeel gewezen op het belang van een goede balans tussen werk en privé. "Charge your battery!”, is hier het motto. Een game om gewicht te verliezen leverde in 30 dagen zestig kilo gewichtsverlies bij het personeel van één hotel op.


Meer vrouwen in de top

Accor zit ook sterk in het vergroten van het aantal vrouwen in het management. Op dit moment is 27% van alle managers een vrouw en dat moet naar 35%. Tips om dat te vergroten had Van Eekelen volop: "Zorg dat je altijd een man en een vrouw op je shortlist voor een functie hebt”, hield ze de aanwezigen voor. Kritiek op vrouwen had ze ook. Vrouwen zijn vaak onzichtbaar, vertellen niet duidelijk wat ze willen en solliciteren niet of functies die niet 100% bij ze passen. Met een programma rond mentoring, overtuigen, vergroten van zichtbaarheid en het bouwen aan een netwerk verwacht Accor meer vrouwen in het management te krijgen.



Caro van Eekelen


Minder papier bij Hilton

Gernot Peichl is een oud Stenden-student en werkt tegenwoordig als finance manager bij Hilton. Op dit moment in een nieuw hotel in Tallinn maar hij hield een boeiende bijdrage over het terugdringen van papiergebruik in Hilton München. Met 1,5 miljoen velletjes papier per jaar was er wel wat te winnen. Om dat te bewerkstelligen had hij het Nash equilibrium gebruikt. Dat gaat er vanuit dat je een omgeving moet creëren waarbij één speler duurzamer gaat opereren omdat duurzaam gedrag positief wordt beloond. Omdat andere spelers dan in een nadelige positie raken, gaan ze vanzelf participeren. Om de enorme omvang van het papierverbruik te visualiseren werd uitgerekend dat het hotel meer dan één kerstboom per dag verbruikt voor papier. Het verbieden van het meenemen van papier naar managementbijeenkomsten was een belangrijke stap. Daar gingen mensen zich verontschuldigen als ze toch papier meenamen. Dat was jammer want dat betekent dat ze niet vanuit zichzelf minder papier gingen gebruiken maar het vooral als een opdracht van het management zagen. "Ze moeten het vanuit een intrinsieke motivatie doen”, vertelde Peichl via de videoverbinding vanuit Lapland. "Duurzaamheid moet een mindset zijn en een attitude worden.” Managers vervullen in de optiek van Peichl een voorbeeldfunctie voor de rest van de organisatie en Leading by Example is erg dus belangrijk. Als uitsmijter had Peichl nog twee quick wins. Leg op de vergadertafels gebruikt papier en zet alle computermonitoren tijdens de lunch uit.


Weten is meten bij voedselverspilling

Geesje Duursma van restaurant De Pleats in Burgum pakte duurzaamheid erg praktisch aan. "Small steps voor mankind”, noemde ze het. Dit restaurant is in 1997 gestart in het oude gemeentelijke culturele centrum van de gemeente Tytsjekstradiel. Er werken nu 50 personeelsleden die 400 gasten kunnen ontvangen. Geesje is al vanaf 2000 druk met duurzaamheid en behaalde als achtste Nederlandse restaurant de Green Key Gold. Toch wil ze nu een stap verder en de voedselverspilling aanpakken. Omdat ze gelooft in het maken van kleine stapjes concentreert De Pleats zich voor deze analyse op drie producten, stokbrood, frietjes en worteltjes. Om te berekenen hoeveel ze kunnen besparen voerde ze een 0-meting uit. Dat feit had direct al een besparend effect omdat het keukenpersoneel ineens veel bewuster met hoeveelheden omging. Alhoewel de hoeveelheden groot leken (310 kg brood, 221 kg friet en 185 kg worteltjes) is de maximaal mogelijke besparing van 800 euro per jaar gering. Dat geld wordt in een fonds gestopt voor sociale projecten of training van het personeel. De Plaets wil voedselverspilling tegengaan door:


– Avoid → minder producten maken

– Reduce → kleinere porties

– Reuse → croutons van brood

– Recycle → compost

– Dispose → minder weggooien



Tanja Roeleveld


Duurzaamheid in het DNA van Landal GreenParks

Tanja Roeleveld, manager sustainability van Landal GreenParks, lichtte het omvangrijke programma van Landal op het gebied van duurzaamheid toe. Duurzaamheid zit bij Landal in het DNA. Het gaat bij Landal om 'Unforgettable holidays in our nature.'


Verantwoordelijk voor de wereld

Landal Greenparks heeft in haar 12.000 accommodaties elk jaar 2,1 miljoen gasten die daar 11 miljoen nachten doorbrengen. "We voelen ons verantwoordelijk voor de wereld”, vertelde Roeleveld die haar gasten een perfecte vakantie in een groene omgeving wil bieden zonder een blijvende impact te hebben op die omgeving.


Ambitieuze doelstellingen

Landal GreenParks heeft zichzelf ambitieuze doelstellingen gesteld. Zo moet in 2030 de uitstoot van het wagenpark 0% zijn, wil het bedrijf dan 0% CO2 uitstoten bij energieopwekking voor de parken, mag het bedrijf geen bijdrage leveren aan het watertekort en moeten alle parken in 2016 een Green Key hebben. Tegelijkertijd moet het personeel 100% tevreden zijn en de gasttevredenheid omhoog.


0% doelen scheppen duidelijkheid

De 0% doelen zijn bewust gekozen omdat die enorm veel duidelijkheid scheppen. "Anders heb je steeds een discussie over percentages en waar waarvan. Die hebben we nu niet, 0% is gewoon het doel”, stelt Roeleveld. Op de parken komen elektrische voertuigen en personeel dat een auto van de zaak heeft krijgt ook een ov-kaart. Dat laatste blijkt buitengewoon goed te werken, zorgt voor veel ov-kilometers tegen nauwelijks hogere kosten.


Geen gas in nieuwe huisjes

Om op de parken de CO2 uitstoot te beperken legt Landal bijvoorbeeld in nieuwe accommodaties al geen gas meer aan en moeten gasten met inductie koken. Landal zou graag het water van het zwembad hergebruiken maar loopt hier nog tegen allerhande wettelijke beperkingen aan.


Afvalscheiden blijft lastig

Probleem is nog wel de enorme hoeveelheid grijs afval die de gasten produceren. Het blijkt niet eenvoudig de thuis normale afvalscheiding in de vakantie door te zetten. Een proef waarbij werd ingezet op een reductie van 20% leverde uiteindelijk maar 5% minder grijs afval op. Landal bekijkt momenteel hulpmiddelen in de huisjes om afvalscheiding beter te faciliteren. Met afvalverwerker Van Gansewinkel zijn verder afspraken gemaakt om minder ritten naar de vakantieparken te maken. Daarvoor heeft Van Gansewinkel speciale vuilniswagens gekocht die vijf gescheiden compartimenten hebben. Nu die vijf compartimenten nog even een leuk kleurtje aan de buitenzijde geven want gasten dachten dat afvalscheiding geen zin maar had omdat alles in één vuilniswagen terecht kwam.


100% gelukkig personeel

Landal GreenParks zet niet alleen op de planet-lijn in van de Triple Bottom Line. Gezond en gelukkig personeel is net zo belangrijk. "We streven naar 100% tevredenheid”, vertelt Roeleveld. "Op dit moment vindt 90% Landal al een 'great place to work'.”


Data verzamelen hele uitdaging

Uitdagingen voor de duurzaamheidsmanager zijn er natuurlijk volop. Al was het alleen maar het verzamelen van alle duurzaamheidsdata bij de 74 parken.



Professor Conrad Lashley


Hoe laten we de wereld beter achter?

De dag werd afgesloten door Stenden professor Business Ethics & Sustainability Conrad Lashley. Hij wierp al vrij snel een steen in de vijver door zich hardop af te vragen of duurzaam toerisme geen contradictio in terminis is. "Waarom consumeren we zoveel? Is dat niet het echte duurzaamheidsvraagstuk”, hield hij de zaal voor. Daarvoor kregen we een speedcollege ethiek en moraal in toerisme. Waarbij ethiek en moraal twee begrippen zijn die zich aan uiteinden van dezelfde as bevinden. Zo beschrijft ethiek meer algemene principes en gaat het daarbij om goed te doen. Moraal omvat meer een set van gedragsregels waarbij het er om gaat geen schade toe te brengen. Twijfel je aan de eigen ethische en morele kompas dan biedt de Ethics Test van Texas Instruments uitkomst.


De Texas Instruments Ethics Quick Test

– Is je handelen legaal?

– Komt het overeen met je eigen waarden?

– Voel je jezelf vervelend als je het doet?

– Hoe zou het in de krant staan?

– Als je weet dat het verkeerd is, doe het niet

– Als je het niet zeker weet, vraag

– Blijf vragen totdat je een antwoord krijgt.


Lashley brak ook nog een lans voor een in zijn optiek missende dimensie in veel discussies en modellen, altruïsme. "Mensen willen goed doen omdat ze geloven dat het het juiste is om te doen.” Vraag is natuurlijk hoe we de wereld beter achterlaten. Voor bedrijven die daadwerkelijk stappen in willen nemen had Lashley wel een handig stappenplan want als je iets als manager zegt, betekent dat nog niet dat het gebeurt:


1 bepaal je waarden en missie

2 maak een gedragscode

3 verzamel feedback

4 bepaal wie verantwoordelijk is

5 train je mensen

6 review en bepaal standaarden

7 doe een externe review


Ook voor het onderwijs ligt er nog een schone taak en moet ethiek een belangrijk onderdeel zijn van het legprogramma. De vraag WHY moet veel meer en luider worden gesteld.


Afsluiting

CELTH-directeur en dagvoorzitter Hans Dominicus stuurde de aanwezigen naar huis met de wijze woorden waar zeker consensus over was: "We should behave as guest on earth”.



CELTH-directeur Hans Dominicus overhandigt nestor van de conferentie Prof. Elena Cavagnaro het nieuwste Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd.

Link: http://www.stendenaihr.com/

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...