Geplaatst op: 03-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Explosieve groei van escape rooms

Explosieve groei van escape rooms

Nederland telt steeds meer zogenaamde ‘escape rooms’ en daarmee de nieuwste hype in leisure-land. In 2013 kwamen de eerste escape rooms naar Nederland. Eind 2015 waren er inmiddels 133 locaties en dit aantal groeit nog steeds. Van Spronsen & Partners horeca - advies onderzocht dit nieuwe segment. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Escape Rooms Nederland. Wij schreven al eerder over escape rooms op het NRIT Media Vrijetijdsplatform.


Het concept van een escape room is eenvoudig; je sluit een groep mensen op in een kamer waaruit ze moeten ontsnappen door samen te werken aan het oplossen van raadsels en puzzels. De ‘escape room’ richt zich op de interessante doelgroep van particuliere en zakelijke gebruikers tussen de 25 en 45 jaar. De verwachting is dat de vraag de komende jaren nog fors zal toenemen aangezien de meeste consumenten het concept nog moeten leren kennen en wel eens iets nieuws willen proberen. Het is echter niet voor iedereen geschikt en kan als niche-voorziening worden gezien.


Veel gespecialiseerde aanbieders

Eind 2015 waren er 133 locaties in Nederland met ruim 238 kamers. Circa 25% daarvan is gevestigd bij bestaande leisure-aanbieders, 75% zijn gespecialiseerde aanbieders. Hoe spannender de locatie, hoe beter. De bedrijven zijn gevestigd in oude forten, industriepanden en andere excentrieke locaties. Een escape room vraagt relatief beperkte investeringen en vormt daarnaast een welkome aanvulling voor bestaande horeca- en leisure-aanbieders zoals pretparken, zalencentra, vakantieparken, family entertainment centers, kartbanen en indoor speeltuinen. Valkuilen bij de opzet van een escape room zijn de inrichting die de spelers onvoldoende in het verhaal meeneemt, te makkelijke of te moeilijke escape rooms en te weinig vernieuwing waardoor herhaalbezoekers worden teleurgesteld. 43% van de aanbieders heeft een bar of lounge waar de spelers terecht kunnen voor drankjes of een kleine snack, 31% biedt een volwaardige horecavoorziening met dranken en maaltijden en 26% heeft geen vorm van horeca.


Prijzen en aanbod

De toegangsprijs bedraagt gemiddeld € 19,07 (weekendprijs). De meeste escape rooms vinden we in Noord-Brabant (63), gevolgd door Noord-Holland (41) en Limburg (31). Binnen de G4 kent Amsterdam het grootste aanbod. Rotterdam is de duurste
stad met gemiddeld € 21,40 p.p.Opvallend is het grote aanbod in de grote Brabantse steden. Zo heeft Eindhoven (16 kamers) en is het aanbod hier dus groter dan in Rotterdam en Den Haag. Eindhoven is relatief goedkoop met gemiddeld € 18,57.



Grote vraag van nieuwe gebruikers verwacht

De escape room bevindt zich nog in de ‘Early-adaptors’ fase. Dit betekent dat de eerstkomende jaren een grote vraag vanuit nieuwe gebruikers zal ontstaan. De massa zal de faciliteit echter maar voor een beperkt deel gaan gebruiken en het wellicht na één kennismaking voor gezien houden. Simpelweg niet iedereen is gecharmeerd van het spelelement en de setting. De escape room richt zich uiteindelijk op een niche markt van spel-liefhebbers zodat de sterke vraag in de beginperiode na een aantal jaren weer wat afzwakt.


Sterke groeiverwachting komende jaren

De ontwikkeling van het aanbod van escape rooms staat nog aan het begin van de product life cycle (PLC). De verwachting is dat het aanbod de komende 3 tot 5 jaar fors zal toenemen tot circa 400 bedrijven in 2020. Naast de groei van aanbieders op unieke locaties, zal een groot aanbod ontstaan bij bestaande leisure en horeca-aanbieders (als nevenactiviteit). De lage investeringsdrempel (beperkte oppervlakte en lage investeringen) en hoge mate van gevraagde creativiteit van ontwikkelaars en gebruikers is een aanjager voor verdere groei. Het vormt een prettige tegenhanger voor online ontwikkelingen (social media), game-verslaving en alsmaar groter groeiende attracties en omvangrijke ‘leisure-experiences’.


Link: http://www.spronsen.com/downloads/Escaperooms%20in%20beeld%202016.pdf
Topics:Leisure
Trefwoorden: leisure, escape rooms

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...