Explosieve groei van escape rooms
Nederland telt steeds meer zogenaamde ‘escape rooms’ en daarmee de nieuwste hype in leisure-land. In 2013 kwamen de eerste escape rooms naar Nederland. Eind 2015 waren er inmiddels 133 locaties en dit aantal groeit nog steeds. Van Spronsen & Partners horeca - advies onderzocht dit nieuwe segment. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Escape Rooms Nederland. Wij schreven al eerder over escape rooms op het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het
concept van een escape room is eenvoudig; je sluit een groep mensen op in een
kamer waaruit ze moeten ontsnappen door samen te werken aan het oplossen van
raadsels en puzzels. De ‘escape room’ richt zich op de interessante doelgroep van
particuliere en zakelijke gebruikers tussen de 25 en 45 jaar. De verwachting is
dat de vraag de komende jaren nog fors zal toenemen aangezien de meeste
consumenten het concept nog moeten leren kennen en wel eens iets nieuws willen
proberen. Het is echter niet voor iedereen geschikt en kan als niche-voorziening
worden gezien.
Veel gespecialiseerde aanbieders
Eind
2015 waren er 133 locaties in Nederland met ruim 238 kamers. Circa 25% daarvan
is gevestigd bij bestaande leisure-aanbieders, 75% zijn gespecialiseerde aanbieders. Hoe spannender de locatie, hoe
beter. De bedrijven zijn gevestigd in oude forten, industriepanden en andere
excentrieke locaties. Een escape room vraagt relatief beperkte investeringen en
vormt daarnaast een welkome aanvulling voor bestaande horeca- en leisure-aanbieders
zoals pretparken, zalencentra, vakantieparken, family entertainment centers,
kartbanen en indoor speeltuinen. Valkuilen bij de opzet van een escape room zijn de inrichting die de spelers onvoldoende in het verhaal meeneemt, te makkelijke of te moeilijke escape rooms en te weinig vernieuwing waardoor herhaalbezoekers worden teleurgesteld. 43% van de aanbieders heeft een bar of lounge waar de spelers terecht kunnen voor drankjes of een kleine snack, 31% biedt een volwaardige horecavoorziening met dranken en maaltijden en 26% heeft geen vorm van horeca.
Prijzen en aanbod
De toegangsprijs bedraagt gemiddeld € 19,07 (weekendprijs). De meeste escape rooms vinden we in Noord-Brabant (63), gevolgd door Noord-Holland (41) en Limburg (31). Binnen de G4 kent Amsterdam het grootste aanbod. Rotterdam is de duurste
stad met gemiddeld € 21,40 p.p.Opvallend is het grote aanbod in de grote Brabantse steden. Zo heeft Eindhoven (16 kamers) en is het aanbod hier dus groter dan in Rotterdam en Den Haag. Eindhoven is relatief goedkoop met gemiddeld € 18,57.
Grote vraag van nieuwe gebruikers verwacht
De escape room bevindt zich nog in de ‘Early-adaptors’ fase. Dit betekent dat de eerstkomende jaren een grote vraag vanuit nieuwe gebruikers zal ontstaan. De massa zal de faciliteit echter maar voor een beperkt deel gaan gebruiken en het wellicht na één kennismaking voor gezien houden. Simpelweg niet iedereen is gecharmeerd van het spelelement en de setting. De escape room richt zich uiteindelijk op een niche markt van spel-liefhebbers zodat de sterke vraag in de beginperiode na een aantal jaren weer wat afzwakt.
Sterke groeiverwachting komende jaren
De ontwikkeling van het aanbod van escape rooms staat nog aan het begin van de product life cycle (PLC). De verwachting is dat het aanbod de komende 3 tot 5 jaar fors zal toenemen tot circa 400 bedrijven in 2020. Naast de groei van aanbieders op unieke locaties, zal een groot aanbod ontstaan bij bestaande leisure en horeca-aanbieders (als nevenactiviteit). De lage investeringsdrempel (beperkte oppervlakte en lage investeringen) en hoge mate van gevraagde creativiteit van ontwikkelaars en gebruikers is een aanjager voor verdere groei. Het vormt een prettige tegenhanger voor online ontwikkelingen (social media), game-verslaving en alsmaar groter groeiende attracties en omvangrijke ‘leisure-experiences’.