Geplaatst op: 04-02-2016

Vaste gasten verdienen meer aandacht

Vaste gasten verdienen meer aandacht
Nederland telt 1.065.000 vaste gasten, 84% uit eigen land en 16% uit het buitenland (vooral Duitsland en België). Al met al besteedden vaste gasten € 2,26 miljard in Nederland in 2014. Van alle vakantie-overnachtingen door Nederlanders wordt twintig procent doorgebracht in een eigen accommodatie. Dat blijkt uit onderzoek van CELTH die verwacht het aantal tweede woningen tot 2020 nog zal toenemen. Daarentegen zullen stacaravans, kamperen op de seizoensplaats en de boot op een vaste ligplaats in aantal verder afnemen.


Twintig procent van alle vakantie-overnachtingen van Nederlanders wordt doorgebracht in een eigen vakantie-accommodatie, zoals een tweede woning, stacaravan, seizoensplaats op de camping of boot op een vaste ligplaats. Deze vaste gasten zijn dus een omvangrijk marktsegment voor het toerisme in eigen land. Een paar kerncijfers zijn bekend, verder is er vooral sprake van vooroordelen: deze gasten ondernemen weinig activiteiten, geven nauwelijks geld uit en zijn daarom economisch niet relevant.


"Ria (67) schenkt twee kopjes koffie in nadat ze de tuinstoelen heeft uitgeklapt voor de stacaravan, terwijl Henk (69) de thuis ingekochte boodschappen en de heggenschaar uit de auto pakt voor een lang weekend op de camping.”


Eerste grote onderzoek naar vaste gasten

Maar kloppen de vooroordelen wel? Wat is de omvang van deze markt, wat is het economisch belang en hoe gaat deze markt zich ontwikkelen? Vragen die CELTH opmerkte in gesprekken met provincies, toeristische regio’s en brancheorganisaties. Volop reden voor een grootschalig onderzoeksproject, mede mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van NBTC Holland Marketing, Marketing Oost, Provincie Gelderland en Provincie Zeeland en door de medewerking van Recron en HISWA Vereniging.


Economisch belang: € 2,26 miljard

Nederland telt 1.065.000 vaste gasten, 84% uit eigen land en 16% uit het buitenland (vooral Duitsland en België). De vaste gast bevindt zich voornamelijk in twee levensfases; het oudere echtpaar en de gezinnen met (jonge) kinderen. Opvallend is dat er nauwelijks significante verschillen zijn in het gedrag van deze verschillende groepen vaste gasten.


"Peter (38) en Linda (35) hebben een druk leven met drie jonge kinderen en kijken uit naar de voorjaarsvakantie: met het hele gezin een paar dagen naar hun huisje aan de kust. Met z’n allen uitwaaien op het strand, natuurlijk eindigend met warme chocomel in een strandtent.”


Vaste gasten geven meer geld uit dan toeristen

De vaste gast geeft gemiddeld € 13 per persoon per dag uit, meer dan alle andere toeristen (na aftrek van accommodatiekosten). Vaste gasten besteden hun geld vooral in de horeca en aan boodschappen. Daarnaast besteedt men op jaarbasis gemiddeld € 3.100 aan hun accommodatie (huur, onderhoud, verzekeringen). Al met al besteedden vaste gasten € 2,26 miljard in Nederland in 2014. Om dit bedrag in perspectief te zetten: de totale bestedingen van Nederlandse en buitenlandse gasten tijdens toeristische kampeervakanties bedroegen € 683 miljoen in 2014 en de totale bestedingen aan toeristische bungalowvakanties bedroegen € 1,96 miljard.


Tabel 1: Bestedingen van vaste gasten


Toekomst van de vaste gast

Het aantal vaste gasten is de afgelopen 10 jaar nog heel licht toegenomen, vooral dankzij de toename van het bezit van tweede woningen. De vaste gasten met een stacaravan, seizoensplaats op de camping of boot op een vaste ligplaats namen in aantal af. Kijkend naar de toekomst zegt 11% van de vaste gasten het vakantieverblijf binnen 5 jaar te verkopen, nog eens 26% overweegt dit. Kijkend naar deze cijfers en relevante trends en ontwikkelingen maakte CELTH een marktprognose tot 2020. CELTH verwacht dat het aantal tweede woningen tot 2020 nog zal toenemen. Daarentegen zullen stacaravans, kamperen op de seizoensplaats en de boot op een vaste ligplaats in aantal verder afnemen.


Figuur 1: Marktprognose vaste gasten 2020, indexcijfers 2004=100



Gastenbinding door aandacht

Hoewel de markt onder druk staat, kunnen ondernemers hun vaste gasten behouden door goed in te spelen op (soms onuitgesproken) wensen, interesses en behoeften. Door aandacht voor de gast, het aanbieden van relevante diensten en het ontzorgen van de gast, wordt de binding met het bedrijf vergroot. Zo kunnen de vele bestedingen van de vaste gast worden behouden voor het bedrijf en voor de regio.

Link: http://www.celth.nl/nl/vastegast
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vaste gasten, seizoensrecreatie, tweede woningen, watersport, kamperen, campings, bungalowparken

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...