Geplaatst op: 17-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

VVV Zeeland zet in op inspiratie en transacties

VVV Zeeland zet in op inspiratie en transacties
De VVV Zeeland rolt dit jaar een nieuwe digitale marketingstrategie uit waarbij veel meer wordt ingezet op transacties met de klant. Tegelijkertijd worden de de traditionele VVV winkels omgebouwd tot Inspiratiepunten. De eerste opent deze week in Domburg. Dat zei Stefan van Vooren, Operationeel Manager van VVV Zeeland gisteren op de regionale vakdag van Pleisureworld in het Omnium in Goes.


De Zeeuwse VVV wil het aantal gasten in de provincie verhogen, de bestedingen stimuleren en daarmee de werkgelegenheid in de sector vergroten. Gasten moeten in Zeeland meer beleven met als doel een hogere waardering van hun verblijf. Naast deze strategische doelen heeft de organisatie zich ook een aantal tactische doelen gesteld:

  • Versterken van het merk Zeeland

  • Versterken van de loyaliteit

  • Verhogen van het aantal transacties

  • Verbinden van het aanbod

De VVV wil Zeeland top-of-mind houden want ze willen nieuwe klanten aantrekken die ze beter gaan faciliteren binnen de customer yourney. "Hoe leren de de bezoeker echt kennen zodat deze een ambassadeur van Zeeland wordt”, vroeg Van Vooren zich af.



Direct boeken op de VVV-site

Centraal in deze strategie staat de site die nu al drie miljoen bezoekers per jaar trekt. Om gasten sneller en beter aan Zeeland te binden, wil de VVV inzetten op het genereren van transacties op de eigen site. Volgens Van Vooren moet de potentiële gast die door de VVV-site geïnspireerd wordt ook direct kunnen boeken. Met 1-op-1 marketingtechnieken krijgen gasten op de site en in nieuwsbrieven een op maat gemaakt aanbod gepresenteerd dat past bij hun interesse.


Surfgedrag bepaalt de content

In het derde kwartaal van 2016 gaat daarom de hele website op de schop. Die is nu nog te veel tekstgericht en weinig visueel. Grote vernieuwing is evenwel dat de content van de website wordt aangepast aan het surfgedrag van de gast. "Het surfgedrag bepaalt de content”, stelde Van Vooren. De nieuwe site wordt ook repsonsive waarmee deze zich automatisch aan het device aanpast. Ook de Ontdek Zeeland app wordt onder handen genomen en gaat meer aansluiten bij de website. De app wordt bovendien interactiever en gericht op transacties ter plaatse omdat de uitstraling en inhoud zich aanpast aan de locatie. "We willen mensen meer laten beleven als ze in Zeeland zijn”, zei Van Vooren. "Toeristen moeten met hun Zeeland-pas of smartphone het relevante aanbod kunnen inzien en boeken.”


Lage commissie

Nog dit jaar kun je via de VVV hotels en tickets voor attracties en evenementen boeken, de jaren daarop volgen bungalowparken, campings, restaurants en vervoer. De provisie is nog niet vastgesteld maar zal tussen de 6% en 7% liggen. Dat is een stuk lager dan commerciële aanbieders, bovendien is het voordeel dat de winst terugvloeit in de Zeeuwse marketing. Boekingen die via het VVV-systeem worden gedaan kunnen in de look and feel van het geboekte bedrijf worden afgehandeld.


VVV-Zeeland: Digitale Zeeland Experience from Studio Bilder on Vimeo.


Ambitieuze doelstellingen

VVV Zeeland loopt hiermee enigszins op de troepen vooruit en wil daardoor de aansluiting met de Zeeuwse ondernemers niet verliezen: "Het is een uitdaging om echt innovatief te zijn en dat inzicht terug te koppelen naar de ondernemers”, zei Van Vooren. Al deze plannen moeten resulteren in de volgende operationele resultaten:

  • Groei van websitebezoek van 3 miljoen naar 4 miljoen per jaar

  • In 2019 realiseren van 25.000 transacties via het digitale platform

  • Groei van 32.000 Facebookfans naar 100.000

  • Behaalde mediawaarde via 'earned' kanalen van 10 miljoen euro

  • 250 indoor en outdoor ZIDS-locaties (digitale infoschermen)

  • Groei van de positieve merkbekendheid van Zeeland met 0,5 punten op het thema recreatie en toerisme in het NBTC Regiomerkenonderzoek

Fysieke aanwezigheid blijft belangrijk

In de hele communicatie met de recreant en de toerist blijft in Zeeland een fysieke aanwezigheid van de VVV in het straatbeeld van belang. "De behoefte aan persoonlijk contact blijft groot en groeit nog steeds. In juli en augustus hadden we in onze 18 vestigingen nog bijna 300.000 bezoekers.” De VVV-winkels worden wel omgebouwd van informatie- naar inspiratiepunten. Het wordt minder winkel en meer omgeving en Zeeuws DNA. In de inspiratiepunten gaat 85% over de directe omgeving en de souvenirs verdwijnen. Die ombouw betekent meer dan alleen het vervangen van het interieur. Vooral voor de medewerkers is de omslag groot die daarvoor worden getraind. Zo moeten ze meer vragen aan de toerist en hun eigen kennis omzetten in unieke tipse die niet makkelijk online te vinden zijn.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, regiomarketing, vvv, zeeland

CELTH





||| Nieuws |||

13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...