Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Parkstad en Carmacal vallen internationaal in de prijzen

Parkstad en Carmacal vallen internationaal in de prijzen
Nederland is aardig in de prijzen gevallen bij de Tourism for Tomorrow Awards van de World Travel & Tourism Council (WTTC). Ons land wist maar liefst twee van de vijf awards in de wacht te slepen. Parkstad Limburg werd eerste in de categorie Destinations en de Carmacal Carbon Calculator in de categorie Innovation.


De prijs wordt toegekend door een internationale onafhankelijke jury die de kandidaten in drie rondes beoordeelt en ook een werkbezoek aan de kandidaten brengt. Dit jaar hebben 36 juryleden 60 dagen in het werkveld doorgebracht om een afgewogen oordeel te kunnen geven. David Scowsill, president en CEO van de WTTC ziet de winnaars als inspirerende voorbeelden voor de toeristische sector die bovendien een lange termijn visie op de toekomst hebben: "In een wereld met krimpende natuurlijke voorraden en een toenemende druk op cultureel erfgoed en lokale tradities zijn deze organisaties het levende bewijs dat toerisme goed kan doen. Deze organisaties tonen echt leiderschap.”


Parkstad Limburg – Destination Award

Parkstad Limburg heeft een succesvolle transitie doorgemaakt van een een voormalig mijngebied naar een toeristische bestemming. Het project bewijst dat een lelijke regio mooi kan worden op haar eigen manier met accenten op de juiste plekken. Overheden, ondernemers, inwoners en de VVV werkten intensief & vastberaden samen en ontwikkelden in 15 jaar tijd een toeristische bestemming van formaat. Met een omzet in 2015 van € 368 miljoen en 5.800 nieuwe fulltime banen. In 2015 werd 29% van de totale toeristische omzet van Zuid-Limburg zelfs gerealiseerd door dit vroeger ‘lelijkste gebied’ van de regio.


Dit is bereikt in een economisch moeilijke tijd door politieke leiders en investeerders met visie die het mogelijk maakten grote dagattracties te bouwen (GaiaZoo, Snowworld), natuur aan te leggen (Park Gravenrode), wandel- en fietsroutes te ontwikkelen, een cultureel klimaat te creëren (Pinkpop, Cultura Nova), het mijnverleden te koesteren en betrokkenheid te zoeken bij de inwoner door het aantrekken van vrijwilligers en nadrukkelijk over de grenzen heen te durven kijken naar onze buurlanden. Daarbij heeft de ontwikkeling van Parkstad Limburg het korte bestemmingstoerisme naar Zuid-Limburg doen toenemen omdat het gebied aantrekkelijker is geworden voor de toerist en recreant.


Carmacal – Innovation Award

Carmacal is wereldwijd de enige carbon calculator die in staat is de ecologische voetafdruk te berekenen voor zowel airline/aircraft combinations per route, als ook de voetafdruk voor 500.000 accommodaties in de hele wereld. Dat betekent dat tour operators de ecologische voetafdruk voor pakketreizen veel beter kunnen berekenen dan eerder en met de tool deze ook meer efficiënt kunnen maken ten aanzien van milieuaspecten. Meer weten over Carmacal? Lees dan hier het artikel dat Paul Peeters en Eke Eijgelaar in het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 schreven.


"Uit maar liefst 157 nationale en internationale inzendingen is onze carbon calculator, waarmee reisondernemingen nauwkeurig de CO2-vakantievoetafdruk kunnen meten, door een internationale 20-koppige jury gekozen tot het beste initiatief van de wereld. En natuurlijk zijn wij daar apetrots op”, zegt vanuit Dallas een opgetogen Frank Oostdam, directeur ANVR.


Oostdam en ANVR-manager duurzaam toerisme Gerben Hardeman mochten namens de NHTV en tal van andere met de brancheorganisatie samenwerkende partners de prijs hoogstpersoonlijk in ontvangst nemen. "Wij verwachten dat er vanuit nationale en internationale reisondernemers voor deze voor de wereld unieke vakantievoetafdruk-calculator veel belangstelling bestaat, omdat deze calculator ook internationaal is te gebruiken. Reisondernemingen kunnen hiermee de reis zo samen stellen dat deze zo min mogelijk effect heeft op het klimaat”, aldus een enthousiaste Oostdam.

De ontwikkeling van deze calculator is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met NHTV internationaal hoger onderwijs Breda, Climate Neutral Group, Hogeschool Zeeland, Eceat, iBuildings, ANVR en tal van andere toeristische bedrijven.

Link: http://www.wttc.org/tourism-for-tomorrow-awards/winners-and-finalists-2016/
Trefwoorden: beleid, duurzaam toerisme, co2, limburg, gebiedsontwikkeling

CELTH



||| Nieuws |||

04/04/25
ANWB geeft fietsroute cadeau aan jarig Amsterdam
Ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Amsterdam geeft de ANWB een speciale fietsroute cadeau aan de hoofdstad.
03/04/25
Slagharen zet stap vooruit in duurzaamheid met nieuwe statiegeldmachines
Slagharen zet met het plaatsen van statiegeldmachines een belangrijke stap richting een duurzamer en schoner park.
03/04/25
Ruim 72.000 downloads voor Bloesemalert-app
De gratis Bloesemalert-app, een initiatief van Stichting Bureau Toerisme is een populaire app in de categorie reizen in Nederland.
03/04/25
Exclusief voor leden
Keukenhof rondvaartboot in Amsterdamse grachten
Amsterdam is een nieuwe toeristische attractie rijker: de Keukenhof-rondvaartboot. Deze unieke, volledig elektrische boot, versierd met de kleurrijke bloemenpracht van de Keukenhof, is het resultaat van een samenwerking tussen Keukenhof en Lovers Canal Cruises.
03/04/25
Transavia breidt uit met nieuwe routes in 2025
Transavia is gestart met de uitbreiding van vluchten vanaf Amsterdam en Rotterdam The Hague Airport.
03/04/25
Nederlanders gillen steeds harder in achtbanen, blijkt uit onderzoek Europa-Park
Nederlanders stappen steeds vaker in een achtbaan en gillen daarbij ook steeds harder. Dat blijkt uit recent onderzoek van Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland.
03/04/25
Exclusief voor leden
Zes miljoen bezoeken aan Nederlandse kastelen, historische buitenplaatsen en landgoederen
Nederlandse kastelen, historische buitenplaatsen en landgoederen hebben in 2024 ondanks het slechte weer in het voorjaar meer bezoekers getrokken.
03/04/25
Brabant wil anders kijken, anders denken en anders doen
De Van Gogh Sites Foundation, Van Gogh Village Nuenen, Van Gogh Etten-Leur, Van Gogh Nationaal Park en Van Gogh Homeland hebben een gezamenlijke ambitie gepresenteerd. Daartoe hebben ze een convenant gesloten. Half april start al de eerste gezamenlijke campagne: Tegel eruit, maaltijd erin!

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...