Geplaatst op: 08-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Parkstad en Carmacal vallen internationaal in de prijzen

Parkstad en Carmacal vallen internationaal in de prijzen
Nederland is aardig in de prijzen gevallen bij de Tourism for Tomorrow Awards van de World Travel & Tourism Council (WTTC). Ons land wist maar liefst twee van de vijf awards in de wacht te slepen. Parkstad Limburg werd eerste in de categorie Destinations en de Carmacal Carbon Calculator in de categorie Innovation.


De prijs wordt toegekend door een internationale onafhankelijke jury die de kandidaten in drie rondes beoordeelt en ook een werkbezoek aan de kandidaten brengt. Dit jaar hebben 36 juryleden 60 dagen in het werkveld doorgebracht om een afgewogen oordeel te kunnen geven. David Scowsill, president en CEO van de WTTC ziet de winnaars als inspirerende voorbeelden voor de toeristische sector die bovendien een lange termijn visie op de toekomst hebben: "In een wereld met krimpende natuurlijke voorraden en een toenemende druk op cultureel erfgoed en lokale tradities zijn deze organisaties het levende bewijs dat toerisme goed kan doen. Deze organisaties tonen echt leiderschap.”


Parkstad Limburg – Destination Award

Parkstad Limburg heeft een succesvolle transitie doorgemaakt van een een voormalig mijngebied naar een toeristische bestemming. Het project bewijst dat een lelijke regio mooi kan worden op haar eigen manier met accenten op de juiste plekken. Overheden, ondernemers, inwoners en de VVV werkten intensief & vastberaden samen en ontwikkelden in 15 jaar tijd een toeristische bestemming van formaat. Met een omzet in 2015 van € 368 miljoen en 5.800 nieuwe fulltime banen. In 2015 werd 29% van de totale toeristische omzet van Zuid-Limburg zelfs gerealiseerd door dit vroeger ‘lelijkste gebied’ van de regio.


Dit is bereikt in een economisch moeilijke tijd door politieke leiders en investeerders met visie die het mogelijk maakten grote dagattracties te bouwen (GaiaZoo, Snowworld), natuur aan te leggen (Park Gravenrode), wandel- en fietsroutes te ontwikkelen, een cultureel klimaat te creëren (Pinkpop, Cultura Nova), het mijnverleden te koesteren en betrokkenheid te zoeken bij de inwoner door het aantrekken van vrijwilligers en nadrukkelijk over de grenzen heen te durven kijken naar onze buurlanden. Daarbij heeft de ontwikkeling van Parkstad Limburg het korte bestemmingstoerisme naar Zuid-Limburg doen toenemen omdat het gebied aantrekkelijker is geworden voor de toerist en recreant.


Carmacal – Innovation Award

Carmacal is wereldwijd de enige carbon calculator die in staat is de ecologische voetafdruk te berekenen voor zowel airline/aircraft combinations per route, als ook de voetafdruk voor 500.000 accommodaties in de hele wereld. Dat betekent dat tour operators de ecologische voetafdruk voor pakketreizen veel beter kunnen berekenen dan eerder en met de tool deze ook meer efficiënt kunnen maken ten aanzien van milieuaspecten. Meer weten over Carmacal? Lees dan hier het artikel dat Paul Peeters en Eke Eijgelaar in het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 schreven.


"Uit maar liefst 157 nationale en internationale inzendingen is onze carbon calculator, waarmee reisondernemingen nauwkeurig de CO2-vakantievoetafdruk kunnen meten, door een internationale 20-koppige jury gekozen tot het beste initiatief van de wereld. En natuurlijk zijn wij daar apetrots op”, zegt vanuit Dallas een opgetogen Frank Oostdam, directeur ANVR.


Oostdam en ANVR-manager duurzaam toerisme Gerben Hardeman mochten namens de NHTV en tal van andere met de brancheorganisatie samenwerkende partners de prijs hoogstpersoonlijk in ontvangst nemen. "Wij verwachten dat er vanuit nationale en internationale reisondernemers voor deze voor de wereld unieke vakantievoetafdruk-calculator veel belangstelling bestaat, omdat deze calculator ook internationaal is te gebruiken. Reisondernemingen kunnen hiermee de reis zo samen stellen dat deze zo min mogelijk effect heeft op het klimaat”, aldus een enthousiaste Oostdam.

De ontwikkeling van deze calculator is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met NHTV internationaal hoger onderwijs Breda, Climate Neutral Group, Hogeschool Zeeland, Eceat, iBuildings, ANVR en tal van andere toeristische bedrijven.

Link: http://www.wttc.org/tourism-for-tomorrow-awards/winners-and-finalists-2016/
Trefwoorden: beleid, duurzaam toerisme, co2, limburg, gebiedsontwikkeling

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...