Geplaatst op: 12-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toeristisch Limburg maakt reclame op kusttram

Toeristisch Limburg maakt reclame op kusttram

Het is een beetje ondeugende reclamecampagne, die van Toerisme Limburg vzw. Ze gaan de toeristen niet werven op hun woonadres maar op het vakantieadres van de vorige vakantie, aan de Vlaamse kust. Je moet maar durven!


Dit jaar pendelt een ‘Limburgse kusttram’ tussen Knokke en De Panne. Die moet lokale bewoners, dag- en verblijfstoeristen inspireren om een vakantie in Limburg te boeken. "Limburg is het hele jaar door een ideale dichtbijbestemming. Waar beter die boodschap overbrengen dan aan de Belgische Kust, waar de mensen openstaan voor nieuwe vakantieprikkels”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed én voorzitter van Toerisme Limburg vzw.


68 kilometer reclame

De tramlijn tussen Knokke en De Panne is met 68 haltes en 67 km, het langste aaneengesloten tramtraject ter wereld. Van april tot eind december kleurt de tramlijn Limburgs. De kusttram staat volledig in het teken van onze provincie als vakantiebestemming. De slogan ‘Even weg? Altijd Limburg’ en de Vakantiegids Limburg komen duidelijk in beeld. Het middenpaneel, een billboard van 28 m2 wordt afwisselend ingenomen door partners van Toerisme Limburg.


Instroom aan toeristen verder verhogen

"Het is voor het eerst dat Toerisme Limburg vzw maandenlang de kusttram inschakelt om Limburg te promoten”, zegt Igor Philtjens. "We doen dit natuurlijk in de eerste plaats om de instroom aan toeristen verder te verhogen. Toerisme blijft voor Limburg een speerpuntsector. Meer toeristen betekent meer omzet in de economie van de vrije tijd, meer rendement voor de ondernemers en dus meer jobs voor Limburgers. Jobs die niet delokaliseerbaar zijn. Daarom zijn we continu op zoek naar creatieve manieren om nieuwe toeristen aan te trekken.”


Open voor vakantieprikkels

De keuze voor de kusttram is volgens Toerisme Limburg logisch. West-Vlamingen zijn al enkele jaren de belangrijkste Limburgse doelgroep op het vlak van aankomsten en verblijfstoerisme. Bovendien telt de kust het hele jaar door een hoge concentratie aan dag- en verblijfstoeristen. "De promotie is gestart in de paasvakantie. Vanaf dan stromen er duizenden mensen naar de kust: Belgen, Nederlanders, Duitsers … Allemaal potentiële toeristen voor een verblijf in Limburg. Bovendien zijn al die bezoekers in vakantiestemming en staan ze open voor nieuwe vakantieprikkels. We inspireren ze graag om onze provincie te leren kennen.”


Samenwerking met publieke partners

Voor deze promotiestunt werkt Toerisme Limburg samen met diverse publieke partners. Alle Limburgse steden en gemeenten kregen via het participatieplatform de kans om mee in te tekenen op deze bewegende billboard. De eerste maand zet Heusden-Zolder ZLDR LUCHTFABRIEK in de kijker, de belevingsvolle indoor erfgoedwandeling in het voormalige ophaalgebouw van de mijn. Ook Lommel, Genk, Sint-Truiden en Hasselt stapten in. Igor Philtjens: "Vorig jaar lanceerden we een nieuw samenwerkingsmodel voor de sector. Door te participeren kunnen de partners een veel groter publiek bereiken dan wanneer ze individueel communiceren. Zo verhogen we samen de slagkracht en kunnen we Limburg als sterk toeristisch product neerzetten. De kusttram is hiervan een mooi voorbeeld.”


365-dagenseizoen

Dat de campagne meer dan negen maanden loopt, is een bewuste keuze. Toerisme Limburg vzw levert al langer inspanningen om haar toeristisch seizoen gevoelig uit te breiden. "We focussen op meer toeristen, verspreid over het hele jaar. Op die manier willen we een toeristische overrompeling op piekmomenten vermijden. Dat zou ten koste gaan van onze grootste troeven: de landschappen, de rust, de gastvrijheid, het comfort op ons fietsroutenetwerk. Daarom mikken we bewust op een 365-dagenseizoen. Zo is de nazomer in Limburg steeds meer in trek. Het is dan ook een ideaal seizoen voor wandelingen en fietstochten”, besluit Igor Philtjens.

Topics:Marketing
Trefwoorden: toerisme, marketing

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...