Resultaten carboncalculator op websites reisorganisaties
De carbon calculator Carmacal van ANVR
en NHTV staat de laatste week behoorlijk in het nieuws. Met deze calculator kan nauwkeurig de
vakantievoetafdruk van zowel losse reisonderdelen als pakketreizen
worden berekend. Vorige week won Carmacal de Tourism for Tomorrow
Awards van de World Travel & Tourism Council (WTTC) en vanmorgen
opende de Volkskrant met het nieuws dat de calculator gaat worden
gebruikt op de websites en in de brochures van reisaanbieders. De
calculator wordt nu alleen intern door touroperators toegepast om hun
reizen milieuvriendelijker te maken.
Volgens manager duurzaam toerisme
Gerben Hardeman van de ANVR gaat de komende maanden worden onderzocht
hoe de beschikbare informatie effectief kan worden gebruikt. "Het
ideaal is dat consumenten hun vakantievoetafdruk zelf kunnen
uitrekenen op een app of website. Maar zover zijn we helaas nog lang
niet. Achter de schermen onderzoeken we met een groep reisbedrijven
hoe we de consument het best kunnen informeren over de informatie die
we hebben”, aldus Hardeman in de Volkskrant. De calculator is uniek
omdat deze rekening houdt met het gebruikte vliegtuigtype en ook de
milieubelasting van verblijfsaccommodaties in kaart brengt.
Bij het artikel in de Volkskrant staat ook een poll waar lezers wordt gevraagd of ze hun keuze straks laten afhangen van de hoeveelheid klimaatschade die een geplande vakantie aanricht. De resultaten zijn helaas niet bemoedigend. Slechts 32% van de 1.024 stemmers zou hun vakantiekeuze door klimaatschade laten beïnvloeden. Het lijkt zo nog een lange weg te gaan voor het klimaat waarbij we ons ook moeten realiseren dat een derde wel rekening met het klimaat wil houden. Dat zouden voor de Nederlandse markt bijna 12 miljoen vakanties zijn die milieuvriendelijker worden.
De calculator is ontwikkeld in het CELTH-project Carmacal door NHTV, ANVR, Hogeschool Zeeland, Climate Neutral Group, ECEAT, iBuildings en zestien touroperators.
Een overzicht van artikelen over Carmacal op het NRIT Media Vrijetijdsplatform:
Link: http://www.cstt.nl/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, reisbranche, touroperators, ecologische voetafdruk, CO2
|
|
28/11/24
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
|
28/11/24
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
|
28/11/24
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
|
26/11/24
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
|
26/11/24
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
|
25/11/24
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
|
25/11/24
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
|
25/11/24
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
|
|
29/11/24 t/m 30-11-24
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
|
03/12/24
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
|
|