Geplaatst op: 21-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

NBTC Holland Marketing en provincies trekken samen op in HollandCity strategie

NBTC Holland Marketing en provincies trekken samen op in HollandCity strategie
NBTC Holland Marketing heeft gisteren op haar partnerdag in Leiden een samenwerking met de Nederlandse provincies bezegeld. Dat deden zij door gezamenlijk op een rode knop te drukken waarna het thema Holland Cities, stories to connect werd gepresenteerd.


NBTC ziet in haar HollandCity strategie Nederland als één grote stad met verschillende districten die door verhaallijnen worden verbonden. Met die verhaallijnen moeten toeristen worden verleid ook andere plekken van Nederland te bezoeken. Dat past erg goed in het streven van NBTC naar een duurzame groei van het toerisme. "Investeer in autonome aantrekkingskracht van de regio's en ga niet alleen op de bagagedrager van Amsterdam zitten”, zei NBTC-directeur Jos Vranken op de drukbezochte bijeenkomst.


Samen nieuwe verhaallijnen ontwikkelen

De provincies gaan samen met NBTC nieuwe verhaallijnen ontwikkelen en laden. HollandCity wordt daarbij het kompas voor de transformatie en een belangrijk instrument om uit te stijgen boven lokale en regionale belangen. Daarbij is cofinanciering van rijk en provincies essentieel om zelf toeristisch Nederland te kunnen programmeren.


In 2015 werd de verhaallijn Van Gogh geïntroduceerd bij de internationale bezoekers. Met succes! Door deze verhaallijn zijn Amsterdam met het van Gogh Museum, de regio Arnhem met het Kröller-Müller Museum en Brabant, waar hij geboren is en opgroeide met elkaar verbonden. Nieuwe verhaallijnen zijn ‘Nederland Waterland’ en ‘Mondriaan tot Dutch Design’ die naar verwachting in 2016 worden geïntroduceerd. Verder wordt er gewerkt aan verhaallijnen ‘Hanzesteden’, ‘Castles and Countryhouses’, ‘Gouden Eeuw’ en ‘Dutch Cuisine’. Een verhaallijn rondom het thema ‘Bloemen’ volgt later.



Een eerste belangrijke stap

Vorig jaar presenteerde NBTC haar nieuwe Holland Branding & Marketing Strategie waar voor het eerst werd ingezet op een duurzame groei van het toerisme. Spreiding in tijd en ruimte werd het devies voor de komende jaren. Waar NBTC in het verleden in het buitenland de kaarten vooral op de Holland-iconen de steden en de kust  zette, krijgen nu ook andere parels van Nederland een plaats in de etalage. Om die verhaallijnen visueel te ondersteunen werd vorig jaar al een metrokaart van Nederland met de diverse verhaallijnen geïntroduceerd. Met het aanhaken van de provincies worden deze verhaallijnen ook in de regio verankerd en trekken NBTC en provincies samen op. "Vandaag is een eerste belangrijkste stap en we roepen iedereen op om de verhaallijnen tot leven te brengen”, verwoordde één van de gedeputeerden het algemene gevoelen treffend.


NBTC wil toerisme in goede banen leiden

Was NBTC-directeur Jos Vranken vorig jaar nog voorzichtiger in het debat rond de drukte op bepaalde toeristische hotspots, nu was hij veel uitgesprokener. Aan de ene kant hekelde hij het soms ongenuanceerde en populistische debat maar zag ook wel de urgentie om de groei van het toerisme en het debat in goede banen te leiden. "We willen ruimte bieden aan groei die recht doet aan zowel toeristen als bewoners”, zei hij in Leiden. "Dat moeten we doen door ruimte en richting te geven aan de groei om de potentie van Nederland te verzilveren.” Verder kondigde Vranken aan het balansdebat actief te gaan agenderen en riep de aanwezigen op om een samenhangend en nationaal toeristisch beleid te ontwikkelen.





Link: http://www.nbtc.nl/nl/homepage/hollandmarketing/hollandcity.htm
Trefwoorden: inkomend toerisme, marketing, spreiding, provincies

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...