Geplaatst op: 29-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederland toerisme groeit onwaarschijnlijk hard in 1e kwartaal

Nederland toerisme groeit onwaarschijnlijk hard in 1e kwartaal

Het Nederlands toerisme is in het eerste kwartaal van 2016 onwaarschijnlijk hard gegroeid. Ons land kreeg maar liefst 700 duizend extra toeristen te verwerken. Een groei van 11%. In Nederlandse logiesaccommodaties verbleven in het eerste kwartaal 7,1 miljoen gasten die er 15,8 miljoen overnachtingen doorbrachten. Niet al die toeristen kwamen in Amsterdam terecht, hotels in de hoofdstad zagen 211 duizend nieuwe toeristen, een groei van 15%. Dat blijkt uit nieuwe maar voorlopige cijfers van het CBS die worden ondersteund door boekingscijfers van Trivago en Expedia die ook een sterk toegenomen belangstelling voor Nederland zien.


De sterke groei is opmerkelijk, sinds de herziening van de statistiek in 2012 is de groei in het eerste kwartaal nog nooit zo sterk geweest. Ook in andere kwartalen was de groei het afgelopen jaar niet zo sterk.


Tabel 1 Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, groei 1e kwartaal

2012-2013

0%

2013-2014

7%

2014-2015

4%

2015-2016

11%

Bron: CBS


Tabel 2 Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, groei 2015 vs 2014 naar kwartaal

1e kwartaal

4%

2e kwartaal

3%

3e kwartaal

4%

4e kwartaal

6%

Bron: CBS


Relevantie 1e kwartaal

Het eerste kwartaal is overigens voor het totale toerisme met een aandeel van 17% het minst belangrijke. De populairste periode om Nederland te bezoeken is het 3e kwartaal (32% aandeel), gevolgd door het tweede kwartaal (29%) en het vierde kwartaal (22%).


Inkomend vs binnenlands toerisme

In het eerste kwartaal van 2016 groeide het inkomend toerisme significant harder dan het binnenlands toerisme. Het aantal Nederlandse gasten in logiesaccommodaties groeide met 7% naar 4,0 miljoen, het aantal buitenlandse gasten met 17% naar 3,0 miljoen. 


Figuur 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, 1e kwartaal, x 1 000

Bron: CBS


Naar logiestype

De meeste nieuwe gasten verbleven in hotels (618 duizend), een groei van 13%. De verblijfsrecreatie wist slechts 81 duizend nieuwe gasten (+5%) aan te trekken. De verblijfsrecreatie verloor terrein op de binnenlandse markt (-1%) maar groeide sterk op de buitenlandse markt (+28%). Toch hebben hier nog steeds de meeste gasten (74%) de Nederlandse nationaliteit.


Naar bestemming

In het eerste kwartaal verblijft 76% van alle gasten in hotels, 5,4 miljoen. Daarom kijken we voor wat betreft bestemming binnen Nederland alleen naar dit segment. Van alle nieuwe hotelgasten (618 duizend) komt een meerderheid, 211 duizend (aandeel 34%, groei 15%) in Amsterdam terecht. Ook Rotterdam (28 duizend, groei 13%) en Den Haag (23 duizend, 14% groei) pikken van de steden nog een graantje van de groei mee. Naar landsdeel bezien valt niet verrassend de sterkste groei in West-Nederland (416 duizend extra toeristen, groei 13%). Procentueel groeide het toerisme het sterkst in Noord-Nederland dat 25% groeide en 72 duizend nieuwe toeristen wist te werven. In de provincies zien we een sterk wisselend beeld met ook indrukwekkende groeicijfers. Hier is de groei van Noord-Holland ook zonder Amsterdam absoluut gezien het sterkst (+89 duizend).


Tabel 3 Hotelgasten in Nederlandse logiesaccommodaties, groei 1e kwartaal 2015-2016 naar provincie

2016 (x 1 000)

groei abs (x 1 000)

groei %

Friesland

150

40

36%

Drenthe

89

13

17%

Overijssel

223

40

22%

Flevoland

41

2

5%

Gelderland

414

62

18%

Utrecht

267

23

9%

Noord-Holland

2.384

300

14%

Zuid-Holland

788

69

10%

Zeeland

155

24

18%

Noord-Brabant

411

25

6%

Limburg

342

342

0%

Nederland

5.381

618

13%


Ook Expedia en Trivago zien sterke groei
Tussen november 2015 en mei 2016 zag Expedia het aantal boekingen voor hotelovernachtingen in Nederland met 109,64 procent toenemen, meldt NU.nl. Ook Trivago zag de interesse voor Nederlandse hotels in de eerste helft van 2016 met 160 procent stijgen ten opzichte van drie jaar eerder.
Trefwoorden: toerisme, onderzoek, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, provincies

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     





       

       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    27/01/25
    Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
    De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
    27/01/25
    Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
    Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
    24/01/25
    Commissie voor natuurherstel opgericht
    Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
    24/01/25
    Positief oordeel over drie Limburgse musea
    Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
    24/01/25
    Perspectieven op internationalisering in Uncover
    We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
    24/01/25
    Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
    De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
    24/01/25
    Exclusief voor leden
    Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
    Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
    24/01/25
    Marketing Groningen maakt camperroute
    Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

    ||| Agenda |||

    27/01/25
    27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
    Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
    29/01/25
    29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
    Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
    06/02/25 t/m 10-02-25
    06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
    HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
    12/02/25 t/m 13-02-25
    12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
    Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
    11/03/25
    11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
    Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...