Nederland toerisme groeit onwaarschijnlijk hard in 1e kwartaal
Het Nederlands
toerisme is in het eerste kwartaal van 2016 onwaarschijnlijk hard gegroeid. Ons
land kreeg maar liefst 700 duizend extra toeristen te verwerken. Een groei van
11%. In Nederlandse logiesaccommodaties verbleven in het eerste kwartaal 7,1
miljoen gasten die er 15,8 miljoen overnachtingen doorbrachten. Niet al die
toeristen kwamen in Amsterdam terecht, hotels in de hoofdstad zagen 211 duizend
nieuwe toeristen, een groei van 15%. Dat blijkt uit nieuwe maar voorlopige
cijfers van het CBS die worden ondersteund door boekingscijfers van Trivago en Expedia die ook een sterk toegenomen belangstelling voor Nederland zien.
De sterke groei is opmerkelijk, sinds de herziening van de
statistiek in 2012 is de groei in het eerste kwartaal nog nooit zo sterk
geweest. Ook in andere kwartalen was de groei het afgelopen jaar niet zo sterk.
2012-2013 | 0% |
2013-2014 | 7% |
2014-2015 | 4% |
2015-2016 | 11% |
Bron: CBS
Tabel 2 Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, groei 2015 vs 2014 naar kwartaal
1e kwartaal | 4% |
2e kwartaal | 3% |
3e kwartaal | 4% |
4e kwartaal | 6% |
Bron: CBS
Relevantie 1e kwartaal
Het eerste kwartaal is overigens voor het totale toerisme met een aandeel van 17% het minst belangrijke. De populairste periode om Nederland te bezoeken is het 3e kwartaal (32% aandeel), gevolgd door het tweede kwartaal (29%) en het vierde kwartaal (22%).
Inkomend vs binnenlands toerisme
In het eerste kwartaal van 2016 groeide het inkomend
toerisme significant harder dan het binnenlands toerisme. Het aantal
Nederlandse gasten in logiesaccommodaties groeide met 7% naar 4,0 miljoen, het
aantal buitenlandse gasten met 17% naar 3,0 miljoen.
Figuur 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, 1e kwartaal, x 1 000
Bron: CBS
Naar logiestype
De meeste nieuwe gasten verbleven in hotels (618 duizend), een groei van 13%. De verblijfsrecreatie wist slechts 81 duizend nieuwe gasten (+5%) aan te trekken. De verblijfsrecreatie verloor terrein op de binnenlandse markt (-1%) maar groeide sterk op de buitenlandse markt (+28%). Toch hebben hier nog steeds de meeste gasten (74%) de Nederlandse nationaliteit.
Naar bestemming
In het eerste kwartaal verblijft 76% van alle gasten in hotels, 5,4 miljoen. Daarom kijken we voor wat betreft bestemming binnen Nederland alleen naar dit segment. Van alle nieuwe hotelgasten (618 duizend) komt een meerderheid, 211 duizend (aandeel 34%, groei 15%) in Amsterdam terecht. Ook Rotterdam (28 duizend, groei 13%) en Den Haag (23 duizend, 14% groei) pikken van de steden nog een graantje van de groei mee. Naar landsdeel bezien valt niet verrassend de sterkste groei in West-Nederland (416 duizend extra toeristen, groei 13%). Procentueel groeide het toerisme het sterkst in Noord-Nederland dat 25% groeide en 72 duizend nieuwe toeristen wist te werven. In de provincies zien we een sterk wisselend beeld met ook indrukwekkende groeicijfers. Hier is de groei van Noord-Holland ook zonder Amsterdam absoluut gezien het sterkst (+89 duizend).
Tabel 3 Hotelgasten in Nederlandse logiesaccommodaties, groei 1e kwartaal 2015-2016 naar provincie
2016 (x 1 000) | groei abs (x 1 000) | groei % | |
Friesland | 150 | 40 | 36% |
Drenthe | 89 | 13 | 17% |
Overijssel | 223 | 40 | 22% |
Flevoland | 41 | 2 | 5% |
Gelderland | 414 | 62 | 18% |
Utrecht | 267 | 23 | 9% |
Noord-Holland | 2.384 | 300 | 14% |
Zuid-Holland | 788 | 69 | 10% |
Zeeland | 155 | 24 | 18% |
Noord-Brabant | 411 | 25 | 6% |
Limburg | 342 | 342 | 0% |
Nederland | 5.381 | 618 | 13% |
Ook Expedia en Trivago zien sterke groei
Tussen november 2015 en mei 2016 zag Expedia het aantal boekingen voor hotelovernachtingen in Nederland met 109,64 procent toenemen, meldt NU.nl. Ook Trivago zag de interesse voor Nederlandse hotels in de eerste helft van 2016 met 160 procent stijgen ten opzichte van drie jaar eerder.