Geplaatst op: 29-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederland toerisme groeit onwaarschijnlijk hard in 1e kwartaal

Nederland toerisme groeit onwaarschijnlijk hard in 1e kwartaal

Het Nederlands toerisme is in het eerste kwartaal van 2016 onwaarschijnlijk hard gegroeid. Ons land kreeg maar liefst 700 duizend extra toeristen te verwerken. Een groei van 11%. In Nederlandse logiesaccommodaties verbleven in het eerste kwartaal 7,1 miljoen gasten die er 15,8 miljoen overnachtingen doorbrachten. Niet al die toeristen kwamen in Amsterdam terecht, hotels in de hoofdstad zagen 211 duizend nieuwe toeristen, een groei van 15%. Dat blijkt uit nieuwe maar voorlopige cijfers van het CBS die worden ondersteund door boekingscijfers van Trivago en Expedia die ook een sterk toegenomen belangstelling voor Nederland zien.


De sterke groei is opmerkelijk, sinds de herziening van de statistiek in 2012 is de groei in het eerste kwartaal nog nooit zo sterk geweest. Ook in andere kwartalen was de groei het afgelopen jaar niet zo sterk.


Tabel 1 Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, groei 1e kwartaal

2012-2013

0%

2013-2014

7%

2014-2015

4%

2015-2016

11%

Bron: CBS


Tabel 2 Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, groei 2015 vs 2014 naar kwartaal

1e kwartaal

4%

2e kwartaal

3%

3e kwartaal

4%

4e kwartaal

6%

Bron: CBS


Relevantie 1e kwartaal

Het eerste kwartaal is overigens voor het totale toerisme met een aandeel van 17% het minst belangrijke. De populairste periode om Nederland te bezoeken is het 3e kwartaal (32% aandeel), gevolgd door het tweede kwartaal (29%) en het vierde kwartaal (22%).


Inkomend vs binnenlands toerisme

In het eerste kwartaal van 2016 groeide het inkomend toerisme significant harder dan het binnenlands toerisme. Het aantal Nederlandse gasten in logiesaccommodaties groeide met 7% naar 4,0 miljoen, het aantal buitenlandse gasten met 17% naar 3,0 miljoen. 


Figuur 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, 1e kwartaal, x 1 000

Bron: CBS


Naar logiestype

De meeste nieuwe gasten verbleven in hotels (618 duizend), een groei van 13%. De verblijfsrecreatie wist slechts 81 duizend nieuwe gasten (+5%) aan te trekken. De verblijfsrecreatie verloor terrein op de binnenlandse markt (-1%) maar groeide sterk op de buitenlandse markt (+28%). Toch hebben hier nog steeds de meeste gasten (74%) de Nederlandse nationaliteit.


Naar bestemming

In het eerste kwartaal verblijft 76% van alle gasten in hotels, 5,4 miljoen. Daarom kijken we voor wat betreft bestemming binnen Nederland alleen naar dit segment. Van alle nieuwe hotelgasten (618 duizend) komt een meerderheid, 211 duizend (aandeel 34%, groei 15%) in Amsterdam terecht. Ook Rotterdam (28 duizend, groei 13%) en Den Haag (23 duizend, 14% groei) pikken van de steden nog een graantje van de groei mee. Naar landsdeel bezien valt niet verrassend de sterkste groei in West-Nederland (416 duizend extra toeristen, groei 13%). Procentueel groeide het toerisme het sterkst in Noord-Nederland dat 25% groeide en 72 duizend nieuwe toeristen wist te werven. In de provincies zien we een sterk wisselend beeld met ook indrukwekkende groeicijfers. Hier is de groei van Noord-Holland ook zonder Amsterdam absoluut gezien het sterkst (+89 duizend).


Tabel 3 Hotelgasten in Nederlandse logiesaccommodaties, groei 1e kwartaal 2015-2016 naar provincie

2016 (x 1 000)

groei abs (x 1 000)

groei %

Friesland

150

40

36%

Drenthe

89

13

17%

Overijssel

223

40

22%

Flevoland

41

2

5%

Gelderland

414

62

18%

Utrecht

267

23

9%

Noord-Holland

2.384

300

14%

Zuid-Holland

788

69

10%

Zeeland

155

24

18%

Noord-Brabant

411

25

6%

Limburg

342

342

0%

Nederland

5.381

618

13%


Ook Expedia en Trivago zien sterke groei
Tussen november 2015 en mei 2016 zag Expedia het aantal boekingen voor hotelovernachtingen in Nederland met 109,64 procent toenemen, meldt NU.nl. Ook Trivago zag de interesse voor Nederlandse hotels in de eerste helft van 2016 met 160 procent stijgen ten opzichte van drie jaar eerder.
Trefwoorden: toerisme, onderzoek, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, provincies

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    17/12/25
    Exclusief voor leden
    Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
    Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
    17/12/25
    Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
    We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
    17/12/25
    Exclusief voor leden
    Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
    Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
    17/12/25
    Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
    De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
    17/12/25
    Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
    Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
    17/12/25
    Meer ouderen dan jongeren in Nederland
    Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
    16/12/25
    Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
    Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
    16/12/25
    VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
    Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

    ||| Agenda |||

    07/01/26 t/m 08-01-26
    07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
    De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
    08/01/26 t/m 11-01-26
    08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
    De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
    27/01/26 t/m 30-01-26
    27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
    12/02/26
    12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
    Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
    02/04/26
    02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
    Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...