Geplaatst op: 07-07-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Amsterdam scoort een 8,4 bij bezoekers

Amsterdam scoort een 8,4 bij bezoekers
Bron: Shutterstock

Amsterdam wordt door toeristen met een 8,4 hoog gewaardeerd. Dit blijkt uit het vierjaarlijkse bezoekersonderzoek van Amsterdam Marketing dat vandaag gepresenteerd wordt. In het vorige onderzoek lag de waardering nog op een 8,1. Ook de regio scoort goed, een 8,0.


Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van maar liefst 12.000 respondenten uit verschillende landen wereldwijd en laat zien wie de bezoekers zijn, wat ze besteden, doen en vinden van Amsterdam en de regio.


Ontevreden over prijzen

Bezoekers zijn nog steeds ontevreden over de hoge prijzen in Amsterdam. Hoewel de prijs-kwaliteitsverhouding ten opzichte van 2011 beter wordt gewaardeerd (+0,2), scoort het met een 7,1 nog steeds lager dan de meeste andere punten.


Bijna de helft bezoekers in Amsterdam afkomstig uit eigen land

In vergelijking met 2011 is het aantal bezoekers in Amsterdam met 15% gestegen en het aantal bezoekdagen bijna verdubbeld (+94%). In 2015 registreerde Amsterdam naar schatting 17 miljoen bezoekers die samen 139 miljoen bezoekdagen genereerden. Kortom: er komen meer mensen en ze blijven langer. Het onderzoek toont dat bijna de helft (45%) van de bezoekers in Amsterdam afkomstig is uit eigen land. Overigens groeit het inkomend toerisme een stuk sterker. Tussen 2012 en 2015 groeide het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam met 23% naar 10,6 miljoen. Nederlanders bleven in 2015 ruim 2 miljoen nachten in de hoofdstad slapen (+23%).


Kwart van de internationale bezoekers trekt de regio in

Bijna een kwart van de internationale bezoekers in Amsterdam trekt ook de regio in, bijvoorbeeld naar de Zaanse Schans, Edam of Haarlem. Bereikbaarheid van de attracties is daarbij bepalend voor hun keuze. Frans van der Avert, algemeen directeur Amsterdam Marketing: "Om de balans in de stad te waarborgen, stimuleren we al jaren een actieve spreiding van bezoekers, het is duidelijk dat dit zijn vruchten afwerpt.”


Museumbezoek nog steeds populair

Bezoekers blijven langer, komen vaker terug en besteden meer tijd aan cultuur in de stad dan in 2011. Museumbezoek is nog steeds ongekend populair: 79% van de Amsterdambezoekers gaat naar een museum. Met name Nederlanders blijven vaker overnachten, veelal bij familie of vrienden in de stad thuis.


Verblijfsbezoekers geven veel meer uit dan dagbezoekers

Toeristische verblijfsbezoekers in Amsterdam geven 72% meer uit dan dagbezoekers (exclusief accommodatie). Rekenen we de gemiddelde uitgaven voor de accommodatie (€54,82) mee, dan besteden toeristische verblijfsbezoekers €157,90 per dag per persoon, tegen € 59,77 voor een dagbezoeker. De totale bestedingen van deze groep zijn met 3% gestegen. Deze stijging komt door de hogere uitgaven voor de verblijfsaccommodatie, deze zijn namelijk met 10% gestegen ten opzichte van 2011. De overige uitgaven (exclusief accommodatie) zijn stabiel.

Trefwoorden: toerisme, dagbezoek, stedelijk toerisme, citytrips, amsterdam

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...