Geplaatst op: 27-07-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kortingsacties voor attractieparken ongekend populair

Kortingsacties voor attractieparken ongekend populair
Nieuwland / Shutterstock.com

Een entreeticket voor één van de zeven grootste Nederlandse attractieparken is gemiddeld 2,7% duurder geworden. Dat is flink meer dan de inflatie. Door online te bestellen, gebruik te maken van kortingsacties of zelf eten mee te nemen kunnen bezoekers geld besparen. Twee derde van de pretparkbezoekers (68%) maakt altijd of vaak gebruik van kortingsacties bij een bezoek aan een pretpark, zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag onder 57.200 respondenten per dag. Een gezin met kinderen spendeert in totaal gemiddeld ruim 100 euro aan een pretpark-uitstapje.


Entreeprijzen stijgen harder dan inflatie

Pretparken zijn het afgelopen jaar opnieuw in prijs gestegen. ING onderzocht de prijzen van de Efteling, Walibi, Slagharen, Toverland, Hellendoorn en Duinrell. Inmiddels kost een entreeticket voor één van de zeven grote parken aan het loket gemiddeld ruim 32 euro. Dat is bijna een euro meer dan vorig jaar. Deze prijsstijging van 2,7% is flink hoger dan de inflatie. Die ligt momenteel rond de 0,0%. Eén van de verklaringen voor de bovengemiddelde prijsstijging van pretparken is dat ze doorlopend investeren in nieuwe attracties om bezoekers een mooie ervaring te bezorgen. Deze investeringen willen zij natuurlijk op de één of andere manier terugverdienen. Zo verhoogde Walibi Holland de reguliere entreeprijs van 32,50 naar 35,50, maar konden bezoekers hiervoor wel de dit jaar nieuw geopende achtbaan ‘Lost Gravity’ trotseren.



Besparen door online te bestellen

Pretparkliefhebbers kunnen bij de meeste pretparken goedkoper uit zijn door online te bestellen. Bezoekers van de Efteling zijn online 10% goedkoper uit. Bij een bezoek aan Walibi Holland loont online bestellen nog meer: de entreeprijs valt dan ruim 20% lager uit. Bezoekers aan attractiepark Slagharen kunnen pas echt hun slag slaan als ze online hun ticket kopen: zij besparen maar liefst 30%. Hierbij dienen ze hun kaarten wel minimaal een week vooruit te bestellen. Het scheelt bezoekers niet alleen geld wanneer ze het entreebewijs op internet bestellen, maar ook tijd: ze hoeven immers minder lang of helemaal niet in de rij te staan bij de ingang. Ook voor de pretparken is het plezierig: zij hebben eerder hun geld binnen en kunnen een betere inschatting maken van verwachte bezoekersaantallen en hier bijvoorbeeld hun personeelsplanning op aanpassen.



Meerderheid maakt gebruik van kortingsacties

Pretparkbezoekers kunnen de entreeprijs verder drukken door op jacht te gaan naar één van de vele kortingsacties. Twee op de drie bezoekers (68%) maakt meestal of zelfs altijd gebruik van dit soort acties. Een kwart heeft nog nooit korting gekregen op het entreekaartje. Vrouwen weten de korting duidelijk beter te vinden dan mannen. Net als bij online bestellen hebben pretparken ook voordeel van de kortingsacties: deze zijn voor hen immers een marketinginstrument.


Dagje pretpark kost gezin ruim 100 euro per persoon

Met de entree is het kostenplaatje vanzelfsprekend nog niet compleet. Hier komen nog allerlei zaken bij, zoals eten en drinken, souvenirs, vervoerskosten en soms parkeerkosten. Voor een gezin met kinderen, de voornaamste doelgroep van pretparken, kost een bezoek in totaal ruim 100 euro, zo blijkt uit de Nibud Vakantiegeldenquete 2016. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat niet iedereen blij wordt van achtbanen en sprookjeskastelen, of de kosten simpelweg te hoog vindt: 38% van de gezinnen gaat nooit naar een pretpark.

Trefwoorden: attractieparken, prijzen, kortingsacties

CELTH



||| Nieuws |||

12/12/25
KLM wil dat vliegbelasting wordt geïnvesteerd in SAF
KLM steunt de oproep van het vandaag verschenen Wennink-rapport dat gericht is op het sterker maken van de Nederlandse economie in de komende tien jaar, ‘De route naar toekomstige welvaart’ dat de overheid investeert in een nationaal SAF-fonds. KLM ziet het als kans om meer duurzaam vliegen mogelijk te maken. Het vraagt zelfs om de opbrengsten van de vliegbelasting te investeren in SAF.
12/12/25
Exclusief voor leden
Eerste Corendon Courage Awards uitgereikt
Touroperator Corendon heeft op 11 december tijdens MASTERS EXPO de winnaars van de allereerste Corendon Courage Awards bekendgemaakt. Met deze nieuwe prijzen geeft Corendon een podium aan vijf bijzondere persoonlijkheden die uitblinken in moed en daadkracht in de categorieën Creative Artist, Sports, Fearless Founder, Impact Hero en de Oeuvre Award.
12/12/25
Exclusief voor leden
Zuidwestoever Sloterplas bij Meervaart wordt culturele hotspot
De gemeente Amsterdam zet een grote stap in de vernieuwing van het gebied bij theater Meervaart. Het huidige theatergebouw maakt plaats voor een moderne versie aan de zuidwestoever van de Sloterplas. Het plan moet van het gebied een bruisende culturele ontmoetingsplek maken.
12/12/25
Overnachten in All you need is love caravan
De originele caravan waarmee Robert ten Brink jarenlang geliefden verraste in het populaire tv-programma All You Need Is Love is vanaf vandaag te boeken voor een bijzondere overnachtingplek. De caravan wordt exclusief aangeboden via Vipio, het boekingsplatform voor bijzondere accommodaties.
11/12/25
Recreatie Verkiezingen 2025 voor Eugénie Touwen, Nienke Knuppe en Beerze Bulten
De winnaars van de Recreatie Verkiezingen 2025 zijn bekend. Tijdens de Dag van de Recreatie werden op 10 december de prijzen uitgereikt aan Eugénie Touwen (Medewerker van het Jaar), Nienke Knuppe (Beste Praktijkopleider) en Beerze Bulten (Beste Leerbedrijf).
11/12/25
Exclusief voor leden
Startsein beplanting recreatiegebied Bonnenpolder
Met een feestelijke starthandeling is op 5 december officieel het startsein gegeven voor de realisatie van het nieuwe natuurgebied in de Bonnenpolder in Hoek van Holland. Een mooi project voor het vakgebied omdat het ook de recreatiedruk verlicht.
11/12/25
Exclusief voor leden
Landal: grote gezelschappen boeken tijdens kertstvakantie
Landal ziet een duidelijke groei in boekingen rondom de kerstdagen, vooral onder grotere gezelschappen en multigeneratiefamilies met de hond.
11/12/25
Kasteel de Haar opent grootste openluchtbioscoop
Voor het vierde jaar op rij staat in het park van Kasteel de Haar het lichtspektakel “De Lumineuze Nachten” door. Het park wordt ’s avonds omgetoverd tot de grootste openluchtbioscoop van Nederland.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...