Meer overnachtingen van zakenreizigers
Het aantal zakelijke overnachtingen daalde tussen 2007 en 2009 met 2,6 miljoen overnachtingen, een afname van 16 procent. Sindsdien is het aantal zakelijke overnachtingen gegroeid, afgezien van een daling in 2012. In 2015 is het aantal overnachtingen weer op hetzelfde niveau als in 2008.
Kwart van de zakelijke overnachtingen in Amsterdam
Noord- en Zuid-Holland trekken met 9,8 miljoen overnachtingen in 2015 ruim de helft van de zakelijke bezoekers aan. Van de grote steden is Amsterdam met 4,5 miljoen overnachtingen koploper, op ruime afstand gevolgd door Rotterdam en Den Haag met ieder ongeveer 800 duizend overnachtingen. Zakelijke overnachtingen vinden vooral in de lente (april en mei) en najaar (september en oktober) plaats, terwijl de meeste recreatieve toeristen in de zomermaanden komen.
Buitenlandse zakenreizigers geven meer uit dan vakantiegangers
Buitenlandse zakenreizigers die in
Nederland overnachten geven volgens NBTC meer uit dan
vakantiereizigers. In 2015 gaf de gemiddelde buitenlandse
zakenreiziger 1 035 euro per trip uit, terwijl de doorsnee
vakantieganger 600 euro spendeerde. Zakelijke reizigers zoeken met
name de drie- en viersterrenhotels op. Van deze groep verbleef 81
procent in 2015 in hotels in dit segment, tegen 73 procent van de
vakantiegangers. In een op de vijf gevallen wordt een zakenreis
gecombineerd met een toeristisch uitstapje, zoals een museumbezoek of
excursie.
Meeste meerdaagse zakelijke reizigers komen uit het Verenigd Koninkrijk
In 2015 overnachtten volgens NBTC circa 3,8 miljoen buitenlandse zakenreizigers in Nederland. Van deze reizigers kwamen er ruim 700 duizend uit het Verenigd Koninkrijk, 405 duizend uit Duitsland en 390 duizend uit de Verenigde Staten. Naast een aantal Europese landen staan ook China en Japan in de top tien.
Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016
In het vandaag verschenen Trendrapport
toerisme, recreatie en vrije tijd 2016 zijn alle trends en
ontwikkelingen in één publicatie verzameld. Het rapport biedt een
actueel statistisch overzicht van vraag en aanbod en inzicht in voor
de vrijetijdssector relevante trends en innovaties. Dit rapport is
samengesteld door NRIT Media, NBTC Holland Marketing, CELTH (Centre
of Expertise Leisure, Toerisme & Hospitality) en CBS. Het Trendrapport is eenvoudig online te bestellen.