Geplaatst op: 01-12-2016

Nederlandse toerismesector moet vizier ook op buitenlandse gast richten

Het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd is verschenen

Nederlandse toerismesector moet vizier ook op buitenlandse gast richten
De Nederlandse toeristische sector staat voor grote uitdagingen. Het binnenlands toerisme stagneert al enige jaren tegenover een sterke groei van het inkomend toerisme. Dat betekent dat bedrijven nieuwe markten vooral in het buitenland moeten zoeken. Waar toeristische hotspots als de grote steden en de kust makkelijk de buitenlandse toerist weten te verleiden tot een bezoek aan ons land, moeten minder voor de hand liggende bestemmingen daarvoor hun product- en marketingketen herzien. Die overall-conclusie staat in het vandaag verschenen Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016 dat ook dit jaar tot stand kwam in samenwerking met de markt, het onderwijs en de overheid. NRIT Media, NBTC Holland Marketing, CELTH (Centre of Expertise Leisure, Toerisme & Hospitality) en CBS hebben in een intensieve samenwerking dit rapport samengesteld.


Inspelen op grote veranderingen

De totale branche beweegt zich op een mondiaal speelveld waar onveiligheid en onrust toeristenstromen sterk beïnvloeden. Zo had de vluchtelingencrisis een grote invloed op het Grieks en Turks toerisme en heeft toeristisch België nog steeds veel last van de recente aanslagen. Nederland is dergelijke gebeurtenissen bespaard gebleven maar ook binnenlandse ontwikkelingen hebben een grote invloed op het Nederlands toerisme.


We hebben dan wel de crisis achter ons gelaten maar dat vertaalt zich vooral in een groei van het aantal buitenlandse vakanties wat gepaard gaat met een afname van het aantal binnenlandse vakanties. Een sterke vergrijzing, waar ouderen na hun pensioen nog circa twintig jaar leven, beïnvloedt de vraag substantieel. Bedrijven in toerisme en recreatie zullen daarop een antwoord moeten vinden. Ook de toenemende groep nieuwe Nederlanders vraagt om een andere invulling van het vrijetijdsaanbod. Alsof dat nog niet genoeg is, zijn veel bedrijven naarstig op zoek naar de vraag hoe ze waarde voor de consument kunnen toevoegen omdat die consument de deeleconomie heeft omarmd en zelf in toenemende mate zijn vakantie- of vrijetijdspalet samenstelt. Op hetzelfde moment wordt van bedrijven een duurzame exploitatie verwacht in een markt die sterk op de laagste prijs of de hoogste korting is georiënteerd. Een overigens op en top transparante markt waar social media steeds meer de meningsvorming van de consument bepaalt.


Volop uitdagingen en dynamiek

Kortom, een branche met veel uitdagingen maar ook veel kansen die in het nieuwe Trendrapport in tal van trends en ontwikkelingen aan de orde komen. De belangrijkste trends en ontwikkelingen zijn niet te vangen in het totale volume van deze sector, maar juist in de verschillen tussen groepen, tijdelijke pieken en dalen, mogelijkheden die worden geboden door technologie, stimulering of juist begrenzing door politiek, de wijze waarop we samenleven en daarbij rekening houden met onze planeet, plus nog duizend en een dynamieken die onder en achter de markt spelen, en dan niet eens altijd in samenhang met elkaar. Zou je denken dat wereldwijde onrust en terroristische dreiging leidt tot het terugtrekken in de schulp en drastische gevolgen voor de sector, zien we juist meer saamhorigheid en wil men zich juist in de vrije tijd niet laten regeren door angst. Kunnen we met virtual reality voortaan net zo goed vanuit huis een vakantiegevoel ervaren, blijkt het juist ook te worden ingezet voor extra voorpret, een nog intensere beleving, en gaat men nog meer op zoek naar belevenissen én betekenissen in de ‘echte’ wereld. En waar milieubewegingen al jaren roepen dat we met te veel een te groot beroep doen op onze omgeving, en de politiek er ook maar beperkt stappen in kon zetten, lijkt nu opeens van onderaf een roep om een duurzamer wereld door generatie Y wel tot verandering aan te gaan zetten.


Feiten en cijfers

Net als het jaar ervoor ging 80 procent van de Nederlanders in 2015 op vakantie, vaak meer dan één keer. De vakantieparticipatie zit daarmee in de Europese top. Iets minder dan de helft van de vakanties wordt in eigen land doorgebracht. De populairste bestemming voor lange buitenlandse vakanties was Frankrijk, in 2014 was Duitsland nog nipt favoriet.


De toerismesector wordt, mede door de groei van het inkomend toerisme, steeds belangrijker voor de Nederlandse economie. In 2015 was de sector goed voor bijna 73 miljard euro aan toeristische bestedingen en 3,8 procent van het bruto binnenlands product, vijf jaar eerder was dat nog 3 procent. Vooral het inkomend toerisme is gegroeid. Buitenlandse toeristen gaven in 2015 bijna 20 miljard euro in ons land uit, ruim 13 procent meer dan in 2014. Het binnenlands toerisme is nog steeds een stuk groter dan het inkomend toerisme maar groeit minder sterk: de bestedingen namen met 2,6 procent toe en het aantal overnachtingen met 1,4 procent.


Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016

In dit Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd leveren we veel bouwstenen in de vorm van recente (statistische) ontwikkelingen, trends, innovaties die bedrijven kunnen helpen bij het bepalen van het toekomstig pad. We proberen de voornaamste ontwikkelingen elk jaar in samenhang te presenteren in dit rapport. Ook bij dit proces leggen we verbindingen binnen de sector. Een sector die, zo blijkt uit vorig jaar uitgevoerd onderzoek, het Trendrapport zeer waardeert. Het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd is via de store op www.nritmedia.nl eenvoudig te bestellen.


Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ton Vermeulen via ton@nrit.nl of 06 27 21 93 97. Het Trendrapport wordt jaarlijks samengesteld door CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en NRIT Media. CBS heeft vandaag in het kader van het verschijnen van het Trendrapport het persbericht Toename aantal overnachtingen van zakenreizigers online gepubliceerd.

Trefwoorden: trends, toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
25/12/24
Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
24/12/24
Exclusief voor leden
Meer Nederlanders kiezen voor vroeg boeken van vakantie
Een kwart van de Nederlanders heeft al een vakantie voor 2025 geboekt. Ook wil 39% van de reizigers die nog moet boeken dit in het vroegboekseizoen doen. Dat meldt de VakantieDiscounter na onderzoek onder 2.125 reizigers.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...