Geplaatst op: 10-01-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Meer Nederlanders met vakantie in 2016

Forse klappen voor Turkije en Griekenland

Meer Nederlanders met vakantie in 2016
Bron: Shutterstock
Na eerdere jaren van krimp is het aantal vakanties van Nederlanders in 2016 weer gegroeid. De groei zat vooral in de binnenlandse vakanties (+3%), het aantal buitenlandse vakanties liep na een kleine groei in 2015 vorig jaar terug (-1%). Griekenland en Turkije zagen een derde minder Nederlandse toeristen. Vooral Spanje, Italië en Portugal profiteerden. Voor dit jaar wordt een verdere groei van het totaal aantal vakanties verwacht. Ten opzichte van 2015 zijn de totale vakantiebestedingen met ruim 250 miljoen euro gedaald (-2%).Dat blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek 2016 van NBTC-NIPO Research die vandaag op de Vakantiebeurs worden gepresenteerd.


In totaal ondernamen Nederlanders zo’n 35,5 miljoen vakanties: 17,6 miljoen vakanties in eigen land en 17,9 miljoen in het buitenland. Ten opzichte van 2015 steeg het aantal binnenlandse vakanties met 3% en daalde het aantal buitenlandse vakanties met 1%.


Meer Nederlanders op vakantie

Zo’n 12,8 miljoen Nederlanders (81% van de bevolking) zijn in 2016 een of meerdere keren op vakantie geweest. Ten opzichte van 2015 betekent dit een lichte stijging (ruim 100.000 Nederlanders meer). De Nederlanders die op vakantie gingen deden dit ook iets vaker dan een jaar eerder. In totaal werden 35,5 miljoen vakanties ondernomen in binnen- of buitenland; een stijging van 1% ten opzichte van 2015.


Figuur 1: Aantal vakanties van Nederlanders naar bestemming in miljoenen

Bron: ContinuVakantieOnderzoek, NBTC NIPO Research


Spanje laat meeste groei zien

Het aantal buitenlandse vakanties daalde het afgelopen jaar licht (-1%). In totaal werden er zo’n 18,0 miljoen vakanties naar het buitenland ondernomen. Net als vorig jaar voert Duitsland de top tien van buitenlandse vakantiebestemmingen aan. Circa 3,5 miljoen vakanties werden bij onze oosterburen doorgebracht, wat een groei betekent van ruim 4%. Frankrijk, dat op de tweede plaats staat, zag het aantal vakanties dalen met 3%. Voor de nummer drie – Spanje – groeide het aantal vakanties wederom flink (+11%). Spanje profiteerde daarmee van dalingen in onder meer Turkije (politieke onrust, terreurdreiging) en Griekenland (vluchtelingencrisis). Beide laatstgenoemde bestemmingen lieten een daling zien van bijna 30%.


Groei voor binnenlandse vakanties

Het aantal binnenlandse vakanties is het afgelopen vakantiejaar met zo’n 600.000 gegroeid naar 17,6 miljoen. De aantrekkende economie, het mooie zomerweer en zorgen om veiligheid (als gevolg van terroristische aanslagen) kunnen als belangrijke verklaringen worden genoemd. Evenals voorgaande jaren waren de Noordzeebadplaatsen met 2,1 miljoen vakanties de populairste vakantieregio in eigen land. De Groningse, Friese en Drentse zandgronden en de Veluwe volgen op korte afstand met 1,9 resp. 1,8 miljoen vakanties.


Totale vakantiebestedingen licht gedaald

In totaal hebben Nederlanders in 2016 zo’n 15,7 miljard euro aan vakanties uitgegeven, waarvan zo’n 12,6 miljard in het buitenland en 3 miljard in eigen land. Ten opzichte van 2015 zijn de totale vakantiebestedingen met ruim 250 miljoen euro gedaald (-2%). De daling kwam geheel voor rekening van de buitenlandse vakanties (-3%), de bestedingen aan binnenlandse vakanties stegen met 2%.


Verwachtingen voor 2017 positief

Mede op basis van grootschalig onderzoek naar de vakantie-intentie van Nederlanders verwacht NBTC-NIPO Research voor 2017 een verdere groei van het aantal vakanties. De aantrekkende economie kan daarbij als belangrijkste verklaring worden gezien. Geopolitieke spanningen en (angst voor) terreuraanslagen kunnen het positieve gevoel wellicht nog wat temperen, maar de consument wil graag op vakantie en zal kiezen voor bestemmingen die als veilig worden ervaren.


Top 10 buitenlandse bestemmingen (1 oktober 2015 – 30 september 2016)


Bestemmingen

Aandeel (%)

Aantal vakanties (x 1.000)

2015

2016

2015

2016

Mutatie

1. Duitsland

19

20

3.380

3.520

+4%

2. Frankrijk

14

14

2.620

2.550

-3%

3. Spanje

11

12

1.970

2.180

+11%

4. België

8

7

1.430

1.340

-6%

5. Italië

6

6

1.060

1.180

+11%

6. Oostenrijk

6

6

1.160

1.100

-5%

7. Groot-Brittannië

5

5

860

850

-1%

8. Griekenland

4

3

700

510

-27%

9. Turkije

4

3

700

500

-29%

10. Portugal

2

3

420

500

+19%

Overige bestemmingen

21

21

3.770

3.710

-2%

Totaal

100

100

18.070

17.940

-1%

Link: http://www.nbtcniporesearch.nl/nl/home/marktinformatie/vakantie/basisrapport.htm
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties, cvo

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...