Geplaatst op: 24-03-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Trendvisie 2017-2020 gepresenteerd

Trendvisie 2017-2020 gepresenteerd
Gisteren heeft Kees van Wijk, voorzitter van Gastvrij Nederland, uit handen van Hein van Oorschot, voorzitter van het college van bestuur van NHTV en voorzitter van CELTH, de Trendvisie 2017-2020 in ontvangst genomen. De overhandiging vond plaats bij de opening van het TRENDCONGRES Toerisme en Vrije tijd bij NHTV in Breda.


In deze visie schetsen CELTH en NRIT Media scenario's voor toerisme, recreatie en vrije tijd voor de komende drie jaar. Deze scenario's zijn in drie Trendpanels samen met de sector ontwikkeld. De Trendvisie wordt een integraal onderdeel van het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd dat dit najaar verschijnt. Door de toevoeging van een visie op de toekomst verwachten de samenstellers het rapport nog meer waarde voor de sector te kunnen geven.


Hein van Oorschot: Hulpmiddel voor het maken van strategische keuzes

"CELTH wil de branche op een strategisch niveau helpen om verder te komen in de ontwikkeling”, zei Hein van Oorschot bij de presentatie. "De ontwikkelingen brengen ons enerzijds in verwarring maar dwingen ons ook om innovatiever te zijn. Het hier gepresenteerde Trilemmamodel helpt ondernemers bij het maken van de juiste strategische keuze.”


Op weg naar een toekomstbestendige sector

In de Trendvisie worden bouwstenen aangedragen hoe de sector in deze onstuimige tijd met een groeiende onzekerheid veerkrachtiger en toekomstbestendiger kan worden.



Bij het maken van scenario’s is gebruik gemaakt van een trilemma driehoek waarin de interactie tussen drie drijvende krachten in de bedrijfsomgeving met elkaar in verband wordt gebracht. Dit model past goed bij de complexiteit waarbinnen de gastvrijheidsindustrie opereert. De drie meest bepalende krachten voor de branche:

  1. De ongrijpbare consument;
  2. De instabiele samenleving;
  3. De veranderingen in ICT en communicatie.

Elk van de die genoemde krachten wijst naar een ander doel. Deze doelen hoeven niet per sé met elkaar in lijn of synergetisch te zijn. Ze kunnen ook tegen elkaar inwerken. De kracht van de ongrijpbare consument vraagt inzicht in de klant. De instabiele samenleving om zekerheid en veiligheid bieden. En snelle veranderingen in informatietechnologie vraagt om effectief, veilig en klantvriendelijk gebruik van nieuwe technologie.


Drie scenario's

Langs de drie zijden van de driehoek staan scenario’s waarin steeds twee van de drie krachten (met het bijbehorende doel) domineren. De drie scenario's zijn:

  1. De digitale disruptie;
  2. De voorzichtige consument;
  3. Virtuele kwetsbaarheid.

Kees van Wijk: Pleidooi voor meer wetenschappelijk onderzoek

Kees van Wijk was erg te spreken over de wijze waarop CELTH als kenniscentrum van de sector acteert: "Met deze modellen proberen jullie een antwoord te geven op de vragen die leven in de sector door die van handen en voeten te voorzien. Dat lijkt mij een buitengewoon goede zaak.” Van Wijk vond verder dat de branche wetenschappelijk onderzoek veel meer moet stimuleren om zo beter onderbouwde keuzes te maken.


Trendvisie in Trendrapport 2017

Op het congres vond een afsluitende workshop met de sector plaats waar de implicaties van de scenario's voor de branche nader werden uitgewerkt. Het is de ambitie om jaarlijks met vertegenwoordigers van de toeristische sector en belanghebbende partijen in gesprek te gaan, met als doel de gesignaleerde trends en ontwikkelingen te interpreteren, dit te vertalen in scenario’s voor de daaropvolgende drie jaar, de bijbehorende gevolgen voor de sector in kaart te brengen. Elk jaar wordt dan de geactualiseerde Trendvisie in het Trendrapport gepresenteerd.

Trefwoorden: trends, toerisme, visie, scenario

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...