Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-07-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Amsterdam experimenteert met app om toeristen te spreiden

Amsterdam experimenteert met app om toeristen te spreiden
Dat Amsterdam echt werk maakt van het verminderen van de drukte in de binnenstad blijkt maar weer eens uit de app die Amsterdam Marketing en app ontwikkelaar DTT in samenwerking met de Gemeente Amsterdam hebben ontwikkeld. Met de gratis app Amsterdam Discovery Challenge kunnen Amsterdammers en bezoekers elf verschillende buurtenroutes maken. Om het gebruik te stimuleren, kunnen punten worden gespaard voor prijzen.


Buurten die met de app worden ontsloten zijn: NDSM, Noord, Westerpark, Bos en Lommer & De Baarsjes, Oud West, Oud Zuid, De Pijp, Oost, De Plantage en Oostelijke Eilanden.


Experiment

De Amsterdam Discovery Challenge is een experiment met als doel te achterhalen of en hoe de app bijdraagt aan de spreiding van bezoekers en mobiliteit van bewoners, om zo de aandacht voor de stad beter te verdelen over de verschillende buurten. De app is één van de instrumenten, evenals 24H Ontdek je stad en de buurtencampagne, die Amsterdam Marketing inzet om Amsterdam in de volle breedte te promoten.


Punten sparen

Gebruikers kunnen in de app punten verdienen door bij bepaalde hotspots in te checken, extra informatie te ontgrendelen of triviavragen te beantwoorden. De hotspots in de buurten zie je alleen als je je binnen een bepaalde afstand van dat punt bevindt. Dit meet de app aan de hand van GPS-signaal. Met de punten kunnen prijzen worden gewonnen.


Samenwerking

Amsterdam Marketing werkt voor de analyse van de data samen met app ontwikkelaar DTT. Als de app een succes is, worden in de toekomst wellicht meer functionaliteiten en routes toegevoegd.

Topics:Beleid
Trefwoorden: stedelijk toerisme, drukte, druktebeleving, amsterdam, negatieve aspecten, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

28/03/25
Exclusief voor leden
TUI signaleert opvallende trends in meivakanties
Uit de nieuwste boekingscijfers van TUI Nederland blijkt dat Nederlanders tijdens de meivakantie 2025 vaker kiezen voor verre zonbestemmingen. Curaçao, Bonaire en Cancún zijn de favorieten, terwijl Jamaica en de Dominicaanse Republiek een opvallende groei laten zien. Maar ook vintagevakanties zijn in trek.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.
26/03/25
Exclusief voor leden
Goed jaar voor toeristisch Vlaanderen
Vlaanderen heeft een goed jaar achter de rug. Het aantal vakantiegangers groeide met 3% en ook de dagattracties zagen ondanks het matige weer iets meer bezoekers.
26/03/25
Reizen in de meivakantie steeds populairder: 36% meer boekingen bij Riksja
Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om in de meivakantie een individuele reis te maken. Riksja Travel, marktleider op het gebied van individuele reizen, ziet een aanzienlijke stijging in het aantal boekingen voor deze periode. Met name Marokko, Thailand en Japan zijn populair.
26/03/25
Zuid-Limburgs Wandelnetwerk Knopen Lopen wordt uitgerold
Het wandelnetwerk Knopen Lopen Zuid-Limburg, een grootschalig project om wandelaars te spreiden en te verleiden, gaat een nieuwe fase in. Vanaf april begint de plaatsing van de bewegwijzeringspaaltjes, waardoor het netwerk steeds zichtbaarder wordt.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...