Geplaatst op: 25-07-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Amsterdam experimenteert met app om toeristen te spreiden

Amsterdam experimenteert met app om toeristen te spreiden
Dat Amsterdam echt werk maakt van het verminderen van de drukte in de binnenstad blijkt maar weer eens uit de app die Amsterdam Marketing en app ontwikkelaar DTT in samenwerking met de Gemeente Amsterdam hebben ontwikkeld. Met de gratis app Amsterdam Discovery Challenge kunnen Amsterdammers en bezoekers elf verschillende buurtenroutes maken. Om het gebruik te stimuleren, kunnen punten worden gespaard voor prijzen.


Buurten die met de app worden ontsloten zijn: NDSM, Noord, Westerpark, Bos en Lommer & De Baarsjes, Oud West, Oud Zuid, De Pijp, Oost, De Plantage en Oostelijke Eilanden.


Experiment

De Amsterdam Discovery Challenge is een experiment met als doel te achterhalen of en hoe de app bijdraagt aan de spreiding van bezoekers en mobiliteit van bewoners, om zo de aandacht voor de stad beter te verdelen over de verschillende buurten. De app is één van de instrumenten, evenals 24H Ontdek je stad en de buurtencampagne, die Amsterdam Marketing inzet om Amsterdam in de volle breedte te promoten.


Punten sparen

Gebruikers kunnen in de app punten verdienen door bij bepaalde hotspots in te checken, extra informatie te ontgrendelen of triviavragen te beantwoorden. De hotspots in de buurten zie je alleen als je je binnen een bepaalde afstand van dat punt bevindt. Dit meet de app aan de hand van GPS-signaal. Met de punten kunnen prijzen worden gewonnen.


Samenwerking

Amsterdam Marketing werkt voor de analyse van de data samen met app ontwikkelaar DTT. Als de app een succes is, worden in de toekomst wellicht meer functionaliteiten en routes toegevoegd.

Topics:Beleid
Trefwoorden: stedelijk toerisme, drukte, druktebeleving, amsterdam, negatieve aspecten, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...