Geplaatst op: 13-10-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Uncover de waarde van vrijetijd

NRIT start met serie artikelen van NHTV-auteurs over de waarde van de vrije tijd

Uncover de waarde van vrijetijd
De komende periode gaan we op de NRITmedia.nl alle artikelen uit Uncover, de waarde van vrijetijd plaatsen. Uncover is een nieuwe periodiek van de NHTV Academy for Leisure die daarmee een platform wil bieden om onderzoek en projecten te delen met haar netwerk.


In Uncover willen de onderzoekers van NHTV aanknopingspunten bieden voor de leisuresector waar gastvrijheid, cohesie, vrijheid en ontspanning centraal staat. Grote vraag is in hoeverre leisure een inclusieve zingevende sector kan zijn als er sprake is van stress en crisis aan zowel de vraag als aanbodzijde. In Uncover lichten diverse auteurs toe hoe belangrijke concepten als imagineering, storytelling en placemaking werken en bijdragen aan sociale cohesie of inclusie van specifieke doelgroepen. Ook wordt aandacht geschonken aan thema’s als CRM in relatie tot bedrijfsstrategie, consumenten die producent worden, niet-economische elementen in betekenisgeving en het meer en meer door elkaar lopen van werk en vrije tijd.


Wilt u Uncover nu al helemaal lezen? Bestel dan uw exemplaar in de webshop.


Wat staat ons te wachten?

Op het launching event gaf één van de initiatiefnemers, Simon de Wijs, vanuit het aanbod een aftrap met acht maatschappelijke observaties die diep ingrijpen in de leisure.


1 Aanbod

Het moet almaar spectaculairder en belevenisvoller. Je moet je onderscheiden maar de consument zoekt tegelijkertijd veiligheid bij bekende merken.


2 Places

Steden hebben zich ontwikkeld van productieplekken tot consumptielocaties maar alle binnensteden zien er hetzelfde uit, en wat zegt dat over de waarde van een plek?


3 Ontmoeten

Waar we vroeger naar het café gingen om elkaar te ontmoeten, hebben festivals en evenementen die rol overgenomen waarbij ‘het erbij moeten zijn en niets willen missen’ een belangrijke factor is. Venues en festivals worden steeds meer de huiskamer van de stad.


4 Locals

We willen overal leven like a local maar verdringen we met z’n allen niet die local?


5 Kwaliteit

Leisure geeft plekken een nieuwe ruimtelijke kwaliteit.


6 Verhalen

De kracht van storytelling komt niet zomaar uit de lucht vallen. Storytelling zit diep in ons DNA. De belangrijkste vrijetijdsbesteding bestond vroeger uit het vertellen van en luisteren naar verhalen.


7 Verdiepen

Waar veel bedrijven en organisaties nog zitten op het bereiken van veel consumenten zit de echte toekomst in het verdiepen van de relatie met je klanten en hen daadwerkelijk betrekken.


8 Toegankelijkheid

We moeten ons afvragen hoe toegankelijk de vrije tijd eigenlijk is. En veel van het toegankelijke aanbod communiceert slecht over die toegankelijkheid.


Zonder nu de pretentie hét concept te presenteren gaf Simon nog wel een inkijkje in succesvolle randvoorwaarden voor een leisure aanbieder. Decontextualisering zoals een opera in een stadsbus is daarbij een goed idee. Ook tijdelijkheid kan veel publiek trekken omdat er een urgentie is om nu naar het event te gaan. Exclusiviteit en special treatments kunnen daarbij nog een extra dimensie geven. En verder is transparant ondernemen echt een basisvoorwaarde om vandaag de dag bij het publiek in de smaak te vallen.


Artikelen uit Uncover online

De volgende artikelen uit Uncover kunt u de komende maand online verwachten:

Topics:Leisure
Trefwoorden: vrije tijd, leisure

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...