Uncover de waarde van vrijetijd
NRIT start met serie artikelen van NHTV-auteurs over de waarde van de vrije tijd
In Uncover willen de onderzoekers van NHTV aanknopingspunten
bieden voor de leisuresector waar gastvrijheid, cohesie, vrijheid en
ontspanning centraal staat. Grote vraag is in hoeverre leisure een inclusieve
zingevende sector kan zijn als er sprake is van stress en crisis aan zowel de
vraag als aanbodzijde. In Uncover lichten diverse auteurs toe hoe belangrijke
concepten als imagineering, storytelling en placemaking werken en bijdragen aan
sociale cohesie of inclusie van specifieke doelgroepen. Ook wordt aandacht
geschonken aan thema’s als CRM in relatie tot bedrijfsstrategie, consumenten
die producent worden, niet-economische elementen in betekenisgeving en het meer
en meer door elkaar lopen van werk en vrije tijd.
Wilt u Uncover nu al helemaal lezen? Bestel dan uw exemplaar in de webshop.
Wat staat ons te wachten?
Op het launching event gaf één van de initiatiefnemers, Simon de Wijs, vanuit het aanbod een aftrap met acht maatschappelijke observaties die diep ingrijpen in de leisure.
1 Aanbod
Het moet almaar spectaculairder en belevenisvoller. Je moet je onderscheiden maar de consument zoekt tegelijkertijd veiligheid bij bekende merken.
2 Places
Steden hebben zich ontwikkeld van productieplekken tot consumptielocaties maar alle binnensteden zien er hetzelfde uit, en wat zegt dat over de waarde van een plek?
3 Ontmoeten
Waar we vroeger naar het café gingen om elkaar te ontmoeten, hebben festivals en evenementen die rol overgenomen waarbij ‘het erbij moeten zijn en niets willen missen’ een belangrijke factor is. Venues en festivals worden steeds meer de huiskamer van de stad.
4 Locals
We willen overal leven like a local maar verdringen we met z’n allen niet die local?
5 Kwaliteit
Leisure geeft plekken een nieuwe ruimtelijke kwaliteit.
6 Verhalen
De kracht van storytelling komt niet zomaar uit de lucht vallen. Storytelling zit diep in ons DNA. De belangrijkste vrijetijdsbesteding bestond vroeger uit het vertellen van en luisteren naar verhalen.
7 Verdiepen
Waar veel bedrijven en organisaties nog zitten op het bereiken van veel consumenten zit de echte toekomst in het verdiepen van de relatie met je klanten en hen daadwerkelijk betrekken.
8 Toegankelijkheid
We moeten ons afvragen hoe toegankelijk de vrije tijd eigenlijk is. En veel van het toegankelijke aanbod communiceert slecht over die toegankelijkheid.
Zonder nu de pretentie hét concept te presenteren gaf Simon nog wel een inkijkje in succesvolle randvoorwaarden voor een leisure aanbieder. Decontextualisering zoals een opera in een stadsbus is daarbij een goed idee. Ook tijdelijkheid kan veel publiek trekken omdat er een urgentie is om nu naar het event te gaan. Exclusiviteit en special treatments kunnen daarbij nog een extra dimensie geven. En verder is transparant ondernemen echt een basisvoorwaarde om vandaag de dag bij het publiek in de smaak te vallen.
Artikelen uit Uncover online
De volgende artikelen uit Uncover kunt u de komende maand online verwachten:
- Peter Horsten en Simon de Wijs: The value of leisure - Tony Blackshaw on leisure as a key to create meaning and find a sense of belonging
- Greg Richards: Co-creating the hospitable city - The growth of youth hostels and Airbnb.
- Ilja Simons: De red head days - Een evenement dat is uitgegroeid tot een wereldwijde community.
- Esther Peperkamp: Dansen! - Ervaringen van uitsluiting onder Poolse migranten in het Nederlandse uitgaansleven.
- Marco van Leeuwen: Leisure en het goede leven - Praktische vragen na een filosofische verkenning.
- Bart Stadhouders en Goof Lukken: Nederlandse dagattracties worden steeds toegankelijker.
- Kirsten Stam: Time allocation and satisfaction with leisure time.
- Juriaan van Waalwijk: De kracht van verbindende verhalen - Storytelling om erfgoed te ontsluiten.
- Adriaan van Liempt en Jeroen Nawijn: Herkenning in herinnering - Authenticiteit als verbindingsmiddel.
- Pieter de Rooij en Lynette Verduyn Lunel: De inzet van CRM door Nederlandse poppodia - Hoe klantgericht is de popsector?
- Margo Rooijackers, Peter Horsten en Simon de Wijs: Zoeken naar sterkere binding met de gast - Cultuursector en onderwijs waarderen 'open learning community'.
- Frank Crucq, Juul Paalvast en Pauline Romanesco: Creatieve processen als inclusieve innovatie - Meer dan brainstormen met grote vellen papier, stiften en post-its.
- Kristel Zegers: Bootcampen in het onderwijs, over design en imagineering
- Sophie Klok, Angelica van Dam en Frank Ouwens: ACTIVE Local community design in Haagse Beemden - Imagineering in een Bredase wijk.
- Diane Nijs: Imagineering als motor voor systeeminnovatie - Kennisontwikkeling in interactie met de praktijk.
- Arend Hardorff: Column met reflectie en een vooruitblik